וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוציאליסטים ברומניה ניצחו במפתיע בבחירות, ראש הממשלה התפטר

עודכן לאחרונה: 7.12.2020 / 20:05

המפלגה הפופוליסטית שהסתבכה בפרשות שחיתות קיבלה כ-30% מהקולות, אך מפלגת השלטון הימנית שסיימה מעט אחריה שוללת מו"מ. "לא נניח להם לפגוע ברומניה", אמר ראש הממשלה לודוביק אורבן, לפני שהתפטר. הימין הקיצוני זכה ב-9% בזכות התנגדותו להגבלות הקורונה

בווידאו: הסוציאליסטים ברומניה ניצחו במפתיע בבחירות/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של רומניה בדרך לניצחון מפתיע בבחירות לפרלמנט, אולם היא לא צפויה לקבל לידיה את המנדט להרכבת הממשלה. בעקבות התוצאות, ראש הממשלה לודוביק אורבן ומנהיג המפלגה הליברלית-הלאומית הודיע על התפטרותו.

לאחר ספירת 95% מהקולות, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, שמחזיקה בקו פופוליסטי והסתבכה בשורת פרשות שחיתות בשנים האחרונות, קיבלה כ-30% מהם. אחריה, המפלגה הליברלית לאומית השלטת מהמרכז-ימין קיבלה 25%, וברית USR-Plus הפרוגרסיבית עם 15%. האחרונה הבטיחה שהיא לא תשב בשום ממשלה עם הסוציאל-דמוקרטים.

נשיא רומניה, קלאוס יוהאניס, אמר כי גוש המרכז-ימין יקים את הקואליציה הבאה מאחר שהוא קיבל יותר מ-50% מהמושבים. הנשיא הפרו-אירופי, שנקלע לעימותים תכופים עם הסוציאל-דמוקרטים בעת שהיו בשלטון, יעניק את המנדט להרכבת הממשלה לבעל הסיכויים הגבוהים ביותר להקימה. הוא אמר כי הוא יקיים בימים הקרובים שיחות עם הסיעות השונות.

רק 33% מבעלי זכות הבחירה הלכו לקלפיות אתמול, לעומת %39.5 ב-2016. מומחים קשרו את שיעור ההצבעה הנמוך היסטורית לחשש מהידבקות בקורונה, אך גם על הניכור הכללי של האזרחים מהפוליטיקאים במדינה.

ראש ממשלת רומניה, לודוביק אורבן, אחרי פרסום מדגמי תוצאות הבחירות לפרלמנט, 6 בדצמבר 2020. AP
עולם לא ננהל משא ומתן עם ה-PSD". ראש ממשלת רומניה, אתמול/AP

מוקדם יותר שלל אורבן משא ומתן עם הסוציאל-דמוקרטים, אך לא סיפק הסבר ברור כיצד הוא מקווה להגיע לרוב חדש בשני בתי הפרלמנט, שבהם 465 מושבים. "אני רוצה להיות מאוד ברור, לעולם לא ננהל משא ומתן עם ה-PSD, לא נניח לה לפגוע ברומניה", אמר אורבן, שבהמשך היום הודיע על התפטרותו.

רק שתי מפלגות נוספות חצו את 5% אחוזי החסימה: ברית AUR הימנית קיצונית, שהתנגדותה הקולנית להגבלות הקורונה הניבו לה כ-9% תמיכה, ומפלגת ה-UDMR, המייצגת את המיעוט ההונגרי במדינה,עם כ-6%.

ברית ה-AUR הוקמה רק לפני שנה, מתנגדת לנישואים חד-מיניים ותמכה באנשי הכנסייה האורתודוכסית שהתנגדו להגבלות שאסרו על עריכת טקסים דתיים במדינה. היא רשמה הצלחה מפתיעה בקרב רומנים החיים מחוץ למדינה- באיטליה היא קיבלה את מירב הקולות, ובספרד ובצרפת היא הגיעה למקום השני.

כארבעה מיליון רומנים חיים מחוץ למדינה, בעיקר במערב אירופה, ובאופן מסורתי הם הצביעו למפלגות מרכז רפורמיסטיות ופרו-אירופיות, אך ככל הנראה המגיפה שינתה את הנאמנויות המסורתית.

עובדים עם חליפות מגן מעבירים קלפי לבעלי מוגבלויות בבוקרשט, רומניה, 6 בדצמבר 2020. AP
עובדי קלפיות עם חליפות מגן מעבירים תיבת הצבעה לבעלי מוגבלויות בבוקרשט, אתמול/AP

המפלגה הליברלית הלאומית עומדת בראש ממשלת מיעוט ברומניה מאז אוקטובר אשתקד, אז הפסידו הסוציאל-דמוקרטים בהצבעת אי-אמון בפרלמנט לאחר כהונה כאוטית שבה התחלפו שלושה ראשי ממשלה ועשרות שרים בתוך שלוש שנים בלבד. הממשלה בהנהגת הסוציאל-דמוקרטית ספגה ביקורת קשה מצד האיחוד האירופי על התערבותה במערכת המשפט וסדרת פרשות שחיתות שבהן היו מעורבים פוליטיקאים בכירים.

עם זאת, תוצאותיה היו טובות יותר ממה שחזו הסקרים, והיא סיימה במקום הראשון מבחינת מספר הקולות בזכות הבטחות לא אפשריות לשמר את מודל מדינת הרווחה, ואחרי הביקורת שנמתחה על הטיפול הממשלתי בקורונה.

שיעורי העוני ברומניה היו גבוהים ביותר עוד לפני המגיפה, וכרבע מ-19 מיליון אזרחי המדינה חיים על פחות מ-22 לאו רומני, שהם כ-4.6 אירו. המגיפה החריפה את הבעיות העמוקות ברומניה, ומערכת הבריאות הציבורית כמעט הגיעה לקריסה. בשל המגיפה וההגבלות הנלוות אליה, הגירעון של רומניה צפוי להגיע ל-9% מהתמ"ג השנה, לעומת 4.3% אשתקד.

הנגיף ממשיך להתפשט ברומניה. כשני שלישים מכלל חצי מיליון הנדבקים במדינה וכמחצית מ-12,300 המתים נרשמו בחודשיים האחרונים לבדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully