וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ונצואלה: מדורו השתלט על הפרלמנט, המעוז האחרון של האופוזיציה

בבחירות שהוחרמו על ידי האופוזיציה ורוב אזרחים, ניצחו נאמני הנשיא הסוציאליסטי שעתה מחזיקים בכל מוסדות המדינה. "גרמו למגיפת הסנקציות", אמר מדורו, שקרא לביידן להסירן. ממשל טראמפ: "לא משקף את רצון העם". ונצואלה נמצאת במשבר כלכלי ובריאותי חריף. "זאת השפלה"

בווידאו: מדורו השתלט על הפרלמנט בבחירות בוונצואלה/צילום: רויטרס

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו השתלט על הפרלמנט לאחר הבחירות שנערכו אתמול (ראשון) לגוף האחרון במדינה הסוציאליסטית שהיה בידי האופוזיציה, שהחרימה אותן. בעלי בריתו של הנשיא זכו ב-67.7% מהקולות לאחר ספירת יותר מ-80% מהם, בעוד שגוש האופוזיציה שהפר את החרם קיבל 18% בלבד. שיעור ההשתתפות היה נמוך במיוחד, ו-69% מבעלי זכות הבחירה לא מימשו אותה.

הניצחון הצפוי מראש של מדורו העניק למפלגת השלטון הסוציאליסטית את השליטה על האסיפה הלאומית המורחבת בת 227 המושבים, שהיה בידי האופוזיציה מאז 2015. זה יחליש עוד יותר את מנהיג האופוזיציה חואן גוואידו, הנתמך על ידי ארצות הברית ומדינות מערביות אחרות והוביל את החרמת הבחירות שאותן כינה "הונאה".

לאחר שהצביע בקלפי בבסיס הצבא המרכזי בקראקס, אמר מדורו כי הגיעה עת לסיום השליטה של האופוזיציה בפרלמנט, שלדבריו הובילה ל"מגיפת הסנקציות, האכזריות, הכאב והסבל".

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו מצביע בבחירות לפרלמנט בקלפי בקראקס, 6 בדצמבר 2020. רויטרס
נהנה מתמיכת רוסיה, סין ואיראן. מדורו מצביע, אתמול/רויטרס

בוושינגטון, שר החוץ מייק פומפאו אמר כי הבחירות, שהיו "הונאה וזיוף", הונדסו על ידי מדורו. "התוצאות שהוכרזו על ידי המשטר הלא לגיטימי של מדורו לא משקפות את רצון העם בוונצואלה", צייץ.

ברזיל, קנדה וארגון מדינות אמריקה אמרו כי הם לא מכירים בתוצאות. גוואידו זוהה בשנה שעברה על ידי ממשל טראמפ בתור הנשיא הלגיטימי של ונצואלה אחרי הבחירות לנשיאות ב-2018, והטיל סנקציות קשות על המדינה, כולל אמברגו נפט. מדורו קרא לאופוזיציה "לדבר בקול אחד ולבקש מהממשל החדש בארצות הברית של ג'ו ביידן להסיר את כל הסנקציות".

מדורו דחק לשוליים את הפרלמנט ב-2017, כשהקים את האסיפה המחוקקת שמולאה בנאמניו, בזמן שבית המשפט העליון קבע כי החקיקה שעברה בפרלמנט לא תקפה. הבחירות לפרלמנט, שבהן התמודדו כ-14 אלף מועמדים מיותר ממאה מפלגות שונות, התקיימו בזמן שהמדינה שרויה במשבר פוליטי, כלכלי ובריאותי עמוק.

בוחרים מזדהים בכניסה לקלפי בקראקס, ונצואלה, 6 בדצמבר 2020. רויטרס
התורים הארוכים נרשמו מחוץ לתחנות הדלק. מצביעים בקראקס, אתמול/רויטרס

מדורו, נהג אוטובוס לשעבר שהיה לנשיא אחרי שמורו הוגו צ'אבז מת ב-2013, נמצא בכהונתו השנייה, ושלטונו מאופיין בקריסה כלכלית של המדינה העשירה בנפט. ונצואלה סובלת מאינפלציה משתוללת, שהגיעה ל-4,000% מאז נובמבר שעבר, מחסור בדלק, מים וגז והפסקות חשמל תכופות. המדינה הדרום אמריקנית נפגעה קשה ממגיפת הקורונה, והמצביעים נדרשו לעטות מסיכות בקלפיות, תוך שמירה על מרחק כפי שהראו הסימנים של הרצפה.

"זאת השפלה, אני לא הולך להצביע", אמר חוסה אלברטו לסוכנות הידיעות הצרפתית, אחרי שהמתין שעות ארוכות בתחנת דלק. בחלק מהערים, התורים לתחנות היו ארוכים מאלו לקלפיות.

גוואידו בן ה-37 הכריז על עצמו כנשיא הזמני בינואר שעבר, והוא נהנה מתמיכתן של ארצות הברית, האיחוד האירופי ומדינות רבות באמריקה הלטינית. הוא קרא למצביעים להישאר בבית מאחר שאין תנאים לקיום בחירות חופשיות והוגנות. "המטרה של מדורו היא אפילו לא לקבל לגיטימציה", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית. הוא הוסיף כי המטרה שלו היא למחוק את כל מראית העין של דמוקרטיה שעוד נותרה בוונצואלה.

האופוזיציה מאבדת מומנטום

גוואידו ובעלי בריתו מתכננים לקיים משאל עם כדי לאסוף תמיכה ציבורית להמשך המנדט של הפרלמנט הנוכחי עד לקיום בחירות חופשיות ושקופות. עם זאת, זה לא יהיה מחייב לאור השליטה המלאה של מדורו על מוסדות המדינה והצבא.

מומחים סבורים כי מדובר בהימור עבור מנהיג האופוזיציה, שאיבד מהמומנטום ועתה עומד בפני אובדן התפקיד של יו"ר הפרלמנט, שממנו שאב את הלגיטימציה שלו להכריז על עצמו נשיא זמני. רוסיה, סין ואיראן, בעלות בריתה של ונצואלה, יברכו על הניצחון ככזה המעניק להם הצדקה חוקית לקיום ההסכמים העוקפים את הסנקציות של המערב.

כמה מתנגדי משטר שיצאו נגד קריאותיו של גוואידו להחרים את הבחירות השתתפו בהן, על אף שהואשמו במתן לגיטימציה למשטר של מדורו. "הם הולכים לייצג את האופוזיציה החדשה אחרי 5 בינואר", אמר המומחה חסוס קסטיז'ו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully