וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הורה על הסגת רוב הכוחות האמריקניים מסומליה

5.12.2020 / 11:40

רוב 700 החיילים המוצבים במדינה יעזבו למדינות שכנות או יוצאו ממזרח אפריקה, בהמשך לצמצום הנוכחות הצבאית בעולם שמקדם נשיא ארה"ב לקראת תום כהונתו. בסומליה חוששים מהתחזקות א-שבאב המקושר לאל-קאעדה, אך בפנטגון טוענים: "אין שינוי במדיניות אלא רק בפריסה"

עריכה: אסף דרורי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הורה על הוצאת רוב הכוחות מסומליה כחלק מצמצום הנוכחות הצבאית בעולם שהוא מקדם בימיו האחרונים בבית הלבן. כ-700 חיילים אמריקנים מוצבים בסומליה ומסייעים למאבק בארגון הטרור א-שבאב. המשימה שלהם זכתה למעט תשומת לב בארצות הברית, אך היא נחשבת ליסוד חשוב במאבק העולמי של הפנטגון באל-קאעדה.

בפנטגון ניסו להמעיט בחשיבות המהלך, שלפי מומחים עלול לערער על הביטחון בסומליה. "בעוד שמדובר בשינוי פריסת הכוחות, לא מדובר בשינוי המדיניות האמריקנית", נמסר מהפנטגון. "ארצות הברית תשמור על היכולת לפעול נגד טרור בסומליה, ולאסוף התרעות וסימנים מוקדמים לאיומים על המולדת".

ארצות הברית כבר החלה להסיג את כוחותיה מכמה ערים במדינה מוקדם יותר השנה, ועתה יישאר מספר לא ידוע של חיילים רק בבירה מוגדישו. בהצהרת הפנטגון, שלא הייתה חתומה, נאמר כי חלק מהחיילים בסומליה יעברו למדינות שכנות כך שיוכלו לפעול מעבר לגבול בעת הצורך, ואחרים יועברו מחוץ למזרח אפריקה.

שוטר בזירת פיגוע מכונית התופת במוגדישו, סומליה, 4 ביולי 2020. רויטרס
סומליה נמצאת במלחמה מאז 1991. זירת פיגוע במוגדישו/רויטרס

עוזר בקונגרס האמריקני, שדיבר בעילום שם, אמר כי הנסיגה מגיעה בזמן מורכב עבור סומליה, שעומדת בפני בחירות לפרלמנט ולנשיאות, והדילמה הזו תוצב לפתחו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן כבר עם כניסתו לבית הלבן ב-20 בינואר.

סומליה נקרעת ממלחמת אזרחים מאז תחילת שנות ה-90, אולם בעשור החולף כוח של האיחוד האפריקני יחד עם כוחות אמריקניים הצליחו להדוף את א-שבאב מהבירה מוגדישו ומחלקים נרחבים במדינה.

נשיא סומליה מוחמד עבדולהאי מוחמד רמז בפומבי נגד הנסיגה. "היא אפשרה לנו להילחם ביעילות בא-שבאב ולהגן על קרן אפריקה", צייץ הנשיא באוקטובר על התמיכה האמריקנית. "אפשר להשיג ניצחון במסע הזה ועבור השותפות הסומלית-אמריקנית רק באמצעות שיתוף פעולה ביטחוני מתמשך ותמיכה בבניית יכולות".

גורם אמריקני אחר אמר כי הנוכחות בסומליה הייתה נקודת מחלוקת בין טראמפ לבין שר ההגנה הקודם, מארק אספר, שפוטר בחודש שעבר. לטענת הגורם, טראמפ דחף לנסיגה על בסיס רצונה של קניה "להיות השוטר בשכונה שלהם", אך אספר התנגד. קניה תומכת בממשלת סומליה בכמה אזורים וחייליה הם חלק מהכוח של האיחוד האפריקני בסומליה.

עוד בוואלה!

מחקה את רוסיה: איראן תומכת בארגון הטרור א-שבאב כדי לבסס אחיזה בסומליה

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן, וושינגטון, 26 בנובמבר 2020. AP
רוצה לסיים את המלחמות "הבלתי-נגמרות". טראמפ/AP

א-שבאב, שנלחם במשך יותר מעשור להקמת שלטון המבוסס על השריעה, אחראי למתקפות ירי ופיגועים תכופים נגד יעדים צבאיים ואזרחיים. הוא תוקף מטרות במדינות השכנות של סומליה, במיוחד בקניה. שלושה אמריקנים נהרגו בתחילת השנה במתקפה על בסיס צבאי אמריקני בקניה.

רבים מהכוחות האמריקניים בסומליה מאמנים ומגבים את יחידת "דנאב", הכוחות המיוחדים של סומליה שמשימת היא לחסל את מנהיגי א-שבאב. דנאב מונה כ-850 חיילים, אך הוא היה אמור לגדול עד כדי 3,000 חיילים. הוא כוח הלחימה היעיל ביותר בסומליה.

זאת הנסיגה הגדולה השלישית מאז מינה טראמפ את כריסטופר מילר, שהיה ראש המטה ללוחמה בטרור, לשר ההגנה בפועל, בנוסף לצמצום הכוחות בעיראק ובאפגניסטן. ההוראה על הנסיגה אמורה לצאת לפועל עד ל-15 בינואר, בדומה למועד הנסיגות מאפגניסטן ומעיראק.

נשיאי ארצות הברית האחרונים היו זהירים לגבי המעורבות בסומליה מאז ש-18 לוחמים מהכוחות המיוחדים נהרגו בלחימה עם מיליציות במוגדישו ב-1993, בקרב שהונצח בסרט "בלק הוק דאון". טראמפ הבטיח לסיים את המלחמות "הבלתי-נגמרות" של ארצות הברית מעבר לים, אך גם לאחר כהונתו תישאר נוכחות אמריקנית באותן מדינות שמהן רצה לצאת, אם כי בהיקפים קטנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully