וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסול מדען הגרעין מאתחל מחדש את מערך ההונאה האיראני

5.12.2020 / 14:10

חשיפת ארכיון הגרעין האיראני חיברה את כל הנקודות באשר לתפקידו האמיתי של פחריזאדה - האיש שניהל אופרציית ענק שמקשרת את כלל חברות הפיתוח והייצור של הנשק הגרעיני, ואחראי על הסתרתה. ההתנקשות בו תיאלץ את משטר האייתולות לשרטט תוכנית הגנה חדשה לפרויקט

בווידאו: ארונו של מוחסן פחריזאדה הגיע לבירה טהראן/צילום: רויטרס

צמרת המודיעין הישראלי הציגה לאחרונה לדרג המדיני הבכיר את תמונת האיום שנשקף מאיראן בכלל הערוצים, ואת התעצמותו הדרמטית בשנים האחרונות. מתמונה זו עולה כי לצד אסטרטגיית "מקסימום לחץ" נדרשים שיפורים נוספים במישור החשאי. למשל, הידוק מערכת היחסים עם מדינות האזור. גורמים במערכת הביטחון מדגישים כי החתימה על הסכמי השלום ונרמול יחסים עם מדינות סוניות ערביות על בסיס האינטרסים המשותפים יגדיל את האפקטיביות בהתמודדות נגד איראן באחדות המסרים, דרכי הפעולה ואפילו במישור המודיעיני, שמוגדר כקריטי במלחמת הצללים. פעולת ההתנקשות במדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה בשבוע שעבר 60 ק"מ מטהראן חשפה טפח נוסף מהמצוד אחר פיסות המידע הקטנות.

במערכת הביטחון אישרו השבוע כי שמו של פחריזאדה, "אבי הגרעין האיראני" ומי שהיה תלמידו של אבי פרויקט הגרעין הפקיסטני עבד אל קאדיר ח'אן, ידוע לישראל זה שנים רבות למרות חשאיותו. "הכרתי את פחריזאדה הרבה יותר טוב ממה שהוא היה רוצה שאני אכיר אותו", אומר ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לוואלה! NEWS. שמו של פחריזאדה היה מוכר לו כבר לפני 15 שנה. "היה לפחות מנהיג אחד בעולם שחלקתי איתו את הידע שלי לגבי מיהו ומהו, בלי לפרט", הוא מוסיף.

בשנת 2016, בזמן שחטיבת המחקר באמ"ן בפיקודו של תא"ל אלי בן מאיר החלה לפתח כלים מתודולוגיים למעקב מדויק יותר אחר מתקני הגרעין, כדי לראות האם האיראנים מפרים את ההסכם, הורחבה ההתמקדות בשתי דמויות מובילות בצמרת הביטחונית האיראנית. האחת פומבית ויחסית רועשת בשם קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס שמימן והכווין טרור, וערער את היציבות במזרח התיכון. הדמות השנייה שפעלה במשך עשרות שנים בצללים: מוחסן פחריזאדה, שהיה אחראי בין היתר על תכנית הנשק.

פועלו של פחריזאדה קיבל סימוכין משמעותי הרבה יותר עם חשיפת ארכיון הגרעין האיראני על ידי המוסד הישראלי ב-2018. לפתע חלקים שהיו ידועים בפאזל התחברו בקלות ובנו תמונה שלמה, הסבירו גורמים במערכת הביטחון והוסיפו כי גם התבררו להם מה הפערים שהיו לישראל במרדף אחר פרויקט הגרעין. מכאן חשיבותו של הארכיון. נקודות קריטיות אלו שהתחברו מבוססות על ערימות התקליטורים של ארכיון הגרעין האיראני. לכן, קיימת הערכה במערכת הביטחון כי חיסולו ביום שישי שעבר תייצר אפקט משמעותי מעשי על הפרויקטים השונים לאורך תקופה ארוכה.

ארונו של מוחסן פחריזאדה בהלוויה בטהראן, איראן, 30 בנובמבר 2020. רויטרס
חשיפת ארכיון הגרעין הבהיר את תפקידו של פחריזאדה/רויטרס

בשנת 2017 ראש המוסד יוסי כהן וראש אמ"ן דאז האלוף הרצי הלוי שילבו ידיים ופעלו לקדם מספר תהליכים דיפלומטיים, כלכליים וצבאיים נגד המאמץ המשולש של האיראנים. לא עוד פעילות רק נגד פרויקט הגרעין, אלא אסטרטגיה שנותנת מענה לכלל האיומים האיראנים ומתיישבת היטב עם האסטרטגיה האמריקאית בהובלה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שנכנס לבית הלבן באותה שנה.

בתוך פחות משנה וחצי לתוך כהונתו הכריז טראמפ על יציאה מהסכם הגרעין ואישור אסטרטגיית ה"מקסימום לחץ" על המשטר האיראני, תוך כדי הטלת סנקציות כבדות על טהראן. בשונה מאובמה, טראמפ התמקד, בדומה למדיניות הישראלית, בשלושה מאמצים איראנים עיקריים: מאמץ פרויקט הגרעין, מאמץ ההתעצמות באמצעי לחימה קונבנציונליים מתקדמים בדגש על טילים מדויקים וההתבססות האיראנית במרחב, בעיקר באמצעות שליחים כמו מליציות שיעיות מאפגניסטן ומעיראק או בני המקום כמו החות'ים בתימן, חיזבאללה בלבנון, ג'יהאד אסלאמי ברצועת עזה או סורים ברמת הגולן.

לפי גורמי ביטחון בישראל שלושת המאמצים תומכים זה בזה, כדי לשרת את המטרה העליונה: ייצור פצצות גרעין. לצד אלו יש מרכיבים נוספים כמו טרור וסייבר, אך הם הוגדרו על ידי האיראנים כיעדי משנה.

הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש המוסד יוסי כהן בטקס לציון סיום פעילות צה"ל במרכז השליטה למאבק בנגיף הקורונה. 26 במאי 2020. דובר צה"ל
המאמץ הישראלי תאם את המדיניות של הנשיא טראמפ בנושא האיראני. הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש המוסד יוסי כהן, מאי 2020/דובר צה"ל

תוצאות אסטרגיית טראמפ נראו היטב. מצבה הכלכלי של איראן הידרדר במהירות ובאה לידי ביטוי בצמיחה שלילית ובצלילה של שער המטבע. במסגרת אותה אסטרטגיה, שבשונה מאובמה בחרה להתמקד בכלל המאמצים של איראנים לטלטל את המזרח התיכון, חוסל בינואר השנה קאסם סולימאני. "זה לא נוקאאוט", אמרו גורמים בכירים בישראל, אך הגדירו זאת כמכה קשה לאיראנים. כיאה למדינה בעלת היסטוריה של אלפי שנים הפגינו האיראנים כושר עמידה וסתגלנות מול מעצמה כמו ארה"ב ופשוט החליטו להמתין בסבלנות להחלפת הממשל בבית הלבן. בחירה מחדש בטראמפ הייתה מובילה לכיוון אחר.

מצד אחד אומרים במערכת הביטחון כי חיסולו של פחריזאדה לא גורם לכך שלא יהיה ניתן לייצר בלעדיו פצצות גרעין, אך מנגד לא יהיה נכון להגיד שיש הרבה גורמים שיכולים מחר להיכנס לנעליו. במערכת הביטחון מדגישים, כי האיראנים, בתחכום ויצירתיות ראויה להערכה, הצליחו להציב את פחריזאדה בראשות ממשלת צללים מדעית ששולטת בכלל החברות שאחראיות על המאמץ האיראני לפתח את פרויקט הגרעין ואת פרויקט הנשק על כלל חלקיו מטילים בליסטיים, טילי שיוט, הסבות רקטות לטילים מדויקים ועוד. פחריזאדה לפי הגדרת מערכת הביטחון לא היה מומחה בעל שם עולמי בתחום הגרעין כמו המורה המפורסם שלו מפקיסטן, אך הוא היחידי שידע לבצע אינטגרציה בין כלל החברות ומסלול פיתוח וייצור הנשק, בדגש על האתגרים שהוא העמיד בפני המדענים האיראנים פעם אחרי פעם בתהליך להפוך את היכולות לנשק גרעיני.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים ראשונה בבית הלבן מאז הפסיד בבחירות לנשיאות. 14 בנובמבר 2020. רויטרס
עבור מערכת הביטחון בישראל, חיסול סולימאני לא היווה נוקאאוט לאיראנים. טראמפ, נובמבר 2020/רויטרס

כדי להבין את גודל המהלומה שנחתה על האיראנים צריך לחזור אחורה בזמן. משלהי שנות ה-90 ועד שנת 2003 היה פחריזאדה המנהל בפועל של פרויקט הגרעין האיראני, שתכליתו הייתה ייצור נשק גרעיני מבצעי הלכה למעשה. בשנת 2003 כבר הפנימו האיראנים כי הפעילות שלהם רועשת מדי והם נדרשים בצורה מאוד יצירתית ומפותלת ליצור הונאות ולהסתיר אם פעולותיהם.

פחריזאדה זז לצד, או יותר נכון למעלה, כך שבסוף התהליך הוא מתמנה לראש מחקר ופיתוח (מו"פ). לכן, אולמרט טוען שהוא מכיר אותו כבר 15 שנה. כמנהל המו"פ (ספהאן - שם הקוד שלו בפרסית, א.ב) הוא מקבל את ההחלטה לפצל את תחומי הידע השונים לחברות וערוצים שונים כדי למנוע חשיפה מלאה בפני המערב ובכלל. ייעודו העיקרי הוא לא רק לדאוג שהפרויקטים השונים מתקדמים במקביל כדי לשרת את אותה מטרה, אלא גם שהם נשארים בצללים, הרחק מעיני הציבור וגורמי הביון. לכן, פחריזאדה הוא בין הבודדים אם לא היחידי שיודע באמת מה קורה בכל פרויקט ופרויקט וכיצד התשתיות השונות מתחברות כדי ליצור את הפרויקט האדיר השלם שרלוונטי לייצור נשק גרעיני.

לפי גורמים במערכת הביטחון המפה של כלל החברות והפתרון לאתגרים הטכנולוגים הצפויים בהווה ובעתיד נמצאים במוחו המבריק של פחריזאדה, לכן כשמביטים על המערכת הביטחונית האיראנית הוא היה יחיד במינו. בימים האחרונים טענו מספר גורמים בירושלים כי לא בכדי דאגו האיראנים להסתיר אותו מעיני הציבור, להגן עליו ברמת האבטחה הגבוהה ביותר, ויתרה מזאת לאפשר לו לנהל רק בעקיפין את מערכת ההונאה מול הסוכנות לאנרגיה האטומית הבינלאומית, כדי למנוע ממנו כל חשיפה לדיפלומטים מערביים ובכך לרמות את הקהילה הבינלאומית. כל זאת כדי למנוע דליפת מידע שיסייע בהוכחה כי איראן הולכת על הקצה.

המומחיות שלו הייתה לא בידע הטכנולוגי, אלא ביכולת הניהול של כלל הפרויקטים זה לצד זה, מבלי שיידעו אחד על השני. "האם בין קהילת המדענים העולמית הוא נחשב מהמדענים בשורה הראשונה? אני לא חושב כך. אבל הוא בהחלט היה איש מדע, ידע איך מייצרים פצצה גרעינית ומה דרוש בשביל זה, וגם איך לבנות את המערכת הזו ורכיביה השונים, כדי שבסופו של דבר התוצרים של כולם יתחברו יחד", אומר אולמרט, "ראינו בו אדם בעל יכולת שהיה ציר מרכזי ביותר לייצר את התהליך הזה".

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בושהר, 13 בינואר 2015. AP
נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בושהר, 2015/AP

בשונה מארגוני טרור ומדינות אחרות באזור, איראן מוגדרת לפי מערכת הביטחון כמשטר מרוסן, כזה שחושב עשר פעמים על כל צעד שהוא עושה. על חיסול סולימאני הם הגיבו באמצעות שיגור 12 טילים על בסיס אמריקאי בעיראק - פעולה שהסתיימה ללא הרוגים ועם מספר חיילים פצועים.

הדברים אמורים גם לגבי תוכנית הגרעין. על אף הסנקציות שהטיל עליהם טראמפ ואיומיו להכביד אותן, נזהר משטר האייתולות לא לפרוץ את מסגרת העשרת האורניום האזרחית (סביב 4.5% אנרגיה/חשמל) לרמת העשרה גבוהה יותר של 20% כמו בעבר (ויכולה לשמש לצרכים צבאיים).

גם בהפעלת הכוח פועלים בטהראן מעמדת ריסון למרות הנחישות שלהם להתבסס בסוריה. היוצא מן הכלל בעניין זה הוא האירוע בסעודיה בספטמבר 2019. אז בוצעה מתקפה משולבת של החות'ים, שליחי האיראנים, על 'עראמקו', חברת הנפט הגדולה בעולם, שנפגעה מטילי שיוט, רחפנים וכלי טיס לא מאוישים תוצרת איראן. משטר האייתולות הוכיח שקרא נכון את המפה האזורית, מאחר שלא שילם מחיר כבד על אותה תקיפה.

בשבוע החולף בוצע שוב שימוש בטילי שיוט נגד מטרות בסעודיה וכתוצאה מכך נהרגו חיילים סעודים. הערכה במערכת הביטחון שהתקיפות הללו הן תוצר ללחץ הכלכלי הכבד שמופעל על איראן ומתוך רצון לייצר מאזן אימה. גורמים בכירים בירושלים הסבירו בשבועות אחרונים שכדי להגיע לדיוק בפגיעה במאמץ המשולב של איראן הידקו ארה"ב וישראל את שיתוף הפעולה המודיעיני לרמה הגבוהה ביותר מזה כמה עשורים.

גם מבחינת ישראל דרושה חשיבה מחדש. הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי החליט לקחת את הטיפול באיום את הטיפול באיום האיראני עוד צעד קדימה והקים את אגף אסטרטגיה, בראשות אלוף שתפקידו לחשוב על דרכי התמודדות אסטרטגיים נגד איראן בטווח של שנה קדימה ואף עשור. בנוסף תפקידו לדייק את בניין הכוח של צה"ל בתחום הנשק המדויק, הטרור וההתבססות האיראנית במדינות מסביב לישראל. חמש שנים אחרי שהחליט הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט באישור הדרג המדיני להעביר מיליארדי שקלים מהמוכנות של חיל האוויר לתקיפה באיראן למוכנות כוחות היבשה לתמרון בעומק שטח האויב, הגיע השלב לחשב מסלול מחדש. זה לא אומר שחיל האוויר לא התאמן על תקיפות אינטנסיביות במעגל שלישי, אך ייתכן מאוד שנוכח הסכם חדש או תפנית ביחס של הבית הלבן לאיראן יידרש צה"ל לבצע תיקון ולתכנן מחדש תקציב למוכנות אווירית גבוהה יותר מבעבר.

בסופו של דבר חלומו של פחריזאדה היה להגיע לרגע שבו יקבל את אישור נשיא איראן ללחוץ על הכפתור ולחבר בין כל החברות הרבות שקשורות בתהליך, כדי להגיע אל המטרה הסופית. כעת ניתן לקבוע בוודאות גדולה שחיסולם של סוליאמני ופחריזאדה לא רק ירתיעו את איראן בצעדים הבאים בדרך אל הגרעין וייצוא הטרור, אלא יעכבו משמעותית את היכולת שלהם להתקדם בפרויקט הנשק הגרעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully