וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיקום במקום ענישה: בתי המשפט הקהילתיים בדרך להפוך לחלק מהמערכת

25.11.2020 / 18:44

הפרויקט, שמשמש חלופה להליך הפלילי הרגיל, פועל כפיילוט מאז 2014 - וכעת משרד המשפטים רוצה לעגן אותו בחוק באופן קבוע. במסגרת ההליך הקהילתי, עבריינים זוכים לליווי צמוד כדי לפתור בעיות שהובילו אותם מלכתחילה לפשע - וזאת כתחליף למאסר

בווידאו: שר המשפטים מצהיר שיקדם לגליזציה של קנאביס בתוך 9 חודשים/צילום: לע"מ

משרד המשפטים הפיץ היום (רביעי) תזכיר חוק שיעגן את סמכותם של בתי המשפט הקהילתיים. מדובר בפרויקט שאמור להוות חלופה להליך הפלילי הרגיל, ומתמקדת בשיקום העבריין במקום בענישה. התכנית פועלת כפיילוט מאז 2014, והתזכיר אמור לעגן אותה בחוק באופן קבוע.

שר המשפטים אבי ניסנקורן, שאישר את הפצת תזכיר החוק, אמר היום כי התזכיר "משקף את הערך החברתי של טיפול בעבריין, ושל החזרתו לחברה במקום להרחיק אותו. הסמכת בתי המשפט הקהילתיים תיתן למערכת המשפט את הכלים להתמודד עם נאשמים הזקוקים לטיפול ושיקום, ובכך תסייע להבטיח כי אלו לא יחזרו לידי המערכת".

שר המשפטים, אבי ניסנקורן במהלך נאומו בכנסת 16 בספטמבר 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"התזכיר משקף את הערך החברתי של טיפול בעבריין". ניסנקורן/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

התזכיר מגדיר את בתי המשפט הקהילתיים כ"בית משפט שלום הדן בהליך פלילי בפני שופט קהילתי, ומטרתו להביא לשיקום הנאשם בשיתוף הקהילה, בפיקוח בית משפט, כתחליף למאסר בפועל".

בית המשפט הקהילתי נועד לסייע לנאשמים לפתור את הבעיות שהובילו אותם מלכתחילה לפשע - כמו התמכרויות, חובות, או מחלות נפש שלא טופלו. מטופל שנשלח לגמילה, למשל, מלווה באופן צמוד על ידי צוות בתכנית, שגם מסייע למשתתפים למצוא עבודה. בדיונים שנערכים פעם בשבועיים מקבל השופט עדכון מהצוות שמלווה את הנאשם ומכוון אותו ליעד הבא.

התכנית פועלת כשותפות בין הנהלת בתי המשפט, משרד המשפטים, משטרת ישראל, משרד הרווחה והרשויות מקומיות ובהובלה של ארגון ג'וינט-אשלים. תזכיר החוק שהופץ היום אמור להעביר את התכנית לניהולה של הנהלת בתי המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully