וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאונה בקורס טיס: הותרו לפרסום שמות ההרוגים בהתרסקות המטוס

עודכן לאחרונה: 25.11.2020 / 8:02

מדריך הטיסה איתי זיידן, בן 42 מקיבוץ שובל, והחניך ליהוא בן-בסה, בן 19 מראשון לציון, שהו במטוס הקל שהתרסק בשטח פתוח בנגב. גורמים ביטחוניים מעריכים כי התקלה שהתרחשה כנראה הפתיעה את השניים והובילה לתוצאה הקשה

בווידאו: דיווח מזירת התרסקות מטוס חיל האוויר בו נהרגו מדריך וחניך ביה"ס לטיסה/צילום: שי מכלוף

איתי זיידן בן ה-42, טייס קרב במילואים מקיבוץ שובל, וליהוא בן-בסה בן ה-19, פרח טיס ותושב ראשון לציון, הם ההרוגים בהתרסקות מטוס האימונים של חיל האוויר בנגב - כך הותר הערב (שלישי) לפרסום. מדובר צה"ל נמסר כי הודעות נמסרו למשפחותיהם וכי "צה"ל משתתף בצער המשפחות וימשיך ללוותן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד להרוגים בתאונה הקטלנית, ומסר את תנחומיו למשפחותיהם. "אני מביע צער עמוק על אובדנם של קצין חיל האוויר במילואים רס"ן איתי זיידן ופרח הטיס מבית הספר לטיסה רב"ט ליהוא בן-בסה שנספו בתאונת המטוס היום", אמר נתניהו. "בשם כל אזרחי ישראל אני שולח תנחומים למשפחותיהם ביגונם הכבד".

גם במועצה האזורית וביישוב בו התגורר רס"ן זיידן ספדו לו. ניר זמיר, ראש המועצה האזורית בני שמעון, אמר: "זה אסון כבד עבור המשפחות, עבור הקהילה ועבור כולנו. אני שולח את תנחומיי בשם כל תושבי המועצה. נלווה את המשפחה לאורך התקופה הקשה הזו ונעמיד לרשותם כל עזרה שיצטרכו. יהי זכרם ברוך", אמר זמיר.

בקיבוץ שובל מסרו: "קהילת קיבוץ שובל כולה משתתפת בצערה הכבד של משפחת זיידן עם מותו הפתאומי של חברנו איתי. איתי, בן 42 בלכתו, חבר אהוב ופעיל בקיבוץ והוא יחסר לכולנו מאוד. ליבנו עם אשתו מיכל, ילדיו יאיר, אוריה, אלונה וליהיא, וכל משפחתו המורחבת".

רב-סרן (מיל') איתי זיידן ההרוג בהתרסקות המטוס שאירעה בנגב. -, אתר רשמי
רס"ן במיל' איתי זיידן שנהרג בתאונה/אתר רשמי, -

התרסקות המטוס מותירה שאלות רבות באשר להתפתחות שקדמה לתאונה הקטלנית, שבה נהרגו זיידן, מדריך בדרגת רב סרן, ובן-בסה, פרח הטיס בדרגת רב"ט. מהחקירה הראשונית עולה כי גורמים בחיל האוויר דיווחו לחמ"ל בבסיס חצרים ממנו המריא הצוות על התרסקות כלי טיס במרחב שבין מושב תדהר לצומת גילת בנגב, אך בחיל דחו את הדיווח בהתחלה.

לפי החקירה הראשונית, האירוע תפס את תשומת הלב של חיל האוויר רק לאחר שהתקבל דיווח מדויק של טייס מסוק אזרחי שחג באזור זירת ההתרסקות, לפיו כלי טיס בוער ועשן שחור עולה מן הקרקע. אז מגדל הפיקוח ויחידת הבקרה בבסיס חצרים ניסו לעלות ברשת הקשר מול הטייס והחניך, וכשלא הגיעה תשובה הבינו בחיל האוויר שמשהו לא שיגרתי אירע בשטח. בבסיס בוצעו בדיקות נוספות, והמטוס, מדגם הסנונית, לא נראה על המכ"ם. אז הוקפצו אל המקום צוותי משטרה, כיבוי אש, מד"א, זק"א ויחידת החילוץ 669 שנחתה בשטח עם מסוק יסעור.

לפי גורמים בצה"ל, בחיל לא קיבלו מהטייס והחניך דיווח על תקלה או אירוע חריג שיכלו להצביע על הסיבות להתרסקות. אחד הגורמים שמקשים על החקירה היא העבודה כי על מטוס האימונים מדגם סנונית לא מותקנת קופסה שחורה, ולא אמצעי תחקור דיגיטלי אחר. זאת, למרות שמדובר במטוס המשמש לטיסות אימון של פרחי טיס בשלב "המכין" - השלב בו נבחן החניך על כישורי הטיסה שלו. במקרה הנוכחי היה הצוער בטיסה מספר 15 שלו.

רב"ט ליהוא בן - בסה החניך ההרוג בהתרסקות המטוס שאירעה בנגב. -, אתר רשמי
רב"ט ליהוא בן-בסה שנהרג בתאונה/אתר רשמי, -

גורמים בצה"ל מעריכים שהתקלה באוויר הייתה חמורה מאוד, כזאת שמנעה אפילו ממדריך מנוסה להשתלט על המטוס ולמנוע התרסקות. "מדריך הטיסה הוא קצין בדרגת רב סרן, מאוד מנוסה, בעל עבר מבצעי, שהשתחרר לאחרונה מצה"ל ועבר לשירות מילואים. גם אם המנוע כבה באוויר - הוא היה יודע להשתלט על המקרה. ללא ספק. לכן מעריכים שהתקלה באוויר הייתה חמורה מאוד. שמשהו מורכב מאוד התרחש ומנע ממנו להשתלט על המטוס או למנוע התרסקות", אמרו.

לפי אותם גורמים, ועדת המומחים תבדוק דיווחים לפיהם רגע לפני ההתרסקות חלק קריטי ליציבות המטוס עף באוויר, וככל הנראה היה הגורם שהפתיע את הטייס והחניך. גורם צבאי שבחן את התאונה הקטלנית אמר הערב לוואלה! NEWS כי "נחיתת אונס לא חייבת להסתיים ככה. לפי הממצאים בשטח המטוס נשבר לשני חלקים ששניהם בערו. כעת השאלה שנשאלת היא האם הם בערו כבר באוויר, או שהמטוס התפוצץ באוויר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ועדת מומחים בשיתוף אלביט תחקור את המקרה. זרית ההתרסקות/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורמים ביטחוניים שנכחו בשטח זמן קצר לאחר האירוע סיפרו כי לא ברור האם הטייס ופרח הטיס נהרגו במקום מעוצמת ההתנגשות בקרקע, או שניסו לחלץ את עצמם על הקרקע ונהרגו מעוצמת הפיצוץ.

בשל הנסיבות המורכבות, מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, מינה היום ועדת מומחים, בשיתוף חברת אלביט שאחראית על תחזוקת מטוסי הסנונית, שתחקור את נסיבות האירוע ותגלה מה גרם לתאונת האימונים הקטלנית. את צוות המומחים יוביל אלוף משנה א', טייס קרב בהכשרתו.

ועדת המומחים תבדוק שורה ארוכה של נושאים, הן בעניין הדרג הפיקודי ומסלול הטיסה, והן במסגרת אחזקת המטוסים. בהתאם, הוועדה תתחקר את מפקדי בית הספר על התהליך שקדם לאימון, מתווה האימון, שלבי הבטיחות והתחקיר שבוצע לפני הטיסה ומסלול הטיסה.

התרסקות מסוק סמוך למשמר הנגב, 24 בנובמבר 2020. יניר יגנה
"הטייס היה יודע להשתלט על המקרה". כוחות צבא בזירת התאונה/יניר יגנה

בתחום אחזקת המטוס ייבדקו ספר המטוס, תקלות קודמות, טיפולים שבוצעו בו לאחרונה והיו אמורים להתבצע בקרוב והאם היה בהם כדי להעיד על תקלה או אירוע חריג במבנה המטוס או בתחום המכני. ב-2004 בוצעה נחיתת אונס בשל בעיה בגלגלים, ובעקבות התקלה החליט מפקד חיל האוויר דאז לקרקע את כל המערך למשך מספר חודשים.

"משהו היה לא תקין, אמרתי רק שהמטוס לא ייפול עלינו"

יהודית טלמור, תושבת נתיבות בת 53, סיפרה כי ראתה מביתה את המטוס עף באוויר טרם ההתרסקות, והבחינה כי משהו לא כשורה. "תוך כדי שיחת טלפון ראיתי באופק בשמיים את המטוס הקל הזה, מטוס בצבע לבן ברובו, משהו בו היה לא בסדר, לא תקין בהתנהלות שלו בשמיים, היה נראה כאילו הוא לא טס, מתנדנד מצד לצד, כמו רכב ששט על הכביש של אדם לא מרוכז", תיארה.

"אני אמרתי לחברה 'רק שהמטוס הזה לא יפול עלינו. משהו לא בסדר עם המטוס הזה. הוא נראה לא יציב בשמיים'. לא גמרנו לדבר, אחרי שעה, אפילו פחות והתפרסמה כתבה שמטוס קל התרסק במשמר הנגב".

מטוסי הסנונית נמצאים בשימוש בית הספר לטיסה כעשרים שנה ומוגדרים כ"סוסי עבודה". הם נמצאים בבעלות אלביט, האחראית על התחזוקה שלהם. חוזה זה נחתם בין משרד הביטחון לחברה במסגרת תהליך מיקור חוץ שנועד לחסוך כסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully