וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר בשפל מאז משבר 2008: מה המשמעות ואיך זה ישפיע עלינו

שער השקל ממשיך להתחזק מול המטבע האמריקני לנוכח ההשקעות הזרות ונתוני המאקרו החיוביים. כיצד יגיב בנק ישראל ומה התחזית לשנה הקרובה?

בווידאו: הדולר בשער הנמוך מזה 12 שנה/עריכה: ניר חן

למרות המשבר הכלכלי הגדול בתולדות המדינה, אי היציבות הפוליטית הממושכת, היעדר תקציב מדינה והגירעון החסר התקדים, המטבע הישראלי לא מפסיק להפתיע ושובר שיאים. שער הדולר חזר בימים האחרונים והתייצב מול השקל ברמה של 3.34 שקלים לדולר - הרמה הנמוכה זה 12 שנים.

המשמעות של התחזקות השקל מול הדולר, היא שיש יותר דולרים שנכנסים למשק מאשר כאלו שיוצאים ממנו. כאשר כמות הדולרים במשק גדולה - מחיר הדולר יורד, והשקל מתחזק. העודף בחשבון השוטף אינה תופעה חדשה, והיא קיימת כבר יותר מעשור. שער הדולר ירד אומנם במעט, אולם מדובר בירידה הדרגתית שנמשכת בשער המטבע האמריקני, בעיקר בשל עודפי היצע של מטבע זר בארץ.

שטרות של דולר אחד נבדקים במהלך ייצור בלשכת חריטה והדפסה בוושינגטון.. רויטרס, רויטרס
שטרות של דולר אחד נבדקים במהלך ייצור בוושינגטון/רויטרס, רויטרס

למה השקל מתחזק?

קיימות כמה סיבות להתחזקות השקל: הראשונה היא העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, כלומר כמות הכסף הנכנסת לישראל - גדולה מכמות הכסף שיוצא ממנה. הכסף הזר נכנס לישראל דרך הייצוא (הייצואנים מקבלים תמורה) ודרך השקעות זרות. ההייטק הישראלי, שמהווה רכיב משמעותי בייצוא, לא נפגע בתקופת הקורונה ואף התחזק. בנוסף, בתקופה האחרונה התחזקה מגמת הגידול של השקעות זרות בישראל, לדוגמה רכישות של חברות הייטק.

הסיבה השנייה היא ניהול ההשקעות שמבצעים הגופים המוסדיים. בתקופות שבהן ישנה עלייה בשוקי המניות בחו"ל הגופים המסודיים (כמו קרנות פנסיה) מגדילים את רכיב המניות בתיקים, שאותם הם רוכשים במטבעות זרים. כדי לנטרל את החשיפה לתנודות מטבע החוץ, כנגד רכישת המניות, גופים אלה מוכרים מט"ח (בעיקר דולרים), וכך בעצם גורמים להתחזקות השקל.

עוד בוואלה!

"זו קטסטרופה": הרגולטורים הבכירים חושפים את מחיר האין תקציב

לכתבה המלאה
תחושת אכזבה בוול סטריט בעקבות הירידות החדות בשל השפעת נגיף הקורונה 16 במרץ 2020. AP
הדולר נחלש מול מרבית המטבעות בעולם. ירידות בוול סטריט/AP

הסיבה השלישית היא הסנטימנט החיובי כלפי השקל - הנובע מנתוני מאקרו חזקים שהתפרסמו לאחרונה. בין היתר, נתוני הצמיחה לרבעון השלישי ואמירות חיוביות של גופים בינלאומיים בנוגע למשק הישראלי. החלטת S&P להותיר את דירוג האשראי של ישראל ללא שינוי, והכרזת קרן המטבע הבינלאומית על כך שמצבה של ישראל טוב יחסית למדינות מפותחות אחרות, משתקפת היטב בהתחזקות של המטבע הישראלי.

בנוסף לכך, גם הריבית על השקל היא חיובית, מה שהופך את אותו למטבע אטרקטיבי יותר בעיני משקיעים זרים. בעיקר לאור העובדה כי התשואות בחו"ל נמוכות יותר.

למה הדולר נחלש?

הדולר נחלש בתקופה האחרונה מול מרבית המטבעות בעולם, וגם מול השקל. הסיבה לכך היא העליות בשווקי המניות, שנובעות בעיקר מהפרסומים בנוגע לחיסונים נגד קורונה. האופטימיות חזרה לשווקים, ולכן המשקיעים קונים יותר מניות וזונחים את ההשקעות בדולר.

האם בנק ישראל לא מוטרד מהשקל החזק?

לבנק ישראל יש את כל הסיבות להיות מוטרד מהשקל החזק משום שהוא פוגע ביצואנים. מכיוון שישראל היא כלכלה מוטת יצוא (כלומר יצוא גבוה יותר מייבוא), שער חליפין נמוך פוגע לא רק ביצואנים, אלא גם בתוצר.

איך בנק ישראל מתערב?

בנק ישראל מתערב מדי פעם במסחר במטבע החוץ, וכדי לחזק את הדולר הוא רוכש דולרים ומוכר שקלים. מהלך זה קורה בדרך כלל כשבבנק ישראל רואים סיבות ספקולטיביות להתחזקות השקל.

משום שכעת מדובר בסיבות כלכליות שמצדיקות את התחזקות השקל, בנק ישראל מתערב, אך בהיקפים נמוכים יותר. על מנת להשיג את האפקט המירבי, בנק ישראל שומר על אלמנט הפתעה במהלך התערבויותיו בשוק המט"ח, ולכן לרוב אנחנו לא יודעים בוודאות האם הייתה התערבות או לא.

בנק ישראל, ירושלים. רויטרס
יכול לרכוש דולרים ולמכור שקלים. בנק ישראל בירושלים/רויטרס

בסוף כל חודש בנק ישראל מפרסם את יתרות מטבע החוץ, ולפי זה ניתן לדעת בוודאות כמה רכש במהלך כל חודש. עם זאת, לא ניתן לדעת בוודאות כמה מטבעות זרים רכש בנק ישראל במהלך יום מסחר מסוים.

האם בנק ישראל יכול לשנות את המגמה הנוכחית של התחזקות השקל?

בנק ישראל יכול להשפיע באופן נקודתי, אך אינו יכול לשנות את שיווי המשקל בין המטבעות השונים לשקל לטווח הארוך. הוא לא יכול לאזן את הכמות הנכנסת של הדולרים לישראל, אך הוא יכול לאזן מעט את המגמה כדי לעזור ליצואנים.

עובד בוול סטריט מאוכזב בשל הירידות החדות במסחר בארצות הברית. 09 במרץ 2020.. AP
עובד מאוכזב בוול סטריט בשל הירידות החדות במסחר/AP

מה התחזית לשנה הבאה?

רוני גיטלין, מנהל המסחר בניירות ערך בבנק לאומי, מסביר כי "אחרי שהשנה ראינו את השקל מגיע ל-3.88 דולר בזמן המשבר, לא נראה שזה הכיוון כרגע. כל זמן ששוק המניות מתאושש, נראה התחזקות של השקל מול הדולר, כשרק בנק ישראל יכול להאט את המצב". לדבריו, "נראה שהכיוון שאליו הולך השקל - הוא 3.20 דולר, ושם כבר שווה לראות אם הכיוון ישתנה בכמה אחוזים כלפי מעלה".

לעומתו, עפר קליין, הכלכלן הראשי של הראל, משוכנע שלא ניתן לדעת מה יהיה בהמשך. "אף אחד לא יודע מה יהיה השער של הדולר-שקל בעתיד", מבהיר קליין. "המגמה היא כעת התחזקות של השקל. המספר נגזר לא רק מביצועיו של השקל, אלא גם ממה שקורה עם הדולר בעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully