וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי גבעת המטוס נדרשו להתפנות בתוך שלושה חודשים: "נילחם שיתנו לנו בית פה"

לאחר פתיחת המכרז לבניית 1,257 יחידות דיור בשכונה שבירושלים, התושבים קיבלו מכתב פינוי, לפיו יהיו זכאים לסיוע בשכ"ד עד שיעברו לדירת דיור ציבורי, אך הם טוענים כי יש לפצותם על הזנחה ודורשים להתגורר בשכונה שתוקם. משרד הבינוי והשיכון: "המדינה מציעה פתרון קבע"

בווידאו: במהלך סיור נציגי האיחוד האירופי בגבעת המטוס קראו לעברם פעילי ימין "אנטישמים"/צילום: רוני כנפו

חברת עמידר הורתה לתושבי שכונת גבעת המטוס בירושלים להתפנות עד 18 בפברואר 2021, זאת בשל עבודות פיתוח שמתוכננות במקום. החברה הודיעה במכתב לתושבים, כי תסייע להם בשכר דירה וכי יוכלו לאתר דירה לרכישה בהתאם לתנאים מסוימים. אך התושבים, המתגוררים בקרוונים בגבעה המוזנחת, מוחים על הדרישה. "לא התעניינו בנו 28 שנים, פתאום רוצים להציב לנו עובדה שבתוך שלושה חודשים נקום ונלך", אומרים התושבים ומוסיפים כי הם נערכים למאבק משפטי.

בשכונה הצמודה לבית צפאפא שמעבר לקו הירוק הוצבו לפני כ-30 שנה מאות קרוונים, וזאת תוך הבטחה לתושבים, כי לאחר מכן יועברו למגורי קבע בדיור ציבורי. מאז רבים מהתושבים עברו, ונותרו במקום עד היום כ-30 משפחות שהמשיכו להתגורר בתנאים קשים בגבעה המוזנחת.

תוכניות הבנייה לשכונה חדשה בגבעה הושלמו כבר לפני שנים, אולם קידומן מתעכב בשל לחצים בינלאומיים. כך למשל, ב-2014 פרסמה עיריית ירושלים מכרז לבניית 2,600 יחידות דיור, דבר שגרר גינוי מצד ארה"ב והתוכנית לא קדומה. בפברואר האחרון אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי אישר את הבנייה בגבעת המטוס. אחרי עיכובים של חודשים, נפתח בשבוע שעבר המכרז לבניית 1,257 יחידות דיור, והוא צפוי להיסגר בשבוע ההשבעה של נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן.

בינתיים קיבלו התושבים מכתב כי נבחרה חברה לצורך תחילת עבודות פיתוח המחייבות את פינוי השטח. לפיכך, כתב להם מנהל מרכז תפעול ירושלים, כי תינתן להם אפשרות לאתר דירת קבע שחברת עמידר תרכוש וכן עד לאיתור דירת קבע יהיו זכאים לסיוע חודשים של כ-3,000 שקלים, בהתאם למספר הנפשות. כמו כן, הודיעה החברה כי תיתן מענק של כ-50 אלף שקלים בעת מסירת הקרוון. אם "לא תוחזר החזקה בקרוון לידינו עד לתאריך הנקוב לעיל, ניאלץ לפעול בהליכי פינוי", הוסיף.

רחל ורונן הזכאים לבית מגורים בגבעת המטוס. באדיבות המצולמים, אתר רשמי
"אף אחד לא היה מוכן לטפל ולהשקיע. רצו שנתייאש ונלך אבל לא היה לאן ללכת". רונן ורחל/אתר רשמי, באדיבות המצולמים

רונן ורחל זכאים מספרים כי הם מתגוררים בגבעת המטוס עוד משנת 1993, וגידלו שם את שתי בנותיהם. "כשעברנו אמרו לנו שעד שנקבל דיור ציבורי זה ייקח בין שנתיים לשלוש שנים, זה מה שאמרו לנו. מאז עברו 28 שנים ולא קיבלנו. סבלנו פה", הם מספרים. "כל הזמן יש פה נזילות של הגשם. את שומעת את הגשם והרוחות כמו להיות באוהל, כאילו הקירות עומדים להתפרק. יש הפסקות חשמל באופן קבוע בחורף, וכל הזמן יש בעיות עם הביוב. אף אחד לא היה מוכן לטפל ולהשקיע. רצו שנתייאש ונלך אבל לא היה לאן ללכת".

ביום רביעי האחרון, כמו יתר התושבים, הם קיבלו את מכתב הפינוי לפיו יהיו זכאים לסיוע בשכר דירה של 3,100 שקלים עד שיאתרו דירה שעמידר תרכוש ויוכלו להתגורר בה כדיור ציבורי. אך הם סבורים כי מגיע להם פיצוי על ההזנחה של עשרות השנים וכי יש להבטיח להם דירה בשכונה שתוקם, כשפינויים יתבצע רק ברגע שיתחילו העבודות.

עוד בוואלה!

נציגי האיחוד האירופי סיירו בשכונת גבעת המטוס, פעילי ימין: "אנטישמים"

לכתבה המלאה
מכתב שהופץ על- ידי שוקי פוגל מנהל מרכז שירות ירושלים לזכאים בהקמת שכונה חדשה בגבעת המטוס. -, אתר רשמי
המכבת שהופץ לתושבי גבעת המטוס על ידי מנהל מרכז שירות ירושלים/אתר רשמי, -

"אנחנו 30 שנה כאן ונילחם על הזכויות שלנו"

"באנו לפה כשהיינו בשנות ה-20, והיום אנחנו בשנות ה-50. חיים שלמים שאנחנו פה - אז לקום וללכת בשלושה חודשים? הדרישה שלנו היא פיצוי על עוגמת הנפש 28 שנים, אנחנו רוצים שישאירו אותנו פה עד שיתחילו לבנות ושיתנו לנו לגור פה אחרי שיבנו. השנים עוברות כל כך מהר והמעט שנשאר לנו שיתנו לנו לחיות" אומרת רחל.

"כולנו עם בעיות כלכליות ובריאותיות. מה הם ממהרים לפנות אותנו, הרי גם ככה ייקח עוד שנה לפחות לבנות פה", היא מוסיפה. התוכנית שפורסמה במכרז כוללת גם דיור למשתכן והתושבים תוהים "אז למה שאנחנו לא נקבל אותן? שיתנו לנו את הבית שלנו פה, איפה שהיינו 30 שנה". רחל מדגישה כי היא לא מתכוונת להתפנות ללא הבטחה, "אין לי מה להפסיד", היא אומרת.

דני לוי, בן 60 מתגורר גם הוא בשכונה במשך כשלושים שנה ומוחה על הדרישה. "אנחנו רוצים לקבל בית בגבעת המטוס", הוא אומר. "חיינו כאן בלי תנאים, בקרוון, בקור אין כמעט תאורה. ומחפשים להעיף אותנו. אנחנו 30 שנה כאן ונילחם על הזכויות שלנו. הם לא יכולים להוציא אותנו מהיום למחר למקום אחר".

המפה של שלום עכשיו עם התכניות להקמת יחידות דיור בהר חומה. -, אתר רשמי
מפת "שלום עכשיו" עם התכניות להקמת יחידות דיור בהר חומה/אתר רשמי, -
ביקור נציגי האיחוד האירופי בגבעת המטוס, 16 בנובמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
מחאה בגבעת המטוס בעת ביקור נציגי האיחוד האירופי, נובמבר 2020/פלאש 90, יונתן זינדל

בוועדת הכספים בעיריית ירושלים צפויים לאשר היום את טיוטת ההסכם לעבודות הפיתוח באזור, שייעשו על ידי החברה הממשלתית "ערים". על פי ההסבר לסעיף, עלות הפיתוח נאמדת ב-335 מיליון שקלים. עוד נכתב כי העירייה "תהיה אחראית להקמת מבני הציבור במתחם בכפוף לכך שיועמדו לרשותה מקורות מימון להקמתם ע"י משרד האוצר/משרד החינוך ו/או כל גוף ממשלתי אחד".

עם זאת, סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג מטיל ספק בהקמת השכונה. "המכרז של רמ"י למתחמי המגורים בגבעת המטוס, צפוי להיכשל וזאת בכוונת מפרסמי המכרז, המחירים שמבקשים כסכומי סף להשתתפות במכרז, זהים למחירים במכרזים בשכונות יוקרה בעיר", אומר קינג ומוסיף כי "העובדה שעמידר דורשת מהדיירים בגבעת המטוס להתפנות, עוד בטרם מתפרסם שמו של הזוכה בקרקע עליה הם יושבים, והפינוי הכפוי אמור לקרות כשנה וחצי לפני מועד תחילת העבודות בינוי בקרקע, מדירה שינה מעיניי. יש חשש כבד מאוד שגורמים פוליטיים משתמשים במכרז כעילה לפינוי כפוי של התושבים ששמרו על עתודת הקרקע מזה עשרות שנים ואם אין די בכך, התחזית שלי היא שהשכונה לא תיבנה בשל המחיר המופקע שהמדינה דורשת מהיזמים. כך שאני חושש שנצא קרחים מכאן ומכאן".

ממשרד הבינוי והשיכון וחברת עמידר נמסר בתגובה: "היות ומדובר במבנים זמניים בשטח המועד לפינוי, המדינה מציעה להם פתרון קבע במסגרת הדיור הציבורי, ואף הוקצה תקציב ייעודי על מנת לאפשר רכישה מיידית של דירות. יתרה מכך, המדינה אף מאפשרת לדיירים להציע דירות מתאימות לרכישה על פי בחירתם, כך שדירת הדיור הציבורי שבה יתגוררו תהיה באזור ובשכונה המועדפים עליהם, ללא צורך להמתין בתור הממתינים או שחברת עמידר תאתר דירות מתאימות ותציע להם, במגבלות גודל דירה ותקציב שנקבעו על ידי המשרד. בתקופת הביניים שבין הפינוי לרכישת הדירה, הדיירים יהיו זכאים לסיוע מוגדל בשכר דירה, בהתאם לגודל המשפחה. דיירים שיתקשו לאתר דירה בשכירות יוכלו לפנות לעמידר אשר תסייע להם לאתר דירה במודל 'שכירות מעבר'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully