וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המזימה החדשה: טראמפ לוחץ על מחוקקים רפובליקנים להפוך את התוצאות

20.11.2020 / 13:05

אחרי שנחל תבוסות בקלפי ובבתי משפט, הנשיא פועל לשכנע את אנשי מפלגתו במדינות המפתח להפוך את רצון הבוחר ולמנוע מביידן את האלקטורים שלהם. יש לזה סיכוי קלוש ביותר לצלוח, אך הפגיעה בדמוקרטיה עשויה להיות ארוכת טווח. "מסוכן ולא יעיל"

בווידאו: ג'וליאני מאשים את החברה שסופרת את הקולות בקשרים לסורוס/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

האסטרטגיה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להישאר בשלטון, למרות הפסדו בבחירות, מתמקדת עתה במאמץ נואש לשכנע מחוקקים רפובליקנים להפוך את התוצאות במדינות מפתח - כך אמרו שלושה גורמים המעורים בנושא.

אחרי שנחל תבוסות בבתי משפט ברחבי ארצות הברית מאז 3 בנובמבר, עורכי דין של הנשיא מנסים לגייס את הרפובליקנים השולטים בבתי המחוקקים במישיגן ובפנסילבניה, שהצביעו עבורו ב-2016 ועברו לביידן השנה.

יו"ר בית הנבחרים של מישיגן, לי צ'טפילד הרפובליקני, אמר כי מי שזכה ברוב הקולות יזכה באלקטורים של מישיגן, שבה הפער של ביידן מטראמפ הוא 150 אלף קולות. עם זאת, גורם במישיגן אמר כי הוא ומנהיג הסנאט במישיגן, מייק שירקיי, יגיעו היום לבית הלבן וייפגשו עם הנשיא. הגורם הוסיף כי הם מתכננים להגיע ולראות מה יש לו להגיד.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ משחק גולף במועדון שלו בסטרלינג, וירג'יניה, 15 בנובמבר 2020. רויטרס
הפסיד בקלפי ובבתי המשפט. טראמפ משחק גולף במועדון שלו/רויטרס

בדרך כלל, המדינות מקצות את האלקטורים שלהן, שהם נציגי מפלגות, למועמד שקיבל את מירב הקולות אצלן. ביידן זכה ברוב קולות גם במישיגן וגם בפנסילבניה. המדינות צריכות לפתור עד 8 בדצמבר כל מחלוקת הקשורה לבחירות ולבחור את האלקטורים שיבחרו את הנשיא. לאחר מכן, הם ייפגשו ב-14 בדצמבר כדי לבחור באופן רשמי את הנשיא, שכהונתו תחל ב-20 בינואר.

באופן מסורתי זהו הליך טכני בלבד, אך עורכי דינו של טראמפ מנסים לקחת את הסמכות למינוי אלקטורים מהמושלים ומזכירי המדינות ולתת אותה למחוקקים רפובליקנים. לטענתם, החוקה האמריקנית מעניקה להם את הסמכות האחרונה בנושא.

ביידן, שקיבל כשישה מיליון קולות יותר מטראמפ ברחבי ארצות הברית, הגיע ל-306 אלקטורים לעומת 232 של טראמפ - הרבה מעבר ל-270 האלקטורים הדרושים לניצחון. גם בתרחיש הלא סביר שבו מצליח הנשיא הרפובליקני לקחת את האלקטורים של מישיגן ופנסילבניה - 36 - ליריבו הדמוקרטי יהיו 270 אלקטורים.

עוד בוואלה!

ליל הסכינים הארוכות של טראמפ מוכיח למה היה קריטי להחליפו

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן אחרי מפגש וירטואלי עם מושלים, 19 בנובמבר 2020. רויטרס
מחכה להשבעתו ב-20 בינואר. ביידן/רויטרס

גורם המעורה באסטרטגיה החוקית של הקמפיין אמר כי "הגישה הממוקדת יותר" היא לערב את המחוקקים הרפובליקנים. בכיר בקמפיין אמר לרויטרס כי התכנית היא להטיל ספק רב מספיק בהליך ספירת הקולות בערים הדמוקרטיות הגדולות כך שלמחוקקים הרפובליקנים לא יהיו הרבה ברירות אלא להתערב.

לדבריו, הקמפיין מהמר על כך שרבים מאותם מחוקקים, המייצגים מחוזות שבהם טראמפ ניצח, יעמדו בפני זעם הבוחרים אם הם יסרבו לפעול. הקמפיין מאמין שככל שהם יוכלו לגרור את הנושא, כך תהיה להם הזדמנות גדולה יותר לשכנע את המחוקקים להתערב.

סקר של רויטרס שפורסם השבוע הראה כי הקמפיין של טראמפ הצליח לערער על אמון הציבור בבחירות, על אף שהוא השתמש בטענות לא מבוססות. כמחצית מהרפובליקנים מאמינים שטראמפ הוא "המנצח החוקי" בבחירות.

הרפובליקנים חוששים מנזק של שנים

טראמפ עומד בפני מאבק קשה. כל הגורמים הרשמיים שהיו מעורבים בהליכי הבחירות אמרו כי לא נמצאו ראיות לאי-סדרים נרחבים בהצבעה.

המחוקקים במישיגן ובפנסילבניה ניסו להישאר לא מעורבים. כמה רפובליקנים בכירים במישיגן הביעו בשיחות סגורות תסכול ממידת ההתערבות של טראמפ בניסיון לשנות את התוצאות. הם מאמינים כי זה יגרום לנזק בלתי-הפיך למפלגה במדינה למשך השנים הקרובות.

בקמפיין של טראמפ מנסים בין היתר לדחות את אישור התוצאות הרשמיות, דרך ספירות חוזרות או תקיעתן ברמה המקומית. זה מה שקרה בדטרויט, מישיגן, השבוע, כשהנציגים הרפובליקנים בוועדה של מחוז וויין סירבו למשך זמן קצר לאשר את התוצאות, בטענה לפערים בין מספר הבוחרים. הם שינו את החלטתם שעות לאחר מכן בשל סערה ציבורית, רק כדי לומר בהצהרות שהגישו ביום רביעי כי הם חשו מאוימים והם רוצים לבטל את האישור שנתנו.

רודי ג'וליאני, עורך דינו של הנשיא דונלד טראמפ, במסיבת עיתונאים, 19 בנובמבר 2020. רויטרס
"להסיר את מסך הברזל של הצנזורה". ג'וליאני במסיבת עיתונאים, אתמול/רויטרס

מוניקה פאלמר, אחת הנציגים הרפובליקנים, אמרה בהצהרה שלה כי בהליך הספירה במחוז נפלו "פגמים קשים הדורשים חקירה". היא אמרה כי היא הצביעה בעד אישור התוצאות, משום שהיא חשבה שמישיגן תערוך בדיקה פנימית. היא סיפרה שטראמפ התקשר אליה אחרי שאישרה את התוצאות, אך טענה שהם לא שוחחו על הההצרה שמסרה במהלך השיחה. עם זאת, היא לא פירטה אם הם שוחחו על אישור התוצאות בפירוט.

הקמפיין של טראמפ ביטל ביום חמישי את העתירה הפדרלית נגד תוצאות הבחירות במישיגן, וציטט את התצהירים של הנציגים הרפובליקנים במחוז וויין. עם זאת טרייסי ווימר, דוברת מזכיר המדינה של מישיגן, אמרה כי הרפובליקנים לא יכולים כבר לבטל את האישור שנתנו לתוצאות. "תפקידם הסתיים", אמרה.

כשנשאל אתמול במסיבת עיתונאים על הפניה של טראמפ לבכירים במישיגן, אמר ביידן כי זאת "שערוריה". הוא הוסיף כי זו עדות נוספת לכך שטראמפ הוא בין "הנשיאים חסרי האחריות ביותר בהיסטוריה האמריקנית". לדבריו, "רוב הרפובליקנים שדיברתי עמם, כולל כמה מושלים, חושבים שזה מתיש. זה מעביר מסר איום עלינו כמדינה".

ג'וליאני יציל את המצב?

עורכי הדין של טראמפ כבר יישמו את האסטרטגיה החדשה בעתירה המבקשת לבטל את התוצאות בפנסילבניה, שם טראמפ מפגר ב-82 אלף קולות. בעתירה שהגישו לבית משפט ביום רביעי, אמרו עורכי דינו כי הם יבקשו משופט פדרלי למנוע מהמדינה את אישור התוצאות או להצהיר כי הן "פגומות", וכך לאפשר לבית המחוקקים שבראשות הרפובליקנים לבחור את האלקטורים של פנסילבניה בעצמו.

גורם המעורה בנושא אמר כי הניסיון של טראמפ לגייס את המחוקקים הרפובליקנים במדינות המפתח החל אחרי שהעביר את ניהול מאבקו המשפטי לפרקליטו רודי ג'וליאני. לדברי הגורם, טראמפ "לא אהב את התוצאות והוא הכניס בחור שהוא מכיר וסומך עליו, שמחקה את הסגנון שלו".

כשנשאל במסיבת עיתונאים ביזארית שכינס אתמול אם מטרת הקמפיין היא למנוע מהמדינות לאשר את התוצאות כך שמחוקקים רפובליקנים יוכלו לבחור את האלקטורים בעצם, ג'וליאני צחק. הוא אמר שהמטרה היא לעקוף את מה שהוא מכנה "מסך ברזל שערורייתי של צנזורה". לצד תיאוריות הקונספירציה שהעלה ג'וליאני במהלך מסיבת העיתונאים, בלטה במיוחד נזילה של צבע השיער שלו על פניו.

נציגים רשמיים ומומחים מאמינים כי לקמפיין טראמפ יש מעט מאוד סיכוי. "התוצאות במישיגן ובפנסילבניה אינן צמודות במיוחד, וקמפיין טראמפ לא הציג שום עובדות או תיאוריה משפטית המצדיקות את פסילת הקולות של מאות אלפי מצביעים או את תוצאות הבחירות", אמר ריק האסן, מומחה לחוקי בחירות מאוניברסיטת קליפורניה. "זהו ניסיון מסוכן, אם כי כמעט בוודאות לא יעיל, לסיכול רצון הבוחר או לעשיית דה-לגיטימציה לנשיאות ביידן בהתבסס על טענות כוזבות על גניבת בחירות", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully