וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלי רכב אוטונומיים ורחפנים מתאבדים: הפרויקט הסודי להגנת גבול הרצועה

19.11.2020 / 17:00

לקראת סיום העבודות על החומה התת-קרקעית ברצועת עזה, בצה"ל מגבשים מערך אבטחה מתקדם שיכלול אמצעי לחימה לא מאוישים ורובוטים באוויר ובקרקע. "במקום סיור אנושי יפעל רחפן או כלי רכב", ציינו גורמי ביטחון. במקביל, נחשף תיעוד מהמנהרה הארוכה ביותר שנחפרה לשטח ישראל

בווידאו: תיעוד מהמנהרה העמוקה ביותר שצה"ל חשף בגבול עזה/צילום: דו"צ

צה"ל מציג היום (חמישי) את מערך ההגנה החדש בגבול רצועת עזה, הכולל את החומה התת-קרקעית שמקים צה"ל לאורך הגבול, יחד עם אמצעי לחימה אוטונומיים המגובים באיסוף מודיעין בשטח בזמן אמת. הרעיון פותח לראשונה על ידי מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי הלוי, שהציע שילוב של בינה מלאכותית, סנסורים מתקדמים, ורובוטים באוויר וביבשה, שיאבטחו את מרחב הגבול.

הצורך לשפר את ההגנה עלה בצה"ל לקראת סיום פרויקט החומה התת-קרקעית נגד מנהרות, המוקמת לאורך 60 קילומטרים בגבול רצועת עזה ועל רקע חדירות מחבלים מרצועת עזה לישראל בעשור האחרון מהים, מהיבשה ודרך מנהרות. לאחר שהרעיון עבר בחינה ושילוב של התעשיות הביטחוניות, הוחלט לצאת לפעילות ניסיונית שנקראת "גבול חכם וקטלני".

פעילות צה"ל ברקע חשיפת המנהרה של חמאס והצגת טכנולוגיות הגנה על גבול הרצועה. דובר צה"ל
פעילות צה"ל ברצועה/דובר צה"ל

הפרויקט יצא לפועל במקטע שאורכו שישה קילומטרים בחטיבה הצפונית של אוגדת עזה, בפיקודו של אלוף-משנה יואב ברונר. בהתאם לפרויקט, אמור לקום חמ"ל מיוחד שישלב בתוכו תצפיתניות, חיישנים אוטונומיים לסריקת שטח וקרקע, סייבר והפעלת רובוטים מהקרקע ומהאוויר לצורכי איסוף ותקיפה. האמצעים הטכנולוגיים הם פרי שילוב של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה עם התעשיות הביטחוניות, שמתכנסות מדי שבוע באוגדת עזה כדי להציג פתרונות ואפשרויות לייעול תהליך הפיתוח.

במסגרת ההתנסות בשטח והלקחים מהפעלת הרובוטים, הצליח אל"מ ברונר לגבש תפיסה שקיבלה אישורים ראשונים ממפקד פיקוד דרום. לפי חזונו, החמ"ל המיוחד יוציא אל הפועל משימות בשגרה, כמו פתיחת ציר או תגובה לאירועים חשודים לאורך הגבול, באמצעות כלי רכב אוטונומיים ורחפנים שימריאו מעמדות עצמאיות בשטח, ויחזרו לעמדות הטענת סוללות ללא מגע יד אדם.

פעילות צה"ל ברקע חשיפת המנהרה של חמאס והצגת טכנולוגיות הגנה על גבול הרצועה. דובר צה"ל
המנהרה שנחשפה בחודש שעבר/דובר צה"ל

הרחפנים וכלי הרכב יצוידו בחיישנים שידעו לזהות שינויים בקרקע ולמקד את חיילי החמ"ל בתנועות חשודות ותהליכים בשטח, כמו עקבות, ערימות חול, ציוד שנשכח ועוד. בהתאם, יחליטו מפקדי החמ"ל או מג"ד הגזרה אם להפעיל רחפני איסוף או רחפנים מתאבדים על מחבלים שינסו לחדור, או כלי רכב אוטונומיים חמושים נגד אמצעי ירי כמו מקלעים כבדים.

חלק מכלי הרכב הם בעלי רמת עבירות גבוהה מאוד ומסוגלים לבצע מרדפים. חלק נוסף אף מצויד באמצעי איסוף מתקדמים.

מפקד החטיבה הצפונית ברצועת עזה, יואב ברונר. דובר צה"ל
גיבש תפיסה חדשה להגנה בגבול. אל"מ ברונר/דובר צה"ל

גורם צבאי הבקיא בפרטי הפרויקט הסביר כי "הרעיון המבצעי של גבול חכם וקטלני מאפשר להעלות את ההגנה על כוחות צה"ל". לדבריו, "במקום סיור אנושי יסייר רחפן או כלי רכב, ובאותו הזמן תעלה גם רמת הקטלניות. ההגנה הרב-ממדית אינה תחליף ללוחמים, אלא כלי בידיהם שנועד לשפר את יכולתם להגן בצורה חכמה".

עוד הבהירו בצה"ל כי ההתנסות בשטח כוללת פיתוח טכניקות קרביות ואמצעי לחימה שונים, כדי להגן על היישובים הסמוכים לגדר והכוחות. לפי ההערכות בפיקוד הדרום, בתוך חצי שנה תעמוד מערכת ראשונית, שמשלבת את כלל היכולות. לאחר קבלת האישורים המתאימים, תוטמע המערכת בגזרות נוספות בגבולות המדינה.

פעילות צה"ל ברקע חשיפת המנהרה של חמאס והצגת טכנולוגיות הגנה על גבול הרצועה 19 בנובמבר 2020. דובר צה"ל
כוחות צה"ל בפעילות חשיפת המנהרה בגבול רצועת עזה/דובר צה"ל

גורמי צבא הסבירו כי השילוב של ריבוי החיישנים במרחב ישנה את כלי המשחק במערך ההגנה. "חלק מהחיישנים הללו קיימים גם היום, אבל אין מערכת אחת שמחברת ביניהם", הסבירו. "כשגורם אחד יזהה שינוי חשוד במרחב, חפירה בקרקע או תנועה לא שגרתית, הוא ידע להקפיץ למקום כוחות, ובמקביל לשלב תקיפה באמצעות רחפנים או כלי רכב אוטונומיים".

המנהרה שהתגלתה - ניסיון לבחון את מוכנות צה"ל

בתוך הצגת מערך ההגנה, צה"ל פרסם צילומים ראשוניים מתוך המנהרה שנחשפה בגבול עזה ונחפרה על ידי חמאס. המנהרה מוגדרת כמנהרה העמוקה ביותר שנחפרה עד היום לאורך גבול הרצועה. בצה"ל הדגישו כי היא לא אותרה באקראי אלא באמצעות מגוון של טכנולוגיה משולבת במודיעין וחקר קרקע שהתפתח בשנים האחרונות בפיקוד הדרום.

התיעוד מגלה כי המנהרה הייתה יציבה מאוד וחוזקה בקורות בטון ותשתיות נוספות. לפי הערכות במערכת הביטחון, החמאס הצליח להגיע במהלך הלחפירות לשלב בו כבר יש דלילות חמצן ומי תהום - ובכל זאת ניסה להתקרב אל החומה התת קרקעית. גורמים נוספים העריכו כי המנהרה נחפרה בניסיון לחקור את החומה התת-קרקעית של צה"ל.

בשנת 2018 חדרו 702 פלסטינים מרצועת עזה לישראל ונעצרו. בשנת 2019 חדרו 397 מסתננים מהרצועה ובשנת 2020 חדרו 56 מהרצועה, כשהירידה באה ככל הנראה בעקבות מיעוט הפגנות בגדר ומשבר הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully