וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונגריה ופולין מנעו את העברת תקציב האיחוד בשל קשירתו לשלטון החוק

שתי המדינות, שמואשמות בפגיעה בדמוקרטיה, השתמשו בזכות הווטו שלהן ובלמו את העברת התקציב, הכולל גם סיוע לנזקי הקורונה. עיכובו מגיע בזמן שהגל השני משתולל ביבשת, וצפוי לעבור זמן מה עד שיושג פתרון. "עומדים בפני משבר חמור"

בווידאו: הפגנה בהונגריה בעד חופש העיתונות אחרי הדחת עורך/צילום: רויטרס

הונגריה ופולין חסמו היום (שני) את אישור התקציב של האיחוד האירופי בשל סעיף שקשר אותו לשמירה על שלטון החוק בקרב חברות הגוש. התקציב כולל גם חבילה של 750 מיליארד אירו לשיקום הנזקים הכלכליים של מגיפת הקורונה. שתי המדינות, שסופגות ביקורת על שחיקת ערכי הדמוקרטיה, הטילו וטו על העברת התקציב במהלך פגישה של 27 שגרירי הגוש בבריסל.

האיחוד מנהל הליכים משפטיים נגד שתי המדינות בחשד לפגיעה בעצמאות בתי המשפט, כלי התקשורת וארגוני חברה אזרחית. הסעיף הקושר בין המימון לבין שמירה על שלטון החוק עבר משום שהיה צריך רוב יחסי, אולם יש צורך בפה-אחד להעברת התקציב וחבילת הסיוע לקורונה. אלו סוכמו במהלך מרתון שיחות של ארבעה ימים ביולי.

שרי החוץ של האיחוד ידונו מחר במבוי הסתום, אולם גורמים רשמיים מעריכים כי גיבוש פתרון ייקח זמן מה.

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי ועמיתו ההונגרי ויקטור אורבן לקראת פגישתם עם נשיא הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין בבריסל, בולגריה 24 בפסטמבר 2020. רויטרס
עצמאות בתי המשפט והתקשורת נפגעה תחת שלטונם. ראשי ממשלות הונגריה ופולין/רויטרס

"אנחנו לא יכולים לתמוך בתכינת הזו במתכונת הנוכחית שלה", אמר דובר של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. אורבן השווה ביום שישי את החלטת האיחוד לקשור בין התקציב לשלטון החוק אל ברית המועצות.

ראש ממשלת פולין, מתאוש מורביצקי, איים להטיל את הווטו עוד בשבוע שעבר, והיום אמר שר המשפטים שלו שסוגיית שלטון החוק היה "רק תירץ". לדברי השר זביגנייב ז'יוברו, "במציאות מדובר בשעבוד מוסדי ופוליטי והגבלה קיצונית של הריבונות".

עם זאת, קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ אמר במסיבת עיתונאים שכינס לאחר חסימת התקציב כי "עמידה בעקרונות שלטון החוק היא הכרחית לחלוטין", מאחר שסכומי הסיוע גדולים כל כך.

שגריר גרמניה לאיחוד, מיכאל קלאוס, שניהל את הישיבה, הזהיר כי האיחוד עומד בפני "משבר חמור" אם התקציב לא יעבור במהירות. "כבר איבדנו זמן רב עם הגל השני של המגיפה והנזק הכלכלי החמור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully