וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקלות הוצפו והחוזה נפתח: ספינת הדגל של צה"ל תצא לדרכה חרף הכשלים

15.11.2020 / 13:57

טקס העברת ספינת המגן הראשונה מסוג סער 6 נערך בגרמניה, ומפקד חיל הים אישר את הפלגתה בקרוב לישראל. אלא, ששורת תקלות טכניות שהתגלו בה מעלות תהיות וביקורת על תהליך קבלת ההחלטות ועל הכוונה לתקן אותן רק בארץ. צה"ל: הפערים לא מונעים את הגעתה ארצה

בווידאו: ספינת אח"י מגן/צילום: דובר צה"ל

מפקד חיל הים, אלוף אליהו שרביט, אישר את הפלגת ספינת המגן הראשונה מסוג סער 6 מהמספנה בגרמניה, למרות שורת תקלות בגוף הספינה - כך נודע לוואלה! NEWS. ספינת אח"י מגן נקלטה במספנות חיל הים למרות תקלות שהתגלו במערכות החשמל ופערי תוכנה, אותם יתקנו טכנאים גרמנים רק בישראל.

לפני כשבועיים, הראשונה מבין ארבע ספינות המגן שרכש משרד הביטחון עבור חיל הים במספנה הגרמנית שבעיר קיל החליפה את דגלה מדגל גרמניה לדגל ישראל, והשליטה עליה הועברה באופן רשמי לידי צה"ל. שווי העסקה הכולל הוא כ-420 מיליון אירו, כשליש מתוכם במימון גרמניה.

בשבוע האחרון, ערכו הצוותים הפלגות, במהלכן עוד התאמנו על מערכות הספינה, שבשבועות הקרובים תצא להפלגה באורך כמה שבועות עד לעגינה בנמל חיפה.

אחת הדרישות מהיצרנית היא החלפת מכלול ההגאים של הספינה, שהורכב שלא לפי מפרט הדרישה של חיל הים ומשרד הביטחון. עוד הוחלט במשרד הביטחון, לפתוח מחדש את החוזה ולעדכן בו את העיכוב בלוחות הזמנים במסירת הספינה, ובהתאמה את האחריות המתבקשת. לוואלה! NEWS נודע כי ייתכן שהחברה הגרמנית לא תהיה זו שתחליף את מכלול ההגאים, אלא קבלן משנה שלה בארץ או טכנאים ממדינה אחרת.

טקס העברת דגל, מדגל גרמניה לדגל ישראל, של ספינת הטילים מדגם 'סער 6', אח"י 'מגן',  במעמד מפקד זרוע הים, אלוף אליהו שרביט, סמנכ"ל וראש מנהל הרכש במשרד הביטחון, אבי דדון, גרמניה 11 בנובמבר 2020. דובר צה"ל
ספינת הדגל יוצאת לדרך. אח"י מגן/דובר צה"ל

ההחלטה של שרביט עוררה ביקורת בחיל הים, מפני שבחודשים האחרונים התגלו תקלות רבות בבדיקות ובהפלגות המשותפות למשרד הביטחון, חיל הים וליצרנית הגרמנית, בהן בעיות מיזוג אוויר, בעיות חשמל ועדכון תוכנת הבקרה הייעודית של הספינה ששולטת בחיישני רגישות וגלאים. בנוסף, התגלו גם תקלות במכלול ההגאים.

חלק מהתקלות תוקנו, ואת האחרות הוחלט לתקן בישראל, זאת בתום התייעצויות בחיל, ובמטרה להאיץ את ההגעה לנמל חיפה. גורמים מקצועיים טוענים כי נוכח העובדה שאין הכרח מבצעי מידי, נכון היה לתקן את הפערים בגרמניה ולא למהר להגיע לישראל משיקולים לא ברורים.

מנגד, בצה"ל הבהירו כי משבר הקורונה, שפקד גם את גרמניה, עיכב בכמה חודשים את מסירת הספינה ועוד צפויה מלאכה רבה עד להכרזה עליה כמבצעית. בין היתר, מערכות הנשק והמכ"ם, מתוצרת 18 חברות ישראליות, יותקנו בארץ.

עוד בוואלה!

הגנה על האסדות וחידוש צי הצוללות: האיומים והדילמות של צה"ל בזירה הימית

לכתבה המלאה

עוד הבהירו בצה"ל, כי שתי ועדות בחנו את תהליך קליטת הספינה, היקף התקלות, ומועד ההפלגה לישראל - האחת בראשותו של ראש מספן ציוד, תת-אלוף אריאל שיר, והשנייה מורכבת ממהנדסים שהמליצו על יציאת הספינה לישראל והחלפת מכלול ההגאים בנמל חיפה. לטענת צה"ל, תקלת מיזוג האוויר תוקנה, והבעיה בהגאים לא תשפיע על ההיגוי והמהירות של הספינה.

בצבא טוענים כי אם היו ממתינים להגעת המכלול המיוחד להגאים, מסירת ספינת המגן הייתה מתעכבת בעוד חמישה חודשים, שבמהלכם ניתן להתקין את מערכות הנשק בישראל. משך האספקה צפוי להימשך בין ארבעה לחמישה חודשים, וההתקנה כשלושה שבועות.

עוד הדגישו בצה"ל, כי כל התיקונים שנדחו לביצוע בישראל ייעשו על חשבון החברה הגרמנית ולא על חשבון צה"ל. גורמי מקצוע בישראל מתחו ביקורת על החלטת חיל הים. "יש למישהו ספק שהמקום הכי טוב ומקצועי לתקן את מה שהתגלה זה במספנה בגרמניה ולא בישראל?", תהו הגורמים. "אנחנו מקווים שלא".

טקס העברת דגל, מדגל גרמניה לדגל ישראל, של ספינת הטילים מדגם 'סער 6', אח"י 'מגן',  במעמד מפקד זרוע הים, אלוף אליהו שרביט, סמנכ"ל וראש מנהל הרכש במשרד הביטחון, אבי דדון, גרמניה 11 בנובמבר 2020. דובר צה"ל
טקס העברת הדגל על הספינה בקיל, שלשום/דובר צה"ל

מדובר צה"ל נמסר כי "אח"י מגן נמסרה לזרוע הים כאשר היא עומדת בכלל הדרישות הטכניות שהוגדרו לה, לרבות העמידה במהירות ההפלגה המירבית. כמו בכל תהליך בנייה של כלי שיט מתקדם, ובמיוחד בשל העובדה כי אח"י מגן מהווה 'ראש סדרה', ישנם מספר פערים טכניים אשר סוכמו לטיפול בהמשך הדרך באחריות המספנה הגרמנית ואינם מונעים בשום צורה ודרך את הגעתה ארצה. ההחלטה על קבלת אח"י מגן הינה החלטה זרועית, שהתקבלה על סמך המלצת הדרג הטכני, ומטרתה לקדם את תהליך ההתקנות והשילובים של מערכות הלחימה, ולאפשר בכך את היכולת המבצעית ההכרחית לצה"ל ולזרוע הים להגן על הנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל בים".

ממשרד הביטחון נמסר כי "חוזה ספינות המגן, כמו כל חוזה רכש של פלטפורמות, מכיל מספר פרקי שינויים, במידה ונדרשים כאלה בתהליך הייצור. תקלות ו/או ליקויים בבנייה מתוקנים על ידי היצרן במסגרת אחריותו, בין אם יבוצעו במספנה בגרמניה או עם הגעת הספינות לישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully