וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת "מק-ישו": העליון לא יתערב בהחלטת ראשת עיריית חיפה להסיר את הפסל

13.11.2020 / 12:02

בית המשפט דחה את ערעור האגודה לזכויות האזרח, וקבע כי "מעורבותה של ראשת העירייה בקונפליקט הציבורי שהתעורר איננה פסולה". מדובר בפסל מעורר מחלוקת שהוצב במסגרת תערוכה במוזיאון חיפה, והוסר לאחר שהוביל לגל מחאות ואלימות מצד הקהילה הנוצרית בעיר

צילום: יואב איתיאל

בית המשפט העליון דחה אתמול (חמישי) את ערעור האגודה לזכויות האזרח, והחליט שלא להתערב בהחלטתה של ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם להסיר את "מק-ישו", הפסל השנוי במחלוקת שהוצג במוזיאון חיפה והסעיר את הקהילה הנוצרית וראשי הכנסיות בעיר לפני כשנתיים. בכך הותיר בית המשפט את דחיית העתירה של בית המשפט המחוזי בחיפה על כנה.

השופטים קבעו כי "מעורבותה של ראשת העירייה בקונפליקט הציבורי שהתעורר בחיפה, איננה פסולה; עמדתה חשובה, מתבקשת, ולרוב גם משפיעה". הם הוסיפו כי "ניסיון למתוח קו גבול מדויק בין התערבות שמשמעה פגיעה בעצמאות האמנותית של המוזיאון, לבין מעורבות לגיטימית בפעילותו של המוזיאון כ'תאגיד עירוני' - אינו נדרש בעת הזאת". הם הבהירו כי "העניין הוא תאורטי".

"לעיתים, רגישות, התחשבות, תבונה ורצון טוב, עדיפים על פני יצירת הגדרות משפטיות נוקשות באמצעות איזמל של מנתחים", הוסיפו השופטים נעם סולברג, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין, שאף פסקו כי על האגודה לזכויות האזרח לשלם את הוצאות המשפט. "הגדרות משפטיות לא תמיד ניתנות ליישום מיטבי ולאכיפה בעולם המעשה; לא אחת עדיפים עליהן שכל ישר ורצון טוב".

היצירה השנויה במחלוקת "מק ישו", מוזיאון חיפה. אין, אתר רשמי
היצירה השנויה במחלוקת "מק ישו", במוזיאון חיפה/אתר רשמי, אין

הפסל המדובר הוצג במוזיאון חיפה מיולי 2018 במסגרת אשכול תערוכות שכותרתו "Shop It". 'סחורה מקודשת' היתה הכותרת של אחת התערוכות, במסגרתה הוצגו שלוש יצירות שנויות במחלוקת שעסקו בדמותו של ישו הנוצרי. האחת נקראה "מק-ישו"; השנייה נקראה "ברבי: דת הפלסטיק"; והשלישית היתה אחת מתוך יצירות הסדרה "אתה לא בנקסי".

היצירות עוררו תחושות קשות בקרב חברי הקהילות הנוצריות בחיפה, וכמה חדשים לאחר שנפתחה התערוכה פרצה מחאה ציבורית נרחבת בעיר. בקבוק תבערה הושלך לעבר רחבת המוזיאון, כמה אנשים נפצעו ואחרים נעצרו. בעקבות אירועים אלו, התקיימה פגישה בין מנכ"ל המוזיאון לבין ראשי העדות הנוצריות בחיפה, ובה הוסכם כי בכניסה לתערוכה 'סחורה מקודשת', יוצב שלט אזהרה מפני אפשרות לפגיעה ברגשות, וכי היצירות השנויות במחלוקת יופרדו מחלל התערוכה באמצעות וילון.

עוד בוואלה!

בקבוק תבערה על המוזיאון: כך יצירת הליצן הצלוב של מקדונלדס הסעירה את חיפה

לכתבה המלאה

בד בבד, גינו ראשי הכנסיות בעיר חיפה את הצגת היצירות, ודרשו מעיריית חיפה להסיר אותן. דרישה זו נענתה בשלילה, ומשכך פנו הכנסיות לבית המשפט המחוזי בחיפה, בעתירה למתן צו מניעה זמני נגד פרסום היצירות.

זמן קצר לאחר מכן, הודיעה ראשת העיר קליש-רותם בדף הפייסבוק שלה, שהושג מתווה לפתרון המשבר: "בסיכום עם ראשי הכנסיות, והיות וחוזה ההשאלה של הפסל 'מק-ישו' מסתיים בימים אלה, היצירה תוסר ותוחזר בהקדם. שאר הפריטים יהיו תלויים בחדר סגור".

הפגנה נגד היצירה השנויה במחלוקת "מק ישו", מוזיאון חיפה. אין, אתר רשמי
הפגנה של הקהילה הנוצרית בחיפה נגד היצירה ברחבת מוזיאון חיפה/אתר רשמי, אין

ראשת העיר הבהירה כי "ללא כל קשר, אנו מאמינים בחופש הביטוי כחלק מאבני היסוד של הדמוקרטיה. צר לנו על עוגמת הנפש שחוותה הקהילה הנוצרית בחיפה, ועל הפגיעה הפיזית והאלימות שהתרחשו בעקבותיה". היא הוסיפה: "אנו מודים לראשי הכנסיות וכוהני הדת הנוצרית בחיפה על ההידברות והרצון לגשר, המאמץ להגיע לפתרון ולמנוע אלימות".

האגודה לזכויות האזרח ראתה בהתנהלות קליש-רותם התערבות אסורה בשיקול הדעת של המוזיאון ופגיעה בחופש האמנותי שלו, והביעה מחאה על כך במכתב לראשת העירייה. במכתב דרשה האגודה, כי קליש-רותם תודיע למוזיאון שהוא חופשי להציג את כל יצירות התערוכה עד למועד סגירתה.

"האיזון שעליו הוסכם ראוי והולם בנסיבות העניין"

אבל במענה טענה היועצת המשפטית של העירייה כי שאלת סמכותה של ראשת העירייה אינה רלבנטית, אלא שאלת האיזון בין הזכות לחופש ביטוי לבין החשש מפני פגיעה בשלום הציבור ובסדר הציבורי. "האיזון שעליו הוסכם ראוי והולם בנסיבות העניין", הבהירה. במקביל, הכנסיות פנו אף הן לבית המשפט המחוזי בחיפה, ועתרו למחיקת הבקשה למתן צו מניעה זמני "לנוכח הבנות שהגיעו אליהן עם עיריית חיפה מחוץ לכותלי בית המשפט". בית המשפט נעתר לבקשה.

האגודה לזכויות האזרח עתרה על כך לבית המשפט המחוזי בחיפה, שם הרכב שופטים שכלל את הנשיא השופט ד"ר רון שפירא, סגן הנשיא השופט אברהם אליקים והשופטת בטינה טאובר, דחו את העתירה. על החלטה זו ערערה האגודה לזכויות האזרח לבית המשפט העליון, ונאלצה להמתין כמעט שנתיים עד שבשבוע שעבר נשמע סוף סוף הערעור.

ראש עיירת חיפה, עינת קליש-רותם במהלך ועידת החדשנות בתל אביב 15 באוקטבור 2020. -, פלאש 90
"צר לנו על עוגמת הנפש". ראשת עיירת חיפה עינת קליש-רותם/פלאש 90, -

"בית המשפט העליון דחה את הערעור בשל כך שהפך לתיאורטי לאחר שהתערוכה בה הוצגה היצירה כבר הסתיימה", הסביר עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח. "יחד עם זאת, פסק הדין קובע הלכה חשובה לגבי העצמאות האמנותית של מוסדות תרבות עירוניים, ושל מוזיאונים".

לדבריו, "בפסק הדין נקבע לראשונה כי 'חשיבותה של הזכות לחופש ביטוי - בייחוד בתחום האמנות -מובילות למסקנה המתבקשת, שמוזיאון מוכר זכאי לעצמאות מירבית בשיקול הדעת המקצועי-אמנותי. פועל יוצא מכך, הוא כי נושאי המשרה במוזיאון אינם כפופים לראש העירייה בנוגע לקבלת החלטות מקצועיות".

עו"ד דן יקיר הוסיף כי זו "ההתייחסות הראשונה של העליון לכך שמוסדות תרבות עירוניים אינם כפופים להוראות של נבחרי ציבור בתחום האמנותי, ותקדים זה בא להבטיח שפוליטיקאים לא יוכלו להתערב בשיקולים האמנותיים, בתוכן היצירות ובאופן הצגתן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully