וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסנקורן: נקדם לגליזציה של קנאביס בתוך תשעה חודשים

עודכן לאחרונה: 12.11.2020 / 15:29

שר המשפטים הציג את מסקנות הצוות הבין-משרדי לבחינת הרפורמה בקנאביס ואמר שהוחלט לקדם לגליזציה לצד אי-הפללה. לפי ההמלצות, הצריכה תהיה חוקית מגיל 21 ויהיו חנויות מורשות שימכרו חומר לשימוש ביתי בלבד. בכנסת בירכו: "עישון בשעות הפנאי לא צריך להיות עבירה פלילית"

בווידאו: מליאת הכנסת מצביעה על חוקי הקנאביס/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

שר המשפטים אבי ניסנקורן הציג היום (חמישי) במסיבת עיתונאים את מסקנות הצוות הבין-משרדי לבחינת הרפורמה בקנאביס בראשות המשנה ליועמ"ש, עו"ד עמית מררי. "יש החלטה ללכת לכיוון של לגליזציה של תחום הקנאביס בתוך תשעה חודשים", אמר. "לאור מצב הצריכה בפועל בישראל, הגיעה העת להתקדם בצורה אחראית שמשמרת את האיזון בין הבריאות והזכות של אדם להשתמש בקנאביס". לדבריו, "בצד הלגליזציה תהיה גם אי-הפללה".

הצוות גיבש בחודשים האחרונים מתווה להסדרת מדיניות האכיפה והצריכה של הקנאביס בישראל, ומסקנות הצוות יקודמו במסגרת חקיקה ממשלתית מקיפה. על פי המתווה, הקנייה תהיה בחנויות מורשות בלבד, מגיל 21 ועם הזדהות באמצעות תעודת זהות. אסור יהיה להכניס או להוציא קנאביס מגבולות ישראל, יהיה איסור לפרסם קנאביס ומוצריו, ואיסור על אריזות אטרקטיביות לצעירים.

"בשלב ראשון זה יהיה לשימוש ביתי בלבד. המכירה והגידול יהיו רק על ידי גורמים מורשים", הוסיף ניסנקורן. "תהיה השקעה בחינוך, הסברה, אכיפה וענישה של מי שמפר את החוק, והכוונה היא לא למשתמשים - אלא למפיצים, למוכרים ולמגדלים". עוד לדבריו, "הצוות המליץ שניתן יהיה לעשות שימוש בקנאביס בצורה חוקית מגיל 21, ואנחנו ניצור חסמים ודרכים שיאפשרו ויבטיחו שמתחת לגיל הזה לא יהיה שימוש".

שר המשפטים אבי ניסנקורן -הרפורמה בקנאביס, מגישים את מסקנות הצוות וכן מסגרת לקידום חקיקה בנושא, 12 בנובמבר 2020. לשכת העיתונות הממשלתית
הכריז על קידום לגליזציה של קנאביס. ניסנקורן, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

המלצות הוועדה לרפורמה בקנאביס:

  • קידום לגליזציה לצד אי-הפללת צרכנים
  • מכירה בחנויות מורשות בלבד
  • מכירה וגידול רק על ידי גורמים מורשים
  • קנייה מגיל 21 תוך הצגת תעודת זהות
  • אסור יהיה להכניס או להוציא קנאביס מגבולות ישראל
  • אסור יהיה לפרסם קנאביס ומוצריו

עוד בוואלה!

מטופלי קנאביס רפואי לנתניהו ואדלשטיין: נעתור לבג"ץ נגד חשיפת מידע של חולים

לכתבה המלאה

לדבריו, "המטרה היא שהחוק ייכנס לתוקף תוך תשעה חודשים מהרגע שיופץ תזכיר החוק. בתקופה הזו המשרדים השונים יעבדו כדי להסדיר את הנושאים השונים. אנחנו נפעל להכין תזכיר חוק כבר בימים הקרובים ונפעל להעלות את זה בישיבת ממשלה, מתוך הבנה שיש בממשלה רוב ותמימות דעים - גם בגוש הליכוד וגם בגוש כחול לבן - לקדם את הנושא הזה לטובת הציבור הישראלי".

"לפי ההערכות שלנו ושל הוועדה, לקראת סוף השנה הבאה, הרבעון האחרון, נצליח להשלים את מתווה התקנות", אמר ניסנקורן. "העבודה היישומית של התקנות אמורה להסתיים עד סוף השנה הבאה. נצטרך לדבר על איך מסדירים את תקופת הביניים".

שר המשפטים הדגיש כי "יש פה רפורמה מאוד משמעותית. מדינת ישראל צועדת קדימה בצורה אחראית והוליסטית שמתסכלת על כל התחומים". הוא הסביר כי הצוות הבין-משרדי הוקם "בעקבות אמירה של הליכוד וכחול לבן שהם רוצים לקדם לגליזציה".

הפגנה למען לגליזציה של מריחואנה בכיכר רבין, ת"א 4 בפברואר 2017. תומר נויברג/פלאש 90, פלאש 90
הפגנה למען לגליזציה של קנאביס בת"א, 2017/פלאש 90, תומר נויברג/פלאש 90

אחרי ניסנקורן, הציגה את עיקרי מסקנות הצוות הבין-משרדי עו"ד מררי. "ניסינו לשמוע מגוון רחב של גורמים, במגוון תחומי מומחיות, ובגלל שהנושא שנוי במחלוקת עשינו מאמץ להגיע לכל מגוון הדעות", הסבירה. "היו חילוקי דעות בצוות, אבל הרוב חשבו שהיתרונות של קידום לגליזציה עולים על החסרונות של שינוי הדין הקיים. הנימוקים לשינוי המצב הקיים היו שיש שימוש נרחב מאוד בציבור ובכלל בעולם, וישראל בהחלט תופסת מקום של כבוד באחוזי השימוש".

לדבריה, הוועדה דנה בין היתר בנושא השימוש בקרב קטינים, ההשפעות על פשיעה ושוק שחור וכן על השפעת כשירותם של משרתי צה"ל, רופאים ובעלי תפקידים נוספים. "אין מחלוקת שצריך להרחיק קנאביס מקטינים, אבל הדרך לעשות את זה היא לא הפללה. המענים לכך צריכים להיות באיסורים על מכירה לקטינים, ברגולציה טובה מספיק בתחום המכירה ועוד המלצות".

"הצוות לא הגיע להסכמות לגבי כמות החזקה שמותרת מבחינה חוקית לשימוש עצמי, זה ייקבע בהמשך", הוסיפה עו"ד מררי. "בשלב הזה לא נכון לאשר חוקית גידול ביתי, החשש הוא מחוסר שליטה וזליגה לשוק השחור ומחוסר שליטה על טיבו של החומר. בשלב מתקדם יותר אפשר יהיה לבחון אם אפשר להתיר גידול ביתי ובאיזו צורה".

עמית מררי -הרפורמה בקנאביס, מגישים את מסקנות הצוות וכן מסגרת לקידום חקיקה בנושא, 12 בנובמבר 2020. לשכת העיתונות הממשלתית
"ישראל בהחלט תופסת מקום של כבוד באחוזי השימוש". עו"ד מררי/לשכת העיתונות הממשלתית

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר כי לגליזציה היא עניין ערכי ואתי, שהחברה צריכה להחליט לגביו. לצד זאת, הוא הוסיף כי "ברור שלהיבט הרפואי יש חשיבות בעניין הזה. יש לנו ידע שהצטבר גם מהעולם וגם בשימוש הישראלי. ככל שחקרנו ראינו שלמרות שהמוצר נמצא בשימוש רחב, אין ידע מספיק על הנזקים והתועלות. ההנחה היא שככל שזה יהפוך לחוקי נוכל לפתח מענה הסברתי לטיפול ומניעה".

במסיבת העיתונאים השתתפו גם חברי הכנסת שרן השכל (הליכוד) ורם שפע (כחול לבן), שהגישו את הצעות החוק הפרטיות בנושא. ח"כ השכל בירכה על מסקנות הוועדה. "ההמלצות עושות צדק ליותר ממיליון אזרחים נורמטיבים במדינת ישראל. הן נכונות מבחינה חברתית, כלכלית, והן מגנות על חירויות הפרט של אזרחי המדינה", מסרה. "המסקנות האלה מאשרות מה שרבים בציבור ידעו במשך שנים, שהמדיניות הנוכחית נכשלה וחייבים לעשות תיקון ושינוי".

שרן השכל -הרפורמה בקנאביס, מגישים את מסקנות הצוות וכן מסגרת לקידום חקיקה בנושא, 12 בנובמבר 2020. לשכת העיתונות הממשלתית
"ההמלצות עושות צדק ליותר ממיליון אזרחים נורמטיבים". השכל/לשכת העיתונות הממשלתית

ח"כ שפע מסר כי מדובר בבשורה משמעותית לכל תושבי ישראל. "לגליזציה זה ענין רציני, הסדרת שוק הקנאביס זה ענין רציני, זה תהליך אמיתי שהמדינה צריכה להתייחס אליו ברצינות", מסר. "אי אפשר לעצום עיניים כשישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בצריכה פרטית. צריך להסתכל בעיניים על התחום הפרוץ ולהסדיר אותו".

לדבריו, "אנחנו מבינים שהדרך הכי אפקטיבית להתמודד עם התמכרויות, צריכה מוגזמת, היא דווקא בהסדרת הנושא. יש עוד מהמורות בדרך והשלמת תהליך החקיקה יצריכו פשרות ופתרונות, אבל אני בטוח שבהסכמה הרחבה סביב השולחן הזה אפשר לשחרר הרבה מאוד אנשים שמרגישים שנים כעבריינים".

רם שפע -הרפורמה בקנאביס, מגישים את מסקנות הצוות וכן מסגרת לקידום חקיקה בנושא, 12 בנובמבר 2020. לשכת העיתונות הממשלתית
"אפשר לשחרר הרבה מאוד אנשים שמרגישים שנים כעבריינים". שפע/לשכת העיתונות הממשלתית

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר כי הוא מצפה לשיתוף פעולה פוליטי בנושא הלגליזציה. "אנחנו נוביל את השלמת תהליך החקיקה בכנסת, ואני מצפה לשיתוף פעולה ודיון ענייני של כלל הגורמים במערכת הפוליטית", מסר. "יותר מדי אזרחים סבלו יותר מדי זמן - הגיעה העת לתקן".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) בירכה על מסקנות הוועדה. "הכיוון ברור, עישון קנאביס בשעות הפנאי לא צריך להיות עבירה פלילית, ובקרוב לא יהיה. רכבת הלגליזציה כבר יצאה מהתחנה", מסרה. "מברכת את אבי ניסנקורן שהצטרף גם הוא למאה ה-21 ולרשימת השרים שמבטיחים לגליזציה. עוד מאבק צודק שכשהתחלנו בו היה נראה הזוי, שולי ומסוכן, ובקרוב יהפוך למציאות. כל הכבוד לנאבקים ולמצטרפים".

השרה לקידום קהילתי, אורלי לוי-אבקסיס, אמרה כי יש לדאוג להסדרה בתחום. "השימוש בקנאביס נפוץ מאוד בישראל, גם בקרב בני הנוער. לכן חשוב שיהיה כאן מבוגר אחראי שידאג להסדרה ברורה בתחום מבלי לפגוע בנוער, ילדים ואוכלוסיות קצה החשופים להתמכרויות ולסכנות נוספות", מסרה. "ההסדרה צריכה להיות באחריות וזהירות, עם רגולציה מתאימה, הסברה, מענה טיפולי שיקומי ותגבור מערך בריאות הנפש".

קנאביס. תצפית TPS
"רכבת הלגליזציה כבר יצאה מהתחנה". קנאביס/תצפית TPS

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם) אמר כי יתמוך בלגליזציה. "אסור שגם הפעם הלגליזציה תהפוך ל'מריחיזציה' ונישאר עם החגיגות והכותרות, אך בלי החקיקה. לממשלה ולקואליציה אין שום תירוץ להתעכב. אנחנו באופוזיציה נתמוך בה", מסר.

מנכ"ל חברת תיקון עולם-קנביט, אבינועם ספיר, אמר כי מדובר במהלך צודק. "כחברה העוסקת בקנאביס רפואי, אנו רואים בהסדרת שוק הפנאי מהלך נכון, הוגן ומבורך. במידה ויאושר, נייצר גם עבורו זנים ייעודיים באותה רמת איכות כפי שאנו מובילים בשוק הרפואי", מסר. "הלגליזציה מתאפשרת לאור שינוי התודעה הציבורית כלפי הקנאביס, דבר שהתרחש הרבה בזכות הצלחות הטיפול בקנאביס רפואי בישראל".

הצוות הבין-משרדי הוקם בחודש יולי לאחר שמליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעות החוק של הח"כים השכל ושפע לאי-הפללת צרכני קנאביס. אחת מההצעות, של השכל, נועדה למנוע הפללה של בגירים מעל גיל 21, שמעשנים לצריכה אישית בלבד. מנגד, ההצעה של שפע נועדה לאפשר הקמת חנויות ייעודיות לממכר קנאביס לצריכה עצמית, בכפוף לרישיון ותנאים של משרד הבריאות.

בעקבות אותה הצבעה הודיע ניסנקורן על הקמת הצוות הבין-משרדי לבחינת הרפורמה בקנאביס, שיבחן את הצעות החוק ויסייע בגיבוש הצעת חוק ממשלתית מקיפה שתסדיר את מדיניות האכיפה והצריכה של הסם בישראל. הדיונים על החוק צפויים ייערכו בוועדה המיוחדת למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול בראשות ח"כ מיכל קוטלר-וונש (כחול לבן).

הצוות הבין-משרדי הורכב מנציגי משרדי המשפטים, הבריאות, ביטחון הפנים, האוצר, הרווחה, קידום קהילתי וכן שני נציגי ציבור. חברי הצוות פגשו במהלך עבודתם עשרות מומחים מהארץ ומהעולם ובין השאר בחנו רפורמות דומות שיושמו במדינות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully