וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי עשרות שנים, יישוב חדש יוקם בעוטף עזה: "ימשוך אנשים ממרכז הארץ"

9.11.2020 / 1:31

הממשלה אישרה את הקמת "חנון" במועצה האזורית שדות נגב, שצפוי להיות יישוב קהילתי. הקמתו, שתארך כמה שנים, מעידה על מגמה של עלייה בביקוש לדיור בעוטף עזה מאז מבצע "צוק איתן"

בווידאו: רה"מ וראש מועצת שדות נגב מברכים על ההחלטה להקים ישוב חדש בעוטף/צילום: לע"מ

הממשלה אישרה אתמול (ראשון) הקמה של יישוב חדש בעוטף עזה, עשרות שנים בהן לא הוקמו באזור ישובים כלל. היישוב החדש, שיקום במועצה האזורית "שדות נגב", ייקרא תחילה "חנון", כשבהמשך צפויה ועדת שמות להחליט על שם קבוע. בשונה ממרבית יישובי המועצה - קיבוצים ומושבים, הוא צפוי להיות יישוב קהילתי, ולמרות שטרם הוחלט לגבי אורחותיו ואופיו, קיימת אפשרות שהוא יהיה יישוב מעורב של דתיים וחילוניים. הקמתו, שתארך כמה שנים, מסמנת מגמה מאז מבצע "צוק איתן" של עלייה בביקוש לדיור בעוטף עזה.

את ההצעה הביא לאישור, ראש הממשלה בנימין נתניהו, והיא פרי עבודה מאומצת מצד ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן, המקדם כבר יותר משש שנים על הקמת יישוב חדש במועצה. "זה יום היסטורי למועצה ולעוטף, זה לא נעשה כבר עשרות שנים", בירך. "זה יביא מאות משפחות חדשות לעוטף", מה שלדבריו, "עוזר גם מבחינה אזרחית וגם מבחינה מדינית-ביטחונית".

השם שינתן תחילה ליישוב שיוקם הוא "חנון" - על שם הנחל שזורם באזור, אך מדובר בשם זמני בלבד. במועצת שדות נגב מתכננים להחליפו בשם אחר שייבחר על ידי ועדת השמות. על פי התכנונים, היישוב יוגדר כיישוב קהילתי ולא כמושב או קיבוץ כמו רוב היישובים במועצה. הוא ימוקם בין מושב תקומה לקיבוץ סעד - שניהם גם בתחום המועצה, שחלק משטחה מוגדר כעוטף עזה ואילו חלקה האחר לא.

תמיר עידאן, ראש המועצה האזורית שדות נגב, 17 במאי 2018. ללא, פלאש 90
"יום היסטורי למועצה ולעוטף". תמיר עידאן/פלאש 90, ללא

אולם, המיקום המדויק של היישוב טרם נקבע. על נושא זה יוחלט "לאחר התכנון הראשוני", אומר ראש המועצה. "אלו סוגיות שתלויות גם בצרכי המועצה, אך קודם כל בביקוש. אנחנו מחזקים גם את היישובים הקיימים ויש מאות משפחות שרוצים להגיע", סיפר עידאן. "יישוב חדש יכול למשוך תושבים לא רק מהמועצה אלא גם ממרכז הארץ". ואכן, ביישוב החדש צפויות לשכון כ-500 משפחות, חלקן מהמועצה וממועצות סמוכות וחלקן ממרכז הארץ.

"אנחנו רואים מה שקורה בעוטף עזה מבחינת ביקוש ליישובים הקיימים. למרות המצב הביטחוני, יהיה ביקוש עצום לגור ביישוב החדש", מעריך אחד התושבים במועצה. "הוא ימשוך הרבה משפחות צעירות". מאז מבצע "צוק איתן" נרשמה עלייה בביקוש לגור ביישובי עוטף עזה, כשהרחבות קמות כמעט בכל קיבוץ ומושב.

סוגיה חשובה נוספת לגבי היישוב, שעליה טרם הוחלט, היא אופיו. תושבי המועצה האזורית שדות נגב הם ברובם שומרי מסורת וחובשי כיפות סרוגות, אך קיימת אפשרות שהיישוב החדש יהיה מעורב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פריסת כוחות צה"ל בגבול הרצועה 13 בנובמבר 2019. רויטרס
מאז צוק איתן באים יותר. פריסת כוחות צה"ל בגבול הרצועה/רויטרס

כך או כך, עד לעליית התושבים הראשונים, צפויה עוד דרך ארוכה. משרד השיכון יהיה האחראי לבחינת הקמת היישוב ורק לאחר מכן ייעשה התכנון המדויק, אך במועצה מבינים שמרגע שהנושא הובא להחלטת ממשלה, כבר נקבעו עובדות בשטח.

ראש הממשלה אמר לאחר אישור ההחלטה כי "זהו יום גדול למדינת ישראל. זה גם מסר פנימי וגם מסר חיצוני. אנחנו שם מול אויבים שרוצים לעקור אותנו, והם מגלים לא רק שאנחנו לא נעקרים - אנחנו נוטעים, בונים ויוצרים".

ראש הממשלה פנה לעידאן ושיבח אותו על היוזמה. "כשהייתי יחד איתך, תמיר, ואמרת לי 'בוא נקים יישוב חדש'. זה כבש את דמיוני ואת לבי", סיפר נתניהו. "החלטנו לעשות את זה, והנה אנחנו מיישמים את זה".

פריחת הכלניות ושרידי השריפות, בגדר גבול עזה ועוטף עזה, 3 בינואר 2019. ראובן קסטרו
"לא רק שאנחנו לא נעקרים - אנחנו נוטעים, בונים ויוצרים". פריחת כלניות בעוטף עזה/ראובן קסטרו

ראש המועצה מצדו, התקשה להסתיר את ההתרגשות. "זה יום חג למדינת ישראל בכלל ולעוטף בפרט", אמר לאחר החלטת הממשלה. "אני זוכר את הישיבה הזאת, ישיבה שבה חשבנו איך גורמים לאנשים לא לעזוב, איך מביאים חדשים", השיב עידאן לראש הממשלה. "שש שנים אחרי אנחנו עומדים פה היום, תושבי עוטף עזה, אחרי החלטת הממשלה באמת האמיצה והמיוחדת".

בהמשך דבריו, אמר עידאן כי אוכלוסיית העוטף גדלה מאז צוק איתן ביותר מ-30%. "כל היישובים מלאים, שוקקי חיים", פירט. "שאלו אותי 'מה, מה הסוד?', אמרתי להם 'קהילה, חינוך, עוצמה, ציונות וגם עזרה'. הדברים האלה ביחד מביאים את כל עם ישראל אלינו".

הוא הוסיף כי כבר בשלב הבחינה, הביקוש לישוב החדש גבוה "יש לי רשימת ממתינים, התקשרו הבוקר גם ושאלו איפה נרשמים, אמרתי להם 'יש לי מעל אלף, לא יודע איך להתחיל אפילו'. זה אירוע ענק", סיכם עידאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully