וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיירים החולים נשארו בבית האבות, ההתפרצות לאחר מכן גבתה 40 קורבנות

6.11.2020 / 21:24

הקשישים שנדבקו בקורונה שוכנו במחלקות שיועדו לחולים ולמבודדים - בתוך בית האבות בחיפה, בהתאם להוראות משרד הבריאות. לאחר פניית וואלה! NEWS משרד הבריאות הודיע על שינוי הנהלים

בווידאו: גמזו מתייחס למתווה ההקלות ולכך שאין פיתרון לכיתות ה' ומעלה/צילום: לע"מ, עריכה: טל רזניק

40 קשישים חולי קורונה מתו בבית אבות אחד בחיפה ולמעלה מ-250 מהדיירים ואנשי הצוות חלו. למרות זאת, חולים אושפזו במחלקת קורונה במוסד, ולא הועברו ממנו. רק לאחר פניית וואלה! NEWS למשרד הבריאות, שינה המשרד את ההנחיות ואמש הורה לבית האבות להפנות מעתה דיווח על כל מאומת חדש כדי שיועבר למרכז רפואי גריאטרי (מר"ג).

ההתפרצות בבית האבות החלה לפני כשלושה חודשים וטרם הושגה בה שליטה מלאה. בעיריית חיפה ובפיקוד העורף הרימו גבה נוכח שיטת ההפעלה של אשפוז חולים במוסד, שננקטה בהנחיית משרד הבריאות.

ביום רביעי, העלו את הנושא מנכ"ל העירייה ומפקד יחידת הקישור לעירייה מטעם פיקוד העורף, בישיבת הערכת המצב היומית שמקיים מנהל אגף הבטחון בעירייה וסיכמו כי בית האבות "מרגוע" מהווה מקור משמעותי לגידול בתחלואה, "סוגיה הדורשת תשומת לב ממוקדת וראויה, לבחינה וטיפול אל מול משרד הבריאות".

המוסד הסיעודי "מרגוע" בחיפה, שבו אירעה התפרצות קורונה. 6 בספטמבר 2020. יואב איתיאל, אתר רשמי
המוסד הסיעודי "מרגוע" בחיפה, שבו אירעה התפרצות קורונה/אתר רשמי, יואב איתיאל

את הגל הראשון עבר "מרגוע" ללא אף חולה, אבל באוגוסט באה ההתפרצות. למרות שבתוך כחודש התגלו שם כ-60 דיירים מאומתים ועשרה מתו, בהמלצת משרד הבריאות החליטה הנהלת המוסד לפתוח בו מחלקת קורונה, ולאשפז בה קשישים מאומתים במקום להוציא אותם למוסדות יעודיים לחולי קורונה גריאטריים.

התוצאה הפטאלית היא שנכון לאתמול, חלו כבר במוסד 256, בהם 78 אנשי צוות ו-178 דיירים. 40 מתו.

עוד בוואלה!

התפרצות קורונה בבית אבות בחיפה: 80 נדבקו תוך חודש, 10 מהם מתו

לכתבה המלאה

"מרגוע" הוא בית אבות סיעודי המוכר בעצמו על ידי משרד הבריאות כבית חולים גריאטרי ומטפל בבני הגיל השלישי, סיעודיים ותשושי נפש. המוסד שוכן בשכונת קרית אליעזר בעיר ועלה לכותרות לפני כמה שנים כשהיה בבעלות אחרת ותחת השם "נאות כיפת הזהב".

ביכולתו של המוסד לשכן כ-410 דיירים, בהם כ-320 במחלקות סיעודיות ועוד כ-20 במחלקות לתשושי נפש אבל מספרי התחלואה והמוות של דייריו גבוהים באופן לא פרופורציונלי, גם ביחס לבתי האבות האחרים בעיר. כך, מנתוני משרד הבריאות עולה כי 48 דיירי בתי אבות בחיפה מתו לאחר שחלו בקורונה, מתוכם 40 של "מרגוע".

נכון להיום במחלקת הקורונה שבבית האבות נותרו 28 חולים מאומתים. במוסד מדגישים כי כולם ללא סימפטומים וכי עשרה מהם כבר הוגדרו כמחלימים. נוסף על כך, כ-130 דיירים מבודדים בשלוש מחלקות נוספות של בית האבות, לאחר שנחשפו לנגיף אך תוצאות בדיקות שנערכו להם חזרו שליליות.

בית החולים רמב"ם חיפה לחולי קורונה חדר קורונה. ראובן קסטרו
"השתקפות של המצב בכל המדינה". מטפלים בחולי קורונה בבי"ח רמב"ם בחיפה/ראובן קסטרו

נתוני תחלואה במוסדות גריאטריים בחיפה

  • מרגוע: 78 אנשי צוות חולים, 178 דיירים חולים ו-40 מתים
  • בית האבות הספרדי: 12 אנשי צוות חולים,3 דיירים חולים, 1 מת
  • דור כרמל: 4 אנשי צוות חולים
  • מעון הרופא: 14 אנשי צוות חולים, 19 דיירים חולים ו-6 מתים
  • משען חיפה: איש צוות חולה 1, דייר אחד חולה
  • פסגת חן: איש צוות חולה אחד
  • אחוזת לב: 6 אנשי צוות חולים ו-6 דיירים חולים
  • בן יהודה חיפה: 7 אנשי צוות חולים, 4 דיירים חולים
  • בית גבריאל חיפה: 2 אנשי צוות חולים, דייר אחד חולה

"פעמיים בשבוע עושים בדיקות סקר", מסרה מנהלת בית האבות מילנה וינוקור. "הצוותים עובדים במסירות רבה. הם לא עזבו ולא נטשו. משרד הבריאות מלווה אותנו לאורך כל הדרך, מבקר אצלנו, בודק אותנו", הוסיפה וינוקור. "אחות מיחידה למניעת זיהומים ביקרה אצלנו וערכנו ביקורים למשפחות של המחלקות הנקיות".

"המצב אצלנו הוא השתקפות של המצב בכל המדינה, אבל מה שלגמרי שונה זה שמשרד הבריאות החליט להשאיר את הדיירים החולים אצלנו, אלה ההנחיות, אז אנחנו עושים כל מה שצריך", הוסיפה המנהלת וינוקור. "אנחנו השארנו אותם כביכול במחלקת קורונה. אני אומרת כביכול כי זה לא בתהליכי קורונה, לא מחלקה 'מוכרזת'. זו 'מחלקה בבידוד'. אם זה עובד או לא אני עדיין לא יכולה להגיד. נוכל לומר רק אחרי שהכול יסתיים".

מעבר לכך, היא הבהירה כי "כרגע אנחנו מתמודדים עם כל מקרה ומקרה, עושים מעל ומעבר ונמשיך לעשות כך ולטפל בכל הדיירים בכל המקצועיות, אני לא יכולה לחלק ציונים עכשיו 'באמצע המבצע' ואת עמדתנו בנוגע למשרד הבריאות אנו מבררים מולם".

המוסד הסיעודי "מרגוע" בחיפה, שבו אירעה התפרצות קורונה. 6 בספטמבר 2020. יואב איתיאל, אתר רשמי
"הנגיף דילג ממחלקה למחלקה". הכניסה לבית האבות/אתר רשמי, יואב איתיאל

עוד ציינה וינוקור כי "משרד הבריאות בקשר מתמיד איתנו, מבקרים אותנו לעיתים קרובות ובעצם מלווים בכל הנושא הזה. אנחנו בקשר גם עם מטה החירום של העירייה, אנחנו לא לבד במערכה. הם איתנו לאורך כל הדרך". היא הודתה כי "כן, הנגיף דילג ממחלקה למחלקה. הבית הוא גדול. כמו במדינה שזה דילג ממשפחה למשפחה אז גם פה. במחלקות הפתוחות הביקורים פתוחים".

"השארת דיירים אסימפטומטיים במוסדות במסגרת תוכנית 'הגן בגזרתך' הוא צעד מבורך במטרה למנוע את המעבר הטראומתי של דיירים למקום אחר, טראומה המובילה למוות בעיקר אצל סיעודיים דמנטיים. אך בלי הדרכה צמודה והעמדת אמצעים, הדבר עלול להוות כמדגרת קורונה שתתלקח לשאר מחלקות המוסד כאש בשדה קוצים", אמר לוואלה! NEWS ד"ר אוריין יצחק, העומד בראש 'עמותת משפחות הקשישים בבתי האבות', שאותה ייסד לאחר שסבתו בת ה-96, דיירת בית אבות, נדבקה בגל הראשון של המגיפה ומתה לפני כשבוע.

הוא טען כי "מטה 'אבות ואימהות' במשרד הבריאות לא מסוגל לקטוע את שרשרת ההדבקה בבתי האבות, גם בשל היעדר סמכויות וכן היעדר תקציבים. "גם מתכונת הביקורים הקיימת במוסדות הורגת את הדיירים, הנתק הארוך ממשפחתם גורם לנסיגה קוגנטיבית חדה ולדיכאון ושאר תחלואות המובילים למוות ודאי". עוד ציין יצחק כי "יש לשנות לאלתר את המתכונת ולהשוות את מתכונת הביקורים בבתי האבות לזאת הקיימת בבתי החולים".

טיהור בית אבות אחוזת השיטה ביוקנעם 24 במרץ 2020. תיעוד מבצעי כבאות והצלה לישראל, אתר רשמי
"יש צורך בפיקוח 24/7". עבודות חיטוי בבית אבות/אתר רשמי, תיעוד מבצעי כבאות והצלה לישראל

ד"ר יצחק אף הבהיר כי עמותת משפחות הקשישים טוענת חודשים רבים כי "אין למטה 'מגן אבות ואימהות' שליטה על התפשטות התפרצות הנגיף במוסדות". לדבריו, "ביצוע בדיקות כאמצעי בלבדי לקטיעת התפרצות לא הוכיח עצמו ככזה".

הוא הסביר כי "במקביל לבדיקות, יש צורך בהכנסת פיקוח 24/7 למוסדות, כדי לאכוף את ההקפדה על ההתמגנות בקרב הצוותים והמבקרים. כיום 95% מהמדביקים הם אנשי הצוות, למרות שהם פועלים במסירות גדולה בתקופה הקשה הזאת, נוצרת שחיקה באופן התמגנותם וזה טבעי לתקופה כל כך ארוכה המצריכה אותם לעבוד בתנאים קשים".

"לכן יש להגביר את ההדרכה והמודעות על חשיבות ההתמגנות ושמירה על חיטוי והיגיינה בטיפול בעת מעבר בין דייר לדייר", הבהיר ד"ר יצחק.

משרד הבריאות: "השארת מטופל במוסד תורם לאיכות חייו"

ממשרד הבריאות נמסר כי "מדובר באירוע שהתרחש במוסד שאותרו בו הדבקות בקורונה בזמן ממושך". באשר לדיירים החולים הם אישרו כי "רובם מאושפזים במוסד ואם יש החמרה במצבם מופנים לבתי חולים. ההחלטה על פתיחת המחלקה וסגירתה נקבעת על ידי האגף לגריאטריה במשרד הבריאות".

לדברי המשרד, "השארת מטופל במוסד שנחשב לביתו בסוף חייו תורם להבטחת איכות חייו של הזקן, על רצף הטיפול ונותן מענה לציפיות ובקשות של מטופל עצמו ובני משפחתו. זהו אחד מאבני היסוד של הטיפול הגריאטרי".

עוד ציינו במשרד הבריאות כי "אגף הגריאטריה קבע הנחיות לפיהן השארת מטופל מאומת יתקיים במצבים הבאים: א. כשיש כוח אדם מתאים למתן טיפול נאות, ב. בתנאי שלא תהיה הרעה בטיפול של כלל המטופלים האחרים במוסד, ג. בתנאי שזה לא פוגע בקטיעת שרשרת ההדבקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully