וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזור גורלי: נתניהו רצה עוד מהרומן עם טראמפ אך עומד לקבל את "החבר" ביידן

5.11.2020 / 8:38

טראמפ התאכזב שנתניהו לא תמך בו פומבית, אך ראש הממשלה הקפיד הפעם לא לקפוץ ראש לביצה הפוליטית האמריקנית. נתניהו קיווה שהתוצאות הראשונות מסמנות ניצחון של טארמפ אך התבדה. בינתיים נתניהו שותק, אך כבר מכין את מתקפת הקסם ומאוורר את הזכרונות על "החברות" עם ביידן

בווידאו: פגישת טראמפ נתניהו לפני טקס החתימה בבית הלבן/צילום: לע"מ, עריכה: איתי עמרם

שיחת הטלפון בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנהיגי סודאן ביום שישי לפני שבועיים, במהלכה הם הודיעו על הסכם הנורמליזציה, הייתה היסטורית. אבל חלק קטן בשיחה שנערכה מול מצלמות הטלוויזיה הדאיג מאוד את יועציו של נתניהו.

הנשיא טראמפ, שחיפש כל תמיכה אפשרית לקמפיין הבחירות שלו, שאל את נתניהו אם הוא חושב שמועמד המפלגה הדמוקרטית ג'ו ביידן "הישנוני" היה מצליח להביא הישג כזה. נתניהו התחמק היטב מהמוקש הפוליטי והשיב בדיפלומטיות כי ישמח לעבוד עם כל אחד באמריקה שרוצה לקדם את השלום.

כמה שעות לאחר מכן, התקיימה שיחה לא רשמית בין אחד מיועציו של טראמפ ואחד מיועציו של נתניהו. גורם בסביבת ראש הממשלה אמר כי יועצו של טראמפ סיפר לעמיתו הישראלי שהנשיא התאכזב מתגובתו של נתניהו, כיוון שציפה לקבל ממנו תמיכה גדולה יותר. יועציו של טראמפ הסבירו לנשיא כי התבטאות של נתניהו לטובתו מנוגדת לכל כללי הפרוטוקול.

נשיא ארה"ב טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ושרי החוץ של בחריין והאמירויות בטקס חתימת הסכמי הנרמול עם האמירויות ובחריין, הבית הלבן, וושינגטון, 15 בספטמבר 2020. רויטרס
הנשיא התאכזב מתגובתו והדאיג את היועצים. טראמפ ונתניהו/רויטרס

ליתר ביטחון נשלח אחד מיועציו הקרובים של נתניהו לשאול באופן רשמי את אנשי הבית הלבן אם תקרית "ג'ו הישנוני" יצרה מתיחות בין הנשיא לבין ראש הממשלה. בכירי הבית הלבן הרגיעו את החששות והבהירו שאין כל בעיה. בלשכת נתניהו נשמו לרווחה.

נתניהו אמנם לא רצה לנקוט עמדה פומבית בנוגע להתמודדות בין טראמפ לביידן כדי לא ליצור רושם של התערבות בבחירות האמריקניות, אך בשיחות פרטיות הביע תקווה שהנשיא המכהן ינצח. גורמים בסביבת ראש הממשלה סיפרו כי החשש הגדול של נתניהו בימים האחרונים היה מ"גל כחול" שייתן לביידן ניצחון גדול על טראמפ.

בשעות הבוקר, עם הגעת התוצאות הראשונות שהראו שטראמפ ניצח בפלורידה ובאוהיו, נתניהו הביע שביעות רצון ואף אופטימיות זהירה שייתכן כי הנשיא יצליח לנצח, אמרו גורמים בסביבתו. עם זאת, כשביידן וטראמפ נשאו את נאומי התגובה הראשונים שלהם אחרי סגירת הקלפיות הורה נתניהו לכל שרי הליכוד לא להתבטא פומבית בנושא עד שיתבררו התוצאות הסופיות.

עוד בוואלה!

זהות היושב בבית הלבן תקבע אם עידן החלומות של "מר אמריקה" עומד להיגמר

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, משרד רה"מ. 9 במרץ 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
אם ייבחר, נתניהו יזדק לכישורי החיזור שלו יותר מתמיד. רה"מ וביידן/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

הרוב המוחלט של שרי הממשלה שמרו על שתיקה. שר הבריאות יולי אדלשטיין, שנשאל על כך בוועידת הבריאות של קשת, התחמק מיד ואמר שהוא רוצה להמתין לתוצאות הסופיות. השר לענייני התיישבות צחי הנגבי היה פחות ממושמע ואמר לכאן רשת ב' שגם אם ביידן ינצח הוא לא סבור שישנה את המדיניות של טראמפ בנוגע להתנחלויות. לא ברור על מה הנגבי ביסס את דבריו. ביידן נקט כסגן נשיא מדיניות ברורה נגד ההתנחלויות וכל יועציו הקרובים מחזיקים בעמדות קשוחות בנושא.

למרות שהתוצאות עדיין אינן סופיות, וביידן עוד לא הנשיא, יועציו של רה"מ כבר החלו להזכיר לכתבים את החברות ארוכת השנים בינו לבין נתניהו. אנשי נתניהו גם הוסיפו שביידן אינו אובמה וכי אין להם ספק שנתניהו ידע לעבוד איתו.

ב-2013, אז אובמה החל את כהונתו השנייה ומינה את ג'ון קרי לשר החוץ, ידעו יועצי נתניהו לספר על החברות ארוכת השנים בין נתניהו לקרי. אולם כשקרי צלל יותר לנושא הפלסטיני, החברות הידרדרה במהרה לתדרוכים נבזיים הדדיים לתקשורת. כשקרי הוביל את המו"מ עם איראן - המצב הסלים לחילופי מהלומות מילוליות מול המצלמות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי.. AP
החברות הידרדרה במהירות. נתניהו וקרי/AP

ביידן וכל יועציו הקרובים ראו את ההתנהלות הזו מקרוב מלשכת סגן הנשיא. הם זוכרים בדיוק כיצד נתניהו התנהל מול אובמה, את ההרצאה שנתן לו מול המצלמות בחדר הסגלגל ואת הנאום המתריס בקונגרס. לצד החברות יש גם לא מעט מטענים.

בשלב זה נראה שהנתיב של ג'ו ביידן ל-270 האלקטורים סלול יותר מאשר זה של טראמפ, אבל תשובה סופית לכך נקבל רק ביממה הקרובה. הרבה אנשים שנתניהו היה צריך מהם משהו במהלך השנים ידעו לספר שהוא מחזר בלתי נלאה. הוא מפעיל את כל קסמיו כדי לשכנע. אם ביידן יוכרז כמנצח נתניהו יהיה זקוק לכישורי החיזור שלו יותר מתמיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully