וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת טרור באוסטריה: 4 הרוגים מירי במוקדים שונים ליד בית כנסת בווינה

חילופי האש היו בשש זירות, לרבות במרכז בילוי באזור. לפחות 14 בני אדם נפצעו. מחבל אחד שנשא חגורת נפץ מזויפת נורה למוות וחשוד נוסף נעצר. התושבים נקראו לשהות בבתים, ויהודים הונחו להסיר סממני דת. מתנהל עדיין מצוד אחר חשוד נוסף

בווידאו: זירת הפיגוע סמוך לבית כנסת בווינה, אוסטריה/צילום: רויטרס

לפחות חמישה בני אדם נהרגו במתקפת ירי שאירעה אמש (שני) בסמוך לבית כנסת במרכז וינה, ארבעה מהם אזרחים - שני גברים ושתי נשים. בתי החולים המקומיים אישרו כי 14 בני אדם נפגעו, בהם גם שוטר, ולפי הדיווחים שישה מתוכם פצועים במצב קשה. מחבל אחד נורה למוות, וחשוד נוסף נעצר. כוחות הביטחון במדינה מנהלים מצוד אחר יתר התוקפים.

שר הפנים האוסטרי קרל נהמר, אמר כי לפחות אחד מהתוקפים היה טרוריסט אסלאמיסטי, שהיה מצויד בנשק כבד ונשא לגופו חגורת נפץ דמה. הוא זוהה על ידי הרשויות כתומך דאעש. מוקדם יותר, ראש עיריית וינה, מיכאל לודוויג, אמר כי אחד המחבלים החזיק בכמה כלי נשק, בהם רובה, אקדח ואף מצ'טה. "הוא היה מוכן מאוד", מסר לודוויג.

לפי הרשויות, מדובר במתקפה שאירעה בשישה מוקדים שונים, כולם בסמוך לרחוב בו נמצא בית הכנסת המרכזי. לאחר הירי, התוקפים נמלטו מהמקום. לדברי עדי ראייה, המתקפה נעשתה באמצעות נשק אוטומטי. עדים אחרים ציינו כי נורו 100-50 כדורים. בשלב מסוים הופיעו דיווחים על כך שהתוקפים לקחו איתם בני ערובה, אך אלו התגלו כשקריים.

אזור בית הכנסת בו אירעה מתקפת הטרור משמש גם כמרכז בילוי. המסעדות והפאבים במקום נפתחו בפעם האחרונה לפני סגירתן למשך חודש, בשל המגבלות החדשות במדינה לבלימת התפשטות הקורונה. מסיבה זו, טרם ידוע אם מדובר במתקפה על רקע אנטישמי.

זירת הירי לעבר בית כנסת בווינה, אוסטריה 2 בנובמבר 2020. -, רויטרס
כוחות גדולים בזירת האירוע, וינה, הלילה/רויטרס, -

נהמר אמר כי האירוע נחקר כמתקפת טרור, וכי על פי ההערכות יש כמה תוקפים המעורבים בתקרית. "התוקפים חופשיים ומתנהל מצוד אחריהם, הם חמושים ומסוכנים ביותר", מסר נהמר לכלי התקשורת במדינה. "ריכזנו כמה יחידות של כוחות מיוחדים, והם סורקים כעת אחר המחבלים. לא הגבלנו את אזור החיפוש רק לווינה, משום שהם ניידים".

זמן קצר לאחר מכן, הוא מסר הצהרה לתקשורת בה אישר שישנם כמה הרוגים, וכי לפחות אחד מהתוקפים עדיין מסתובב חופשי. הוא הוסיף כי בעקבות המצב, ילדים לא יידרשו להגיע למוסדות החינוך. לדבריו, הרשויות מתגברות את כוחות הביטחון לאורך הגבולות.

זירת אירוע הירי לעבר בית כנסת בוינה, אוסטריה. 2 בנובמבר 2020. -, רויטרס
סריקות אחר המחבלים. וינה, הלילה/רויטרס, -

קנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, גינה את הפיגוע בווינה. "זו מתקפת טרור דוחה", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. "אנו חווים עכשיו שעות קשות. אני רוצה להודות לכל צוותי החירום שמסכנים את חייהם למען ביטחוננו, במיוחד היום. המשטרה תפעל בתקיפות נגד המפגעים". לדבריו, "זהו בהחלט פיגוע טרור, והוא תוכנן באופן מאוד מקצועי".

קורץ הוסיף כי "לא ניתן לשלול מניע אנטישמי בגלל המיקום שבו האירוע קרה", וכי הצבא האוסטרי יגן על אתרים בבירה, על מנת לאפשר למשטרה להתמקד בפעולות נגד הטרור.

זירת הירי לעבר בית כנסת בווינה, אוסטריה 2 בנובמבר 2020. -, רויטרס
שוטר בזירה, אמש/רויטרס, -

המשטרה הודיעה כי כל הכוחות הפנויים הוזעקו לאזור, וקראה לציבור להישאר בבתים. "הישארו בבתיכם! אם אתם ברחובות, תמצאו מסתור. התרחקו ממקומות ציבוריים, ואל תשתמש בתחבורה ציבורית!", נכתב בציוץ המשטרה בטוויטר.

גם תושבים יהודים נקראו להישאר בבתיהם לעת עתה. לדברי ראש הקהילה היהודית באוסטריה, אוסקר דויטש, לא ברור אם בית הכנסת היה יעד המתקפה, משום שהוא היה סגור באותו הזמן. "נכון לעכשיו לא ניתן לאשר או לשלול זאת", אמר. בנוסף, הוא הודיע כי כל בתי הכנסת, מוסדות החינוך היהודיים וכן מסעדות וסופרמרקטים כשרים בעיר ייסגרו כאמצעי זהירות.

זירת אירוע הירי לעבר בית כנסת בוינה, אוסטריה. 2 בנובמבר 2020. -, רויטרס
כוחות המשטרה באזור מתקפת הטרור בווינה, הלילה/רויטרס, -

המשטרה לתושבי העיר: התרחקו ממקומות ציבוריים

זירת האירוע

שלמה הופמייסטר, רב מקומי, היה עד לאירוע הירי בווינה. "ראיתי לפחות אדם אחד יורה לעבר אנשים שישבו מול ברים ופאבים מחוץ לבניין שלי", אמר לסוכנות הידיעות אי-פי. "ירו לפחות מאה כדורים לעברם". הוא הסביר כי "לכל הברים האלה יש שולחנות בחוץ, זה היה הערב האחרון לפני שכל הפאבים והמסעדות באוסטריה ייסגרו לחודש הקרוב. אנשים כנראה רצו לנצל את הערב הזה כדי לבלות".

בריאיון לכלי התקשורת המקומיים מסר כי "אנשים נבהלו, ויחידות מיוחדות הוצבו בכל מקום. שמעתי צעקות מהבר: 'כן, יש כאן שני פצועים, והנה עוד אחד'". הופמייסטר הוסיף כי אינו בטוח כי מדובר באירוע על רקע אנטישמי. "מנקודת המבט שלי, אני לא יכול לאשר שמדובר במתקפה על בית הכנסת", אמר. "ממה שראיתי, המחבל כיוון לעבר האנשים באזור בית הכנסת אך גם בברים ממול, זה האזור של חיי הלילה".

בית הכנסת בווינה, אוסטריה. Kronen Zeitung, אתר רשמי
בית הכנסת בווינה/אתר רשמי, Kronen Zeitung

ישראלים המתגוררים בווינה תיארו את תחושות הפחד וההלם מהאירועים. "בחיים לא חוויתי פה דבר כזה", סיפר לוואלה! NEWS אבי פיין, בן 49 בעל חברת תיירות כשרה להפקת אירועים וחופשות ברחבי העולם, ששירת בעבר בשגרירויות ישראל באירופה. "חזרתי שלשום מדובאי ועכשיו מסתבר ששם יותר בטוח. זה ערב נעים, ישבנו על המרפסת ואז בערך בשמונה וחצי (שעון מקומי) פתאום שמענו יריות, שזה כמובן דבר חריג בכל מקום - ובוודאי פה", תיאר פיין המתגורר בווינה מזה כמה שנים.

"אלה היו יריות בבודדת, והן נמשכו דקות ארוכות. אחר כך זה נפסק. בינתיים החלו סירנות של אמבולנסים ומכוניות משטרה, ושומעים כל הזמן גם מסוקים באוויר. זה עדיין נמשך. יש אנשים שמפוחדים, וזה טבעי. וינה היא מקום שקט. טרור מכירים כאן בעיקר מסרטים".

זירת הירי לעבר בית כנסת בווינה, אוסטריה 2 בנובמבר 2020. -, רויטרס
זירת הפיגוע בווינה, הלילה/רויטרס, -

רותי דגורקר בת ה-24 ממעלה מכמש ובועז דגורקר בן ה-23 מנצר חזני, שליחי בני עקיבא העולמית וההסתדרות הציונית בווינה, תיארו את התרחשויות באזור. "בעזרת השם אנחנו בסדר. זה לא נעים בכלל, אבל מרגישים בטוחים בבית", סיפרו לוואלה! NEWS. "קיבלנו הנחיות מהמשטרה ומהביטחון בקהילה להישאר בבית ויהודים ברחוב התבקשו להוריד סממנים יהודיים".

"יש הרבה דיווחים סותרים לגבי פרטי האירוע", הם הוסיפו. "זה היה ליד השטאטמפל, בית הכנסת הגדול של הקהילה ברובע הראשון של העיר, כמה מאות מטרים מאיתנו, והתגלגל משם. למרבה המזל לא היו שם מתפללים באותה שעה. זה לא היה זמן תפילה, והחליטו להקדים את הסגירה בגלל הסגר".

זירת הירי לעבר בית כנסת בווינה, אוסטריה 2 בנובמבר 2020. -, רויטרס
זירת הפיגוע בווינה, הלילה/רויטרס, -

מנהיגים בעולם גינו את מתקפת הטרור בווינה והביעו סולידריות עם תושבי אוסטריה. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי מדובר במעשה מרושע. "תפילותינו עם תושבי וינה אחרי עוד מעשה טרור שפל באירופה", צייץ בטוויטר. "המתקפות המרושעות הללו נגד חפים מפשע חייבות להיפסק. ארצות הברית עומדת לצד אוסטריה, צרפת ואירופה כולה במאבק נגד הטרור". המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן, אמר כי מדובר באירוע מחריד. "אני שומר את הקורבנות ובני משפחותיהם בתפילותי", צייץ בטוויטר. "כולנו חייבים לעמוד מאוחדים נגד שנאה ואלימות".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון צייץ בטוויטר כי הוא "המום מאוד מההתקפות האיומות בווינה. מחשבותינו עם תושבי אוסטריה, אנחנו עומדים מאוחדים יחד איתכם נגד הטרור". גם בגרמניה יצאו נגד האירועים באוסטריה. "חדשות מבעיתות ומטרידות מווינה", צייץ משרד החוץ הגרמני. "אפילו אם איננו יודעים עדיין את היקף הטרור, מחשבותינו עם הנפגעים והקורבנות בשעה קשה זו. לא נפנה מקום לשנאה שמטרתה לפלג את החברה שלנו". משרד החוץ הבלגי צייץ בטוויטר כי "ליבנו עם קורבנות הפיגוע בווינה ובני משפחותיהם. בלגיה תומכת בחברינו האוסטרים ברגעים קשים אלה".

זירת אירוע הירי לעבר בית כנסת בוינה, אוסטריה. 2 בנובמבר 2020. -, רויטרס
כוחות המשטרה בזירת האירוע, הלילה/רויטרס, -

ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, גינה גם הוא את המתקפה. "אסור שיהיה מקום לשנאה ולאלימות בביתנו האירופי המשותף", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. "אנו מביעים סולידריות עם העם האוסטרי וקרובי משפחתם של הקורבנות והפצועים". ראש ממשלת ספרד, פדרו סאנצ'ס, צייץ בטוויטר: "זהו ערב כואב עם פיגוע לא הגיוני. השנאה לא תביס את החברה שלנו. אירופה תעמוד איתנה נגד הטרור. אנו מוסרים את אהבתנו למשפחות הקורבנות ומביעים תמיכה בעם האוסטרי".

במשרד החוץ הטורקי מסרו כי "אנו עצובים לקבל את הידיעה על הרוגים ופצועים כתוצאה מפיגוע הטרור בווינה. אנו מגנים בתוקף את המתקפה הזו, ומוסרים את תנחומינו למשפחות של אלו שאיבדו את חייהם ומאחלים החלמה מהירה לפצועים. כמדינה שנלחמת נגד טרור במשך עשרות שנים, טורקיה מביעה סולידריות עם העם האוסטרי". שר החוץ של אירלנד, סימון קובני, צייץ בטוויטר כי "מחשבותינו עם חברינו באוסטריה".

גם נשיא מדינת ישראל, ראובן ריבלין, שלח מסר מנחם לאוסטריה. "מחשבותינו ותפילותינו נתונות לידידינו באוסטריה בעודנו עוקבים אחר הדיווחים על מתקפת הטרור המתועבת בווינה בדאגה", כתב ריבלין בטוויטר.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הביע אף הוא השתתפות בצערם של האוסטרים, ברקע מתקפות הטרור שקרו בשטחה לאחרונה. "אנו הצרפתים חולקים את ההלם והצער של העם האוסטרי", מסר מקרון, "אויבינו חייבים לדעת מול מי הם מתמודדים. אנחנו לא נוותר".

צרפת סבלה בעצמה מכמה מתקפות טרור לאחרונה, על רקע סערת איורי הנביא מוחמד. ביום שבת האחרון כומר נורה ונפצע באורח אנוש בפתח כנסייה בעיר ליון. יומיים לפני כן נרצחו שלושה בני אדם וכמה נוספים נפצעו בפיגוע בכנסייה בעיר ניס. המחבל, מהגר תוניסאי שהגיע ימים קודם לכן ברכבת מאיטליה, ערף את ראשה של אחת הקורבנות, ונורה על ידי שוטרים שהגיעו למקום. סדרת התקריות החלה לפני כשבועיים, אז נערף ראשו של המורה סמואל פאטי בפרבר הסמוך לפריז על ידי רדיקל צ'צ'ני בן 18. זאת, לאחר שהראה איורים של מוחמד לכיתה כשלימד על חופש הביטוי.

זירת הירי לעבר בית כנסת בווינה, אוסטריה 2 בנובמבר 2020. -, רויטרס
זירת האירוע, היום/רויטרס, -

בתחילת החודש נפצע צעיר יהודי באורח קשה בראשו ליד בית כנסת בעיר המבורג, במה שתואר על ידי הרשויות כתקיפה אנטישמית. התקיפה אירעה קצת יותר משנה אחרי הפיגוע ביום הכיפורים בעיר האלה. בכירים בממשלת גרמניה גינו את התקרית האנטישמית, אחת מני רבות בשנים האחרונות.

המשטרה אמרה כי התוקף, בן 26 ממוצא קזחי, ככל הנראה פעל לבדו ותקף את הצעיר היהודי, בן 29, עם את חפירה. המשטרה אמרה כי המניע שלו לא ידוע, אך הוא לבש מדי צבא הדומים לאלו שלבש המחבל הניאו-נאצי בפיגוע בהאלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully