וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא סיסמה, אלא תנועה של ממש. המבחן של Black Lives Matter

עודכן לאחרונה: 3.11.2020 / 21:17

מה שהתחיל כהאשטג התפתח בתוך שבע שנים לארגון משומן היטב, הפועל למען צדק גזעי ונגד אלימות המשטרה. השנה שורת מועמדים שקיבלו תמיכה מהתנועה מתמודדים בבחירות למשרות שונות, בתקווה לתרגם את התמיכה ברחוב לקלפי. "לראשונה אפשר להצביע למועמדים שמכירים באלימות המשטרה"

רויטרס

המונח Black Lives Matter (חייהם של שחורים חשובים) היה הרבה דברים במשך חייו הקצרים, והסוערים.

זה התחיל כסיסמה, התפתח לסוגיה ציבורית, והפך לתנועה שהובילה הפגנות מחוף לחוף בקריאה לאמריקה לפעול ברצינות כדי למנוע את מותם של שחורים בידי רשויות אכיפת החוק. מדובר היה במשאב משמיים עבור אנשים כמו הלן ג'ונס, שהייתה נואשת לצדק עבור בנה שמת בכלא בלוס אנג'לס. "התנועה הצילה אותנו, משום שלא היה לנו אף אחד", אמרה ג'ונס.

עתה עומדת השפעתה של התנועה בפני מבחן, כשהמצביעים היום ישקלו אם לבחור במועמדים שתמכו או גינו את BLM בחודשים האחרונים שבהם התעורר דיון מחודש בסוגיית הגזע בארצות הברית. "אנחנו ארגון צעיר מאוד, עם נוכחות רבה מאוד בתוך פרק זמן קצר", אמרה לסוכנות הידיעות אי-פי, פטריס קולורס, אחת משלושת המייסדים של התנועה. לדבריה, יהיה זה "שגוי" להטיל אחריות על BLM לכל מה שיקרה במערכת הבחירות הזאת.

הכנות לקראת צעדה במלאת 57 שנה לנאומו של מרטין לותר קינג,ליד אנדרטת לינקולן בוושינגטון, 28 באוגוסט 2020. Olivier Douliery, AP
רוצים שינוי. הכנות לצעדה של BLM בוושינגטון לזכר נאומו של מרטין לותר קינג, אוגוסט/AP, Olivier Douliery

למעשה, מועמדים רפובליקנים ודמוקרטים רבים המתמודדים על משרות פדרליות, מדינתיות ומקומיות זזו בקולניות למרכז או ימינה יותר, כשהם מבהירים שהם תומכים בלובשי המדים הכחולים או לא תומכים בקריאות לייבוש התקציבים של המשטרה. הנשיא דונלד טראמפ ויריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן הבהירו כי הם לא יקצצו בתקציבי המשטרה בקהילות המקומיות.

ארה"ב בוערת | סיקור מיוחד

ועדיין, כמה פעילים אומרים שיש סיבות לאופטימיות עבור תומכי התנועה. יש לה כספים רבים, שאותם השקיעה כדי לזכות בהשפעה על הבחירות. בנוסף לכך, יש רשימה גדלה של מועמדים שהוזנו, קיבלו השראה או נתמכו על ידי התנועה, כמו למשל קורי בוש, מפגין מפרגוסון שצפוי להיבחר כמעט בוודאות לקונגרס מטעם אזור סנט לואיס.

"בפעם הראשונה, אנשים יכולים לשמוע ולשקול מועמדים שיגידו בגלוי ויכירו בעובדה שהמשטרה פוגעת באנשים שחורים וחומים", אמרה טיפאני קבאן, פעילה פוליטית של מפלגת המשפחות העובדות העוזרת בגיוס תובעים בעלי גישה פרוגרסיבית.

שלט Black Lives Matter מחוץ לאולם NBA. GettyImages
שלט Black Lives Matter מחוץ לאולם NBA/GettyImages

בהרף עין, BLM צמח מהאשטג ברשתות החברתיות לתנועה עם השפעה עצומה ולארגון עם מיליוני דולרים, המקדם את הקריאות להפסקת המימון של מחלקות המשטרה כדרך להיאבק בגזענות המערכתית.

זה החל לפני שבע שנים בלבד, בעקבות הזעם על הזיכוי של ג'ורג' צימרמן, שהרג את טרייבון מרטין בן ה-17 בפלורידה. שנה לאחר מכן, התנועה זכתה לתהודה עולמית אחרי מחאה סוערת שפרצה בעקבות מותו של מייקל בראון מירי של שוטר לבן בפרגוסון, מיזורי.

שלוש הנשים שייסדו את התנועה הן כבר פעילות בולטות. קולורס הקימה ארגון למען צדק חברתי בלוס אנג'לס, "כוח וצדק עכשיו". אופל טומטי היא מנכ"לית ארגון "הברית השחורה להגירה צודקת", המקדם סיוע חברתי וכלכלי למהגרים שחורים. אלישיה גרזה היא מנהלת פרויקטים מיוחדים ב"ברית עובדי משק הבית הלאומית" המקדמת את זכויותיהן של אומנות ומטפלות אחרות.

גרזה אמרה שהן ראו את הצורך להפוך את BLM ליותר מסתם סיסמה. "הגיעו אלינו אנשים שרצו לפתוח סניפים, והם הגיעו מכל מקום", אמרה. "שאלנו אותם, 'מה עוד יש לכם בקהילה שלכם'? והם אמרו 'כלום, אנחנו בלבה שלסערה וזקוקים להטיס את המטוס שאתם בונים'".

צעיר במהלך מהומות בפרגוסון  במיזורי, נובמבר 2014. רויטרס
המוות של מייקל בראון חיזק את התנועה. הפגנות בפרגוסון, 2014/רויטרס

BLM הקימה ב-2015 רשת של סניפים, תשתיות וארגון שגייס כספים מידוענים כמו ביונסה, ג'יי זי ופרינס.
הסניף הראשון של התנועה בלוס אנג'לס הגיע לעזרתה של הלן ג'ונס. היא האמינה כי בנה בן ה-22, ג'ון תומאס הורטון ה-3, נרצח ב-2009 בשל הזנחה של הסוהרים שתקעו אותו בתא בגודל של ארון, ללא חלונות, ובבידוד שנמשך כמה שבועות. על אף שנקבע כי הוא תלה את עצמו, אמו טוענת שהפציעות על גופו מעידות שהוא הוכה באכזריות.

יחד עם פעילי התנועה ומשפחות של קורבנות אחרים, היא עבדה כדי לדרוש פיקוח אזרחי גדול יותר על בתי הכלא במחוז דרך משאל מקומי. המצביעים אישרו את היוזמה במרץ והעניקו למועצת פיקוח סמכויות לזמן גורמים רשמיים כדי לחקור תלונות אזרחיות.

המעמד של BLM צמח במהירות. ב-2017, התנועה זכתה בפרס סידני לשלום. שנה לאחר מכן, קולורס הופיעה על במת טקס פרסי האוסקר יחד עם דמויות בולטות מתנועות #MeToo וזכויות טרנסג'נדרים. ברחבי הרשתות החברתיות, לתנועה יש מיליוני עוקבים.

"אני חושבת שבשבע או שמונה השנים האחרונות, רבים כל כך בתוך Black Lives Matter החלו לשאול שאלות שבעבר נשאלו רק באקדמיה - שאלות כמו 'מה אנחנו יכולים לעשות ביחס לאלימות משטרתית? ו'מה לעשות כשאנחנו מרגישים שאנחנו לא יכולים לקרוא למשטרה'", אמרה ג'ניה קהאן, השגרירה הבינלאומית של הארגון ואחת ממייסדות הסניף הקנדי שלו.

"אז עכשיו, בזמן המגיפה, כשכל כך הרבה חווים חוסר יציבות בעבודה, כמו זה ששחורים רבים כבר מכירים מקרוב, אלו שאלות שהם שואלים ויש לנו כמה תשובות שאנחנו יכולים להציע", אמרה.

פטריס קולורס, ממייסדות תנועת Black Lives Matter, 4 בנובמבר 2018. Amy Harris, AP
"שום איום נגדי או נגד התנועה לא יעצרו את המהפכה הזאת". קולורס/AP, Amy Harris

מאז גל המחאות שעורר ההרג של ג'ורג' פלויד על יד שוטר לבן במיניאפוליס במאי, BLM עברה שינוי, שקט ברובו. עם הופעת המילים "חייהם של שחורים חשובים" בציורי קיר ברחבי הערים, התנועה הוצפה בתרומות של מיליוני דולרים, עד שקולורס הצליחה להקים קרן מענקים של יותר מ-12 מיליון דולר.

בעוד שגרזה וטומטי התרחקו מניהול היומיומי על התנועה לפני כמה שנים, קולורס עדיין משמשת מנכ"לית רשת הקרן הגלובלית של BLM. לדבריה, הסניפים הקיימים, כולל אלו בלוס אנג'לס, שיקגו ודטרויט, רשאים לקבל מימון מהרשת.

הנוכחות וההשפעה הגוברת מגיעות עם מחיר עבור בכירי התנועה. יריביה פצחו בסיסמאות משלהם כמו "חייהם של כולם חשובים" ו"חייהם של כחולים חשובים". כמו כן, קולורס, גרזה וטומטי וגורמים רבים אחרים המזוהים עם התנועה סופגים איומים, ומעקב של רשויות אכיפת החוק המקומיות והפדרליות.

ימים לפני הבחירות, קולורס פרסמה סרטון שבו היא הכריזה שהיא וגרזה עודכנו על ידי ה-FBI ששמותיהן נמצאו ברשימה של אנשים שבהם, לפי החשד, התכוונו לפגוע תומכי עליונות הגזע הלבן. "שום איום נגדי או נגד התנועה לא יעצרו את המהפכה הזאת", אמרה בסרטון. "אנחנו נהיה כאן, ואנחנו נגיע לקלפיות ואנחנו נארגן".

ציור של ג'ורג' פלויד באזור המחאה בעיר סיאטל, 22 ביוני 2020. רויטרס
ציור קיר לזכרו של ג'ורג' פלויד בסיאטל/רויטרס
בתנועה מקווים להצלחה של מועמדים לתפקידי תובעים מחוזיים בטקסס, אילינוי, מיזורי, מישיגן, קולורדו ופלורידה.

BLM הקימה ועדת גיוס תרומות פוליטיות לתמיכה במועמדים, קמפיינים וחקיקה. לקראת יום הבחירות, היא אירחה עצרות דרייב-אין, שלחה הודעות למצביעים והשקיעה מיליוני דולרים בתשדירים שנועדו לעודד הצבעה של בוחרים שחורים.

אחת המטרות שלה היא להעביר חקיקה פדרלית, המכונה "חוק לנשום", שטרם הוצגה בפני הקונגרס. היא אמורה לקצץ משאבים פדרליים קיימים המיועדים בין היתר לתקצוב תכנית של משרד ההגנה המאפשרת לכוחות מקומיים להצטייד בציוד צבאי, המשמש נגד מפגיני התנועה. בנוסף לכך, מקווים בתנועה להצלחה של מועמדים לתפקידי תובעים מחוזיים בטקסס, אילינוי, מיזורי, מישיגן, קולורדו ופלורידה.

המועמדים, חלקם מכהנים, הבטיחו לנקוט או להמשיך מדיניות המתנגדת להעמדה לדין על עבירות סמים קלות, לא לבקש שחרור ערבות במזומן ולגבות דין וחשבון משוטרים המעורבים באלימות.

יש מי שחוששים שהתוצאות של הבחירות לנשיאות עלולות להתפרש כתמיכה או כהתנגדות לתנועה. "אני חושש שמישהו יראה בניצחון של ביידן כתמיכה ב-BLM", אמר ג'סטין הנספורד, מפגין מפרגוסון ופרופסור למשפטים שכיום משמש מנהל מרכז זכויות אזרח באוניברסיטת הארוורד. "זה בערך אחד הדברים הכי מעוותים שאפשר לחשוב, משום שהוא הדגיש נחרצות שהוא יגדיל את תקציבי המשטרה".

ביידן תומך במתן תקציבים גדולים יותר לרשויות אכיפת החוק, כך שהן יוכלו לגייס ולהכשיר טוב יותר שוטרים לקראת התמודדותם באירועים שבהם מעורבים אזרחים במצוקה או כאלו הסובלים מבעיות נפשיות. טראמפ מאיים לייבש את הסיוע הפדרלי לערים שיקצצו בתקציבי השיטור.

"אם תהיה הצלחה כלשהי ל- Black Lives Matter ברמה הפוליטית, זה הולך להיות ברמה המקומית, בערים ובמדינות ברחבי הארץ", אמר הנספורד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully