וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מחכים לממשלה: מרכזי קניות הודיעו על פתיחת חנויות החל ממחר

עודכן לאחרונה: 19.1.2021 / 20:39

רשת ביג כתבה לבעלי החנויות בתחומה כי תאפשר חזרה לעבודה בערים ירוקות. בארגון ה"שולמנים" איימו: אם לא יימצא פתרון - חנויות הרחוב יחזרו לפעילות. כץ קרא לפתוח את החנויות ביום שלישי. אדלשטיין ענה: "מוביל אותנו לאסון". נתניהו: "אם התחלואה תרד - נשקול הקדמה"

בווידאו: עצמאים שורפים סחורה בתל אביב בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב/צילום: דנה ירקצי

רשת מרכזי הקניות הפתוחים ביג הודיעה היום (ראשון) כי תפתח את החנויות בניגוד לתקנות הקורונה. בהודעה שנשלחה לבעלי העסקים במרכזים, כתבה הנהלת הרשת כי תאפשר להם לפתוח אותם החל ממחר. ההחלטה תקפה לערים הירוקות ולעסקים שנמצאים באוויר הפתוח בלבד. במקביל להודעת הרשת, קרא שר האוצר ישראל כץ לפתיחת חנויות הרחוב בשלישי, ובעקבות כך פרץ עימות בינו לבין שר הבריאות יולי אדלשטיין, בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הקדמת הפתיחה תישקל בהתאם לנתוני התחלואה.

הנהלת רשת "ביג" הפיצה קריאה לבעלי העסקים הפועלים בתחומיה. "סחבנו את האלונקה במהלך הסגר הראשון, לבד", כתבו ברשת. "גם כשרובכם קיבל תמיכה ופיצוי בדמות חל"תים ותשלומים להחזרת העובדים שהוצאתם לחל"ת, אנחנו שלא הוצאנו אף עובד ביג לחל"ת ויתרנו על מלוא דמי השכירות והניהול, לא קיבלנו ולו שקל בודד על תקופה זו, לא מהמדינה ולא מכם".

דוכנים סגורים בשוק הכרמל, ת"א, 20 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"סחבנו את האלונקה במהלך הסגר הראשון, לבד". דוכנים בשוק הכרמל, אוקטובר/ראובן קסטרו

עוד הסבירו ברשת, כי המניע לפעולה שבה החליטו לנקוט הוא היעדר הסיוע מצד המדינה. "גם בסגר השני, שוב נכנסנו מתחת לאלונקה והובלנו את מהלכי ההקלות במהלך המחצית השניה של ספטמבר וכל חודש אוקטובר ושוב לבד לגמרי, אין חלוקת נטל ואין אפילו שקל מממשלת ישראל", ציינו.

בשל כך, קראו בהנהלה לעסקים לשאת בנטל ולפתוח את העסקים בניגוד לההנחיות. "האלונקה עדיין צריכה להינשא ועכשיו תורכם, הממשלה הנכבדה משחקת בנו, משחקת בכם, מבקשים עוד כמה ימים ועוד כמה ימים בגלל היסטריה וניתוק של משרד הבריאות וחוסר יכולת או רצון של מר נתניהו, ראש הממשלה, לקבל החלטה".

ברשת מרכזי הקניות המשיכו: "טוענים טענות מטופשות שהחנויות ברחוב שונות מהחנויות במרכזי קניות גדולים, זאת למרות שבמרכזים הללו ניתן ואף הוכח שההקפדה והשליטה טובות עשרות מונים מאשר בחנויות הרחוב, שטח החנויות גדול יותר ולכן קיימת האפשרות לשמירה על כללי הריחוק החברתי".

עוד בוואלה!

218 אובחנו בקורונה ביממה האחרונה; שלב הניסוי בחיסון הישראלי יצא היום לדרך

לכתבה המלאה
שלב ב' מהיציאה מהסגר | פתיחת בית ספר לספרות יאיר ורות בפתח תקווה 1 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"החנויות ברחוב שונות מהחנויות במרכזי קניות". פתיחת מספרה בפתח תקווה, היום/ראובן קסטרו

ברשת אמרו כי "פתיחת רק חלק משטחי המסחר בוודאות תגרום לצפיפות אנשים, שהיו יכולים להתפזר טוב יותר על פני חנויות ושטחי מסחר רבים יותר, אם אלו היו זמינים לכל. בממשלה פשוט לא מבינים את עוצמת הפגיעה ומושכים את הפתיחה מחדש כמו מסטייק וזאת למרות שברור וידוע שההדבקה בחנויות מועטה וכללי התו הסגול נשמרים בקפדנות בחנויות הפועלות באוויר הפתוח".

בד בבד, גם תנועת "השולמנים", המאגדת בעלי עסקים קטנים ובינוניים, שיגרה איום לעבר השרים, לפיו אם לא יאפשרו את פתיחת חנויות הרחוב עד מחר - הם יעשו זאת למרות האיסור. בשעות האחרונות שיגרו חברי התנועה עשרות מסרונים לשרים ולחברי הכנסת תחת הקריאה "אל תגרמו לנו להפר את התקנות בכוונה! נתנו לממשלה עד יום שני לתת מענה הולם למסחר ברחוב, ואם לא יהיה נוריד את הכפפות ונכריח את הממשלה הזאת ללכת".

הודעה שנשלחה למיקי זוהר מהשולמנים 1 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
המסרון שהפיצו השולמנים. ההודעה לח"כ זוהר/אתר רשמי, -

בשולמנים הסבירו כי פתיחת החנויות תיעשה בהתאם להיתרים שאישרו השרים בשבוע שעבר, כך שחנויות ישנו את ייעודן באופן התואם את החוק. "אנחנו לא רוצים להיות עבריינים ולעבור על החוק, הם החליטו החלטה מגוחכת שמאפשרת למי שמוכר מוצרי צריכה למכור גם בגדים, ואת חנויות הבגדים להיות סגורות", אמר אביר קרא מתנועת השולמנים. "אנחנו קוראים לאנשים לשים מוצרי צריכה בחנויות, ואם החוק מגוחך, אז בוא נגחיך".

קרא הציב אולטימטום לפיו יפעלו ואמר: "אנחנו נותנים לממשלה עד יום שני לאפשר לנו לפתוח, ואם לא - אנחנו נפתח לפי החוק: מי שיש לו חנות צעצועים ימכור מוצרי צריכה, מי שיש לו חנות יהפוך למספרה, ומי שמוכר תכשיטים ישים שולחן לקוסמטיקאית. תצחקו עלינו נצחק עליכם".

הארגון הפיץ את המסרונים גם חברי כנסת, בהם ח"כ מיקי זוהר וגדעון סער מהליכוד. ח"כ זוהר השיב כי יבדוק את טענותיהם מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, וח"כ סער צייץ בנושא.

החלטת קבינט הקורונה על פתיחת העסקים

  • החל מהיום:
  • בתי כנסת
  • מספרות
  • מכוני קוסמטיקה
  • טיפולי אחד על אחד
  • צימרים
  • ביום ראשון הבא:
  • חנויות ומסחר קמעונאי

הדברים מגיעים בעקבות החלטת הקבינט ביום חמישי לדחות את פתיחת המסחר וחנויות הרחוב ליום ראשון הבא. עם זאת, השרים אישרו את ששת השלבים ליציאה מהסגר, במקום התשעה שעליהם הוסכם קודם לכן, וכחלק מתכנית זו החל מהיום הותרה פעילותם של טיפולי אחד על אחד, מספרות ומכוני קוסמטיקה.

על פי ההחלטה בקבינט, פתיחת החנויות תתבצע בהתאם לנתוני התחלואה, כך שירידה לממוצע שבועי של 500 נדבקים ביום או פחות תאפשר את הקדמתה.

נשקול להקדים את הפתיחה

זמן קצר לאחר שנשלחו ההודעות וההצהרה על פתיחת המרכזים, הבהיר נתניהו כי בכוונתו לשקול את הקדמת פתיחת חנויות הרחוב, ככל שממצאי התחלואה יאפשרו זאת. "אנו מודעים למצוקתם של בעלי חנויות הרחוב שחרדים לפלח השוק שלהם", אמר במסיבת העיתונאים.

לאחר מכן, קרא השר כץ לפתיחת החנויות כבר ביום שלישי. בהצהרה שפרסם בחשבון הפייסבוק שלו, תקף כץ את משרד הבריאות וטען כי נתוני התחלואה מצדיקים את פתיחת המסחר. "זה הזמן לקבלת החלטה על פתיחת חנויות הרחוב ביום שלישי הקרוב", כתב. "הצורך והצידוק קיימים ומנומקים וגם התחלואה יורדת". לדבריו, "התעקשות משרד הבריאות מיותרת וחסרת בסיס עובדתי ומובילה לאנרכיה והעדר פיקוח, שרק יגבירו את התחלואה".

ישראל כ"ץ. -, פלאש 90
"ההתעקשות מובילה לאנרכיה". כץ/פלאש 90, -

בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, תקף שר הבריאות יולי אדלשטיין את כץ - בתגובה לדבריו - וכתב כי מי שדורש הקדמה של פתיחת המשק "מוביל אותנו בעיניים פקוחות לסגר נוסף ולאסון כלכלי, חברתי ובריאותי". אדלשטיין ציין כי הוא "מבין את מצוקתם של בעלי החנויות".

לדברי אדלשטיין, "חובתנו לעזור להם ולספק להם רשת ביטחון כלכלית, לדאוג באמת - לא רק בהצהרות". עם זאת, הוא הבהיר כי "פתיחה מהירה עכשיו משמעה סגר נוסף אחר כך. השאננות תוביל בסופו של דבר לגזר דין מוות לעסקים רבים".

שר הבריאות הוסיף כי "עלינו רק לראות מה קורה כעת בגרמניה, אנגליה, צרפת, יוון ומדינות נוספות ולהבין כי ההחלטות על פתיחת המשק אסור שתהיינה תחרות בפופוליזם שעלולה להוביל להרס המשק במקום לשיקומו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully