וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי רקטות ביממה וחדירת אנשי חיזבאללה לישראל: התרגיל הענק של צה"ל בצפון

29.10.2020 / 18:00

אלפי חיילים לקחו חלק בתרגיל המטכ"לי "חץ קטלני" שדימה תרחישי לחימה בזירות השונות, בדגש על גבול לבנון. כלל לוחמי מערך ההגנה האווירית השתתפו באימון ונערכו לאיום של שיגור טילים בליסטיים של שלוחי איראן ממזרח. "הצלחנו להגביר את קצב ייצור המטרות והתקיפה שלהן"

בווידאו: התרגיל המטכ"לי של צה"ל "חץ קטלני"/צילום: דו"צ, עריכה: טל רזניק

צה"ל קיים בשבוע האחרון תרגיל מטכ"לי בשם "חץ קטלני" בהשתתפות אלפי חיילים, שדימה תרחישי לחימה בזירות שונות - העיקרית שבהן היא מול ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון. התרגיל שהסתיים היום (חמישי), כלל התמודדות עם שיגורי רקטות, חדירת אנשי חיזבאללה לשטח ישראל, וכן מתקפות מהזירה המזרחית ומרצועת עזה. קצין בכיר באגף המבצעים אמר כי התרגיל התמקד בזירה הצפונית, ומטרתו הייתה "שיפור הכושר ההתקפי של צה"ל".

התרגיל, שהתקיים על רקע הירידה בהיקף האימונים בצה"ל נוכח מגיפת הקורונה, כלל שיגור אלפי רקטות וטילים ביממה אחת, בעיקר מלבנון. זאת, תוך ניסיונות לפגוע באתרים אסטרטגיים של ישראל ובבסיסי צה"ל. "חץ קטלני" כלל גם התמודדות עם שיגורי טילים בליסטיים נגד ישראל מצד שליחים איראנים בגזרה המזרחית, וכל זאת יחד עם האיומים משטח רצועת עזה.

התרגיל הצבאי חץ קטלני, 29 באוקטובר 2020. דובר צה"ל
אלפי חיילים השתתפו. מתוך התרגיל "חץ קטלני", השבוע/דובר צה"ל

כחלק מהתרגיל, הופעלו גם הלוחמים, הסוללות והיחידות של מערך ההגנה האווירי בפיקודו של תא"ל רן כוכב, בהם חץ, פטריוט, כיפת ברזל וקלע דוד. זאת, על מנת ליירט טילים, רקטות וכלי טיס. דימוי התקיפות באמצעות טילים, פצצות, רקטות ופגזים כללו גם תקיפות סייבר נגד האויב והפעלת לוחמה אלקטרונית.

קצין בכיר בפיקוד הדרום אמר כי התרחישים כללו גם חדירה של חיזבאללה לשטח ישראל ושהייה בו במשך יממה. "היו הישגים קרקעיים לאויב", תיאר הקצין הבכיר כשנשאל על התרחישים בתרגיל. "ההישג שלנו הוא למנוע ולצמצם זאת ככל האפשר. זה בסך הכול תרגיל, זה לא בעייתי". לדבריו, "בכל דרך פעולה אפשרית גם אם יש להם (חיזבאללה - א"ב) הישגים קרקעיים, לנו יהיו הישגים קרקעיים לפני כן".

הבכיר בפיקוד הדרום הוסיף כי לוחות הזמנים לתקיפה מטרות התקצרו משמעותית, בעוד שהיקפן עלה באופן דרמטי. "זה אקס פקטור. היו עשרות רבות של תקיפות לפני כניסת חטיבת הנח"ל לתוך הכפר. הצלחנו להגביר את קצב ייצור המטרות בתוך האוגדה והתקיפה שלהן".

התרגיל הצבאי חץ קטלני, 29 באוקטובר 2020. דובר צה"ל
"לא נהיה מופתעים אם נחווה ירי ממזרח בטווחים שונים". מתוך התרגיל "חץ קטלני", השבוע/דובר צה"ל

קצין בכיר בחיל האוויר אמר כי כלל הטייסות השתתפו ודימו תקיפות בעומק שטח האויב ובזירות רחוקות. "מדובר בקצב גבוה שיביא למהלומות אש משמעותיות בצד האדום (שטח האויב - א"ב)", תיאר. "התמקדנו בהגנת שמי המדינה, בטילי שיוט מהחזית הצפונית ובהגנה אקטיבית. מתלול מסלול וסטטיסטי ועד טילים מדויקים, וכן סיוע לכוחות היבשה מההיקפים הרחבים ביותר שביצענו".

הוא הוסיף כי נעשה שילוב של מטוסי ה-35-F, שהוכיח שוב את היכולות יוצאות הדופן שלו באיסוף מודיעין על האיוב והסיוע המשמעותי בהפיכת המודיעין למטרות.

התרגיל הצבאי חץ קטלני, 29 באוקטובר 2020. דובר צה"ל
"הצלחנו להגביר את קצב ייצור המטרות והתקיפה שלהן". מתוך התרגיל "חץ קטלני", השבוע/דובר צה"ל
התרגיל הצבאי חץ קטלני, 29 באוקטובר 2020. דובר צה"ל
מתוך התרגיל "חץ קטלני", השבוע/דובר צה"ל

על התקיפות ממזרח לישראל אמר הקצין הבכיר מחיל האוויר כי "בחלק מהתרחישים שאנחנו שמים כאיום ייחוס, אנחנו מבינים שאנו עלולים להגיב לאתגרים מסוימים ממזרח וקשורים להפעלת הציר. בתרגיל זה בא לידי ביטוי בסיעור מוחות ותרגיל מחשבתי של איך להגיב".

לדבריו, "לא נהיה מופתעים אם נחווה ירי ממזרח בטווחים שונים". עוד ציין הקצין כי הטייסת האדומה של חיל האויר ביימה אויב במטרה לדמות הפלת מטוסים, חילוצים מעומק שטח האויב, אירוע רב נפגעים שמחייב פינוי תחת אש ועוד.

התרגיל הצבאי חץ קטלני, 29 באוקטובר 2020. דובר צה"ל
התרגיל כלל תקיפות סייבר נגד האויב. מתוך "חץ קטלני", השבוע/דובר צה"ל
התרגיל הצבאי חץ קטלני, 29 באוקטובר 2020. דובר צה"ל
מתוך התרגיל "חץ קטלני", השבוע/דובר צה"ל

בחצי השנה האחרונה הושלם תהליך ארוך ומורכב שכלל אישור כלל התכניות האופרטיביות של פיקוד הצפון על ידי הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, שהתעקש על קיום התרגיל. במסגרת "חץ קטלני" הפעיל המטה הכללי מפקדות ראשיות של פיקוד צפון, אגף המודיעין, חיל האוויר, זרוע היבשה ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל).

בנוסף, פעלה אוגדה 162 בפיקודו של תא"ל סער צור שתרגלה תמרון בגליל, המדמה את שטח לבנון. אוגדה 99 בפיקודו של תא"ל רוזנפלד תרגלה את חטיבת הקומנדו והיחידה הרב ממדית במשימות בגליל ובחרמון ומרכזי התחמושת של אט"ל.

התרגיל הצבאי חץ קטלני, 29 באוקטובר 2020. דובר צה"ל
בלט בתרגיל. ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה האלוף יצחק תורג'מן/דובר צה"ל

ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה האלוף יצחק תורג'מן בלט היטב בתרגיל בגלל היקפו. "התרגיל אפשר לנו לאתגר את הרשת הלוגיסטית תוך מתיחות מקסימלית, אל מול האתגרים", אמר האלוף תורג'מן. "הרשת הלוגיסטית מחייבת אותנו לגמישות, עם מענה רב תחומי ורב זירתי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully