וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבר, אתה חסר: ישראל מציינת 25 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין

29.10.2020 / 9:40

חצי יובל לאחר ההתנקשות בתל אביב, שורת אירועי זיכרון מתקיימים ברחבי הארץ. הטקס הממלכתי "נר יצחק" נערך בבית הנשיא במעמד בני המשפחה. ריבלין: "להבות של שנאה מסכנות את הבית". דליה רבין: "לאן הגענו? מדינה שקועה בבוץ". תנועות הנוער ימחו בצמתים נגד השיח האלים

בווידאו: ריבלין בטקס האזכרה לרבין אומר שהשנאה מבעבעת/צילום: לע"מ

מדינת ישראל מציינת היום (חמישי) 25 שנה לרצח ראש ממשלת ישראל ושר הביטחון יצחק רבין, בשורת אירועי זיכרון שייערכו ברחבי הארץ. רבין נרצח על ידי יגאל עמיר ב-4 בנובמבר 1995 בעצרת תמיכה בהסכמי השלום שהתקיימה בכיכר מלכי ישראל בתל אביב, תחת הסיסמה "כן לשלום, לא לאלימות".

אירועי הזיכרון נפתחו עם תחילת טקס האזכרה הממלכתי "נר יצחק" הנערך בבית הנשיא, במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין ובני משפחת רבין, שיעלו לאחר מכן לקברו של ראש הממשלה שנרצח.

בטקס בבית הנשיא בירושלים, הזהיר ריבלין מהשסע הפוליטי הגובר. "אני חושש שהלהבות הגבוהות שבתוכנו מסכנות את הבית שלנו, של כולנו. מסכנות את המרקם הישראלי שבנינו בעמל רב כל כך", אמר. הנשיא הדגיש כי רצח רבין היה "פוליטי" וכי "הרוצח הנתעב של ראש הממשלה חשב שיש לו לגיטימציה לחסל כך, הלכה למעשה, את קיומה של אי-הסכמה פוליטית חריפה ועמוקה".

טקס האזכרה הממלכתי ״נר יצחק״ במעמד נשיא המדינה ונציגי משפחת רבין, בית הנשיא, 29 באוקטובר 2020. לשכת העיתונות הממשלתית
"הלהבות הגבוהות שבתוכנו מסכנות את הבית". נשיא המדינה בטקס "נר יצחק", היום/לשכת העיתונות הממשלתית

ריבלין הזהיר מפני האלימות בחברה הישראלית והתריע מפני רצח פוליטי נוסף. "25 שנים אחר כך המדינה נקרעת כמו ים-סוף בין שני מחנות והשנאה מבעבעת לנו מתחת לרגליים", אמר. "לא יכול להיות שיונפו שלטים שקוראים למותם של אזרחים, שעיתונאים יחיו תחת איומים, שאזרחים יכו אזרחים, שתופנה אלימות מילולית קשה כלפי שוטרים. ולא יכול להיות שיהיה מי שיעז להעלות בדעתו שרצח פוליטי, של ראש ממשלה, שר, נשיא, חבר כנסת, אפשרי בכלל".

בהמשך דבריו, הדגיש הנשיא את החשיבות של מורשת רבין עבור אלו שלא נולדו בימי חייו. "יש לנו אחריות כלפי דור הצעירים הזה שלא ידע את יצחק וכלפי דורות הילדים והנכדים שלנו למצוא את הדרך לתקן את הפגיעה הרב מערכתית בדמוקרטיה הישראלית שאירעה כאן לפני רבע מאה", אמר, "יש לנו אחריות לתקן את הקריעה בישראליות שנמשכת גם היום".

שר הביטחון בני גנץ נשא דברים אחרי הנשיא, וציין את הממלכתיות של רבין כחלק עיקרי של מורשתו. "לא חושב שלא היו אז תרגילים פוליטיים אבל מעליהם עמד סדר עדיפויות שהייתה בו הקפדה על ביטחון, חתירה לשלום, ושילוב של שניהם" אמר. "הייתה שם ממלכתיות, הייתה אכפתיות. הייתה קריאה אדירה לשלום מבית ולא רק בחוץ. אם אנחנו רוצים לזכור את מורשתו של יצחק, נשאל את עצמנו במראה של 25 שנה - איפה היינו, איפה אנחנו צריכים להיות ואיפה אנחנו באמת".

עוד בוואלה!

שר האוצר של ארה"ב השמיט את רבין מנאום על השלום, והתעמת עם בתו

לכתבה המלאה
ראש הממשלה יצחק רבין והשר שמעון פרס במסיבת עיתונאים בפריז, צרפת. 7 ביולי 1994. סער יעקב, לשכת העיתונות הממשלתית
רבין ופרס במסיבת עיתונאים בפריז, 1994/לשכת העיתונות הממשלתית, סער יעקב

גנץ הצטרף לדברי הנשיא והתריע מפני ההקצנה בשיח הפוליטי בישראל. "אם אנחנו לא מצליחים לנהל דיון בכנסת או בממשלה, איך ננהל דיון ברחוב? מה נגיד לאנשים? מה, לא ראינו לאן זה הגיע?", זעק. "אנחנו רואים את האלימות בחברה, וחייבים לפעול נגד העניין הזה".

בתו של ראש הממשלה המנוח, דליה רבין, נשאה דברים בשם המשפחה. "25 שנים של זיכרון, זיכרונות ומפעל הנצחה. 25 שנים שעושים, מדברים ותוהים האם הלכנו בשבילים הנכונים. ושוב ושוב אנחנו ניצבים בפני הדילמה איך מנציחים נכון אדם שמעולם לא היה בדעתו שככה יעשה לו?", אמרה.

בתו של רבין שיתפה כי המשפחה חשה מבוכה נוכח הביזוי של מורשתו. "אמרו עליו שהוא מנותק, אטום ולא אמפתי, אנחנו ידענו שלא היה", סיפרה. "והאמת היא שההפך הגמור עולה מהסיפורים שאנחנו אוספים".

עוד אמרה, כי היא חשה מודאגת מהמצב במדינה, בין היתר על רקע התפשטות נגיף הקורונה. "פוקחת עיניים כל בוקר, והלב נחמץ. לאן הגענו? במדינה שקועה בבוץ תובעני של וירוס קטלני בלתי מופענח ובמציאות של חברה משוסעת אי פעם - נחשפים כל מחדלי השלטון", אמרה.

טקס האזכרה הממלכתי ״נר יצחק״ במעמד נשיא המדינה ונציגי משפחת רבין, בית הנשיא, 29 באוקטובר 2020. לשכת העיתונות הממשלתית
הטקס הממלכתי בבית הנשיא, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

לדבריה, "המציאות היא של עשרות אלפי אנשים שנשלחים לחלת, אבטלה ושוקת שבורה. המציאות הזו המצטרפת להסתה כנגד כל סמלי השלטון מקעקעת את היסודות של הדמוקרטיה והצעירה שלנו. המציאות הזאת מאיימת על קיומינו בפעם הראשונה מתוכנו".

בתו של רבין חתמה את דבריה בפנייה נרגשת לאביה. "אם לפעמים אתה כועס שבחרנו לשמר אותך בטקסים, תמונות ופוסטרים, תדע שמאותו ערב שירו בך בגבך שלוש יריות קטלניות, העולם של כולנו הוא לא אותו דבר. אנחנו נשארנו כאן בהחלטה נחושה לשאת את זכרך בגאווה ולהמשיך הלאה מתוך אהבה אליכם, ומתוך אהבתכם אלינו, ומתוך אהבה למקום הזה, ומתוך תקווה שלא לשווא", אמרה.

בשעה 13:00 בצהריים תיערך ישיבה מיוחדת במליאת הכנסת לציון היום. בהמשך היום תיחנך אנדרטת הזיכרון המשופצת בכיכר רבין בתל אביב, ובאותו מקום תוצג "עצרת הנרות הגדולה", במסגרתה יודלקו 25 אלף נרות נשמה, בשעה 19:00. במקביל ישודר טקס הנעילה ליום הזיכרון, במעמד נשיא המדינה ודליה רבין. טקס אלטרנטיבי ייערך בשעה 20:00 בחיפה.

את היום ילוו גם שורת אירועי מחאה ברחבי הארץ. משמרות של תנועות הנוער יוצבו בצמתים במחאה על השיח הציבורי האלים, עם הכותרות "עם ישראל אתה חסר", ו"יזכור ישראל, שכולנו ישראלים". גם תנועת הדגלים השחורים צפויה למחות במהלך, בעיקר בכיכר רבין.

25 שנה לרצח רבין: אירועי הזיכרון המרכזיים

  • 10:00 - טקס האזכרה הממלכתי בבית הנשיא
  • 13:00 - ישיבה מיוחדת במליאת הכנסת
  • 18:00 - חנוכת אנדרטת הזיכרון המשופצת בכיכר רבין בת"א
  • 19:00 - "עצרת הנרות הגדולה" בכיכר רבין בת"א
  • 19:00 - טקס נעילת יום הזיכרון, שישודר באופן מקוון

הרמטכ"ל אביב כוכבי שיגר הבוקר פקודת יום לחיילים לציון 25 שנה לרצח רבין, שהיה הרמטכ"ל שהוביל את צה"ל לניצחון במלחמת ששת הימים. "בפקודת היום עם כניסתו לתפקיד הרמטכ"ל, כתב רבין: 'צה"ל שואב את כוחו מן העם כולו, ולמען העם כולו הוא חי ופועל'. המסר עודנו מהדהד, וצה"ל מיישם אותו במלואו על בסיס שבועי", כתב כוכבי, "צה"ל גם מוכיח מדי יום שהוא פועל למען העם בהיבט האחדות והלכידות. צה"ל מוכיח כי ניתן לכבד את זהותו ודעתו של כל חייל, ולצד זאת לפעול ולתפקד ביחד למען מטרה עליונה. צה"ל מוכיח שניתן להחזיק בדעות שונות ובאמונות מגוונות, ויחד עם זאת לגלות רעות, חברות ושותפות אמת. צה"ל מוכיח שאפשר שיהיה שוני בזהות, גיוון במחשבה ואחדות בפעולה. צה"ל מוכיח מדי יום שהוא ארגון המגשר על מחלוקות ופערים, מחבר אוכלוסיות ואנשים, מאחד, מהווה מודל ומעורר תקווה".

"שמירה על זהותו של צה"ל כצבא עם היא חלק בלתי נפרד מעוצמתנו ומיכולתנו לעמוד מול
אויבינו ולהכריע ביום פקודה. כדי להבטיח את קיומה של המדינה ואת בטחונה - עלינו להמשיך
ולהעמיק במשמעותו של הרצח כסמל למחיר השנאה והפילוג, ולזכור כי גם בימים של מחלוקת
עלינו להישאר צבא מאוחד המשרת עם מאוחד", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully