וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לילה שני של הפגנות בפילדלפיה בשל הרג הצעיר השחור

28.10.2020 / 10:33

כוחות משטרה ומשמר לאומי נפרסו בעיר אחרי שבלילה הראשון נפצעו 30 שוטרים וחנויות נבזזו, אחרי שהמחאה על הירי בוולטר וואלס בן ה-27 גלשה לאלימות. המשפחה גינתה, אך אמרה כי וואלס סבל מבעיות נפשיות וכי השוטרים לא נשמעו לתחינות: "לא היה להם אכפת, והם ירו בבן שלי"

בווידאו: שוטרים יורים בגבר שחור בפילדלפיה/טוויטר

רחובות פילדלפיה היו מתוחים גם הלילה (רביעי), יממה אחרי עימותים בין מפגינים לשוטרים אחרי שצעיר שחור נורה למוות בידי שוטרים. המשטרה אומרת כי וולטר וואלס בן ה-27 איים על שוטרים בסכין, ואילו בני משפחתו אומרים כי הוא סבל מבעיות נפשיות והיה ניתן לעצור אותו בדרכים לא קטלניות.

מאות מפגינים צעדו בדרישה לצדק גזעי, בזמן ששוטרים וכוחות המשמר הלאומי נערכו ללילה נוסף של אלימות ומעשי ביזה. כפי שקרה אתמול, גם הפעם המחאה החלה ללא אלימות, עד שהסלימה עם רדת החשיכה, והמשטרה חסמה את הגישה לאזור ברחוב 52 ברובע המסחרי של העיר, שבו נבזזו חנויות יום קודם לכן.

ואולם, העימותים הלילה היו מצומצמים יותר בהיקפם ובאינטנסיביות שלהם, אחרי שביום שלישי בלילה נפצעו כ-30 שוטרים ויותר מ-90 איש נעצרו. המושל טום וולף, דמוקרטי, פרס את כוחות המשמר הלאומי של פנסילבניה כדי לסייע לרשויות אכיפת החוק ולרשויות בעיר.

האב, וולטר וואלס סניור, קרא למפגינים "לעצור את האלימות" מתוך כבוד לבנו ולמשפחתו. "זאת קריאה לעזרה, לא כדי לפגוע", הוא אמר לכתבים ולמפגינים".

מפגינים מתעמתים עם שוטרים במהומות בעקבות ירי בצעיר שחור, פילדלפיה, 27 באוקטובר 2020. רויטרס
סוגיית הגזענות השפיעה על המרוץ. שוטרים מול מפגינים בפילדלפיה, הלילה/רויטרס

הזעם בעיר התפרץ שעות אחרי תיעוד של עובר אורח שפורסם ברשתות החברתיות, שבו נראים שני שוטרים פותחים באש לעבר וואלס אחרי שהוא לא נשמע להוראתם להשליך את הסכין. עורך דין של המשפחה אמר כי הוא סבל מהפרעה דו-קוטבית וכי אשתו, שהיה בזירה, אמרה זאת לשוטרים.

"אמרתי לשוטרים לעצור, 'אל תירו בבן שלי, בבקשה אל תירו בבן שלי'", אמרה האם, קתרין וואלס, לכתבים. "אבל לא היה להם אכפת, והם ירו בבן שלי".

כששבוע בלבד נותר לבחירות לנשיאות ארצות הברית, פילדלפיה הפכה למוקד החדש של ההפגנות שהחלו בארצות הברית אחרי ההרג של ג'ורג' פלויד ב-25 במאי בידי שוטר לבן, שהצמיד את ברכו לצווארו של העצור השחור שלא היה חמוש במשך כמעט תשע דקות.

ההפגנות והתגובה של רשויות אכיפת החוק אליהן העלו את סוגיית הגזענות ואלימות המשטרה לראש סדר היום במרוץ לבית הלבן בין הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ ליריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן.

"לבנו נשבר עם משפחתו של וולטר וואלס ג'וניור, ועם כל אלו שסובלים מהידיעה על מותו של אדם שחור נוסף באמריקה", אמרו ביידן וסגניתו המיועדת, קמלה האריס, בהצהרה משותפת. "אנחנו לא יכולים להסכים שבמדינה הזו בעיה נפשית תסיים במוות".

פילדלפיה ואוכלוסיית המיעוטים הגדולה שלה היא העיר הגדולה ביותר בפנסילבניה, אחת המדינות החשובות ביותר במרוץ.

סיקור מיוחד

ארה"ב בוערת

לכתבה המלאה
בווידאו: לילה שני של מהומות בפילדלפיה במחאה על הרג גבר שחור/צילום: רויטרס

אש העיר ג'ים קני אמר כי הסרטון מעלה "שאלות קשות" לגבי פעולות השוטרים שהיו מעורבים בירי. "אתמול בלילה ראינו עדות נוספת לסבל של התושבים השחורים והחומים של העיר שלנו, הנאבקים במשך כל חייהם בגזענות מערכתית", אמר במסיבת עיתונאים.

עם זאת, הוא גם הביע תמיכה בשוטרים שנפצעו בהפגנות, רובם מלבנים וחפצים אחרים שהושלכו לעברם על ידי המפגינים, וכן בעסקים שניזוקו. "ונדליזם וביזה הם לא תצורה מקובלת של הבעת התיקון הראשון", אמר קני, בהתייחסות לזכות החוקתית לחופש הביטוי.

המפקח הכללי, פרנק ונורה, אמר כי השוטרים הגיבו לקריאה על אדם הצורח כשהוא אוחז בסכין, וכי כל אחד מהשוטרים ירה בערך שבעה כדורים. עם זאת, הוא סירב למסור פרטים נוספים עד לסיום החקירה.

בזיזת חנויות במהומות בעקבות ירי שוטרים בצעיר שחור, פילדלפיה, 27 באוקטובר 2020. רויטרס
"ונדליזם וביזה הם לא צורה מקובלת של חופש הביטוי". חנות בפילדלפיה אחרי המהומות/רויטרס

ג'ון מקנסבי, נשיא איגוד שוטרים, הגן על מעשיהם. "השימוש בכוח קטלני הוא החלטה קשה מאוד ואנחנו תומכים בשוטרים שפעלו לפתור את התקרית הזו תחת לחץ רב. השוטרים האלו עמדו בפני אדם שנגיש אליהם בצורה אגרסיבית עם סכין", אמר. בתיעוד הירי נראה וואלס במרחק מה משני השוטרים, בטרם פתחו באש.

רוזוולט ברנט ה-3, בן דודו של הצעיר, אמר כי זה היה יכול להסתיים אחרת אילו השוטרים השתמשו באקדח טייזר.

במקרה הזה, היה להם אקדח, ובו הם השתמשו. הם השתמשו בכוח קטלני", הוא אמר לרויטרס מחוץ לכנסייה במערב העיר, שם משפחתו של וואלס התכנסה אתמול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully