וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמנה האוסרת על נשק גרעיני אושררה - ללא תמיכת מעצמות הגרעין

המדינה ה-50 חתמה על האמנה שאושרה באו"ם ב-2017, אך ישומה בפועל מוטל בספק לאור העובדה שארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת לא חלק ממנה. למרות זאת, הפעילים בירכו: "רבים אמרו שזה בלתי אפשרי". האמנה אוסרת על אחסון, יצור שימוש או איום בשימוש בנשק גרעיני

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

האמנה האוסרת על נשק גרעיני תיכנס לתוקף בעוד 90 יום, אחרי שהמדינה ה-50 - הונדורס - אשררה אותה הלילה (ראשון). פעילים נגד נשק גרעיני והאו"ם בירכו, אך לאור סירובן של חמש מעצמות הגרעין המוכרות לחתום על האמנה, לא ברור מה היא תניב בשטח.

האמנה אושרה על ידי 122 מדינות בעצרת הכללית של האו"ם ב-2017, אבל היה צורך באשרור של 50 מדינות כדי שהיא תכנס לתוקף. לפי האמנה, למדינות החתומות "אסור, תחת שום נסיבות, לפתח, לעשות ניסוי, לייצר, להפיק או לרכוש, להחזיק או לאחסן כלי נשק גרעיניים או חומרי נפץ גרעיניים אחרים". בנוסף לכך, האמנה אוסרת את השימוש בנשק גרעיני או את האיום להשתמש בו.

הקמפיין הבינלאומי לחיסול הנשק הגרעיני, שזכה בפרס נובל לשלום ב-2017, אמר כי "זהו פרק חדש בפירוז הגרעיני". ביארטיס פין, שעומדת בראש הארגון, אמרה כי "עשורים של אקטיביזם השיגו את מה שרבים אמרו שהוא בלתי אפשרי: נשק גרעיני הוא אסור".

נשיא הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, פיטר מורר, אמר כי "זהו ניצחון לאנושיות, והבטחה לעתיד בטוח יותר".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בירך גם הוא, ואמר כי השמדת הארסנל הגרעיני בעולם היא בראש סדר העדיפויות של הארגון בכל הנוגע לתחום פירוק הנשק.

ניסוי גרעיני של ארה"ב באי ביקיני, איי מרשל, יולי 1946. רויטרס
ניסוי גרעיני של ארה"ב באי ביקיני, איי מרשל, יולי 1946/רויטרס

חמש המעצמות המרכזיות - ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת - טרם הגיבו לאשרורה של האמנה, אך בעת החתימה עליה ב-2017 ארצות הברית ובריטניה הביעו את התנגדותן ואמרו כי היא רק תפגע במאמצים להביא לעולם נקי מגרעין.

לפי ההערכות, כ-14 אלף ראשי קרב גרעיניים פרוסים בעולם, מספר הנמוך בהרבה מכ-70 אלף שהיו קיימים לפי הידוע בשנות ה-80, במהלך המלחמה הקרה. רוב ראשי הקרב הגרעיניים נמצאים בארצות הברית וברוסיה, ואחריהן בצרפת, בסין ובבריטניה. גם להודו, פקיסטן וקוריאה הצפונית יש נשק גרעיני, ולפי דיווחים זרים גם לישראל.

עוד בוואלה!

האו"ם: צפון קוריאה ככל הנראה פיתחה ראשי קרב גרעיניים לטילים בליסטיים

לכתבה המלאה

ב-1970 נחתמה האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני על ידי 190 מדינות, כולל חמש המעצמות. הן התחייבו לצמצם את הארסנל הגרעיני שלהן ולמנוע ממדינות אחרות להשיג נשק גרעיני. הודו, פקיסטן וישראל לא חתומות עליה, וקוריאה הצפונית פרשה ממנה ב-2003.

בימים אלו מנסות ארצות הברית ורוסיה למנוע את פקיעתו של הסכם הגרעין האחרון ביניהן - New Start. הוא נחתם ב-2010 והוא מגביל את ראשי הקרב הגרעיניים לטווח ארוך ל-1,550 לכל אחת. ללא הארכתו, הוא יפוג בפברואר. ארצות הרית כבר פרשה לאחרונה מהסכם גרעין אחר שנחתם בתקופת המלחמה הקרה, בטענה שרוסיה הפרה אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully