וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההאשמות, הקנסות - והתביעות שבדרך: כללי המשחק של גוגל משתנים

23.10.2020 / 20:27

משרד המשפטים האמריקני הגיש כתב אישום נגד ענקית הטכנולוגיה, בטענה שהיא פועלת כמונופול ומשמידה את התחרות נגדה. גוגל דוחה את הטענות, אך ההליכים, שעשויים להימשך שנים ארוכות, עלולים להסתיים בהרשעה ובשינוי מבני דרמטי, ומסתמן שזהו רק הסיבוב הראשון

בווידאו: אפל, גוגל, אמזון ופייסבוק נחקרו בקונגרס האמריקני על פגיעה בתחרות/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

"אם אתה לא משלם על המוצר, כנראה שאתה המוצר" - כך נאמר לא פעם בכל מה שקשור לענקיות הטכנולוגיה שמעניקות למשתמשים שירותים בחינם, אך בתמורה מקבלות את המידע האישי ביותר על המשתמשים. זהו למעשה המודל העסקי של פייסבוק, גוגל וכמעט כל גורם אחר שמעניק למשתמשים שירותים בחינם ואינו פילנתרופ.

בשנים האחרונות, נעשה מאמץ להגן על הגולשים והצרכנים מפני הכוח שחברות אלו צברו, וענקיות הטכנולוגיה גוגל, פייסבוק, אמזון ואפל אף זומנו להעיד במסגרת זו בקונגרס האמריקני. בעניין זה, חרף הקיטוב בפוליטיקה האמריקנית, ישנה הסכמה מקיר לקיר על כך שכוחן של חברות אלה מהווה סכנה.

השבוע, משרד המשפטים של ארצות הברית הגיש נגד גוגל כתב אישום פדרלי בגין הפרת חוק ההגבלים העסקיים ובחסימת תחרות, שעליו חתומות 11 מהמדינות. בתביעה גוגל מואשמת שהיא מונופול המשמיד את התחרות.

משרדי גוגל. ShutterStock
האם תפורק? משרדי גוגל/ShutterStock

הפעם האחרונה שהממשל האמריקני פעל בצורה כזאת נגד חברת טכנולוגיה היה ב-2001, אז הואשמה חברת מיקרוסופט בטענה שהפכה למונופול ושמרה על מעמדה בצורה בלתי חוקית. כעת, כמעט שני עשורים אחר כך, הממשל האמריקני נוקט במהלך דומה נגד גוגל.

עבור מיקרוסופט, היה מדובר בנקודת מפנה שפירק את החברה לשתי חטיבות: אחת המייצרת מערכת הפעלה, וחברה נפרדת לייצור תוכנה. ייתכן שאם בית המשפט האמריקני ירשיע את גוגל, גם היא עשויה לעבור שינוי מבני.

עוד בוואלה!

"מונופול טורפני": ההמלצות התקיפות של הקונגרס נגד ענקיות הטכנולוגיה

לכתבה המלאה

מה הטענות נגד גוגל?

הממשל האמריקני ו-11 מדינות ברחבי ארצות הברית מאשימות את ענקית החיפוש בהפרת חוק ההגבלים העסקיים ובחסימת תחרות, בעקבות חקירות שנערכו בנושא בשנים האחרונות. גוגל דחתה את הטענות נגדה, ומסרה כי "התביעה שהוגשה מטעם משרד המשפטים פגומה לגמרי. אנשים משתמשים בגוגל כי זו הבחירה שלהם - לא כי הם מחויבים לעשות זאת או שאין אלטרנטיבות".

במקביל לכתב האישום הפדרלי, גוגל עשויה למצוא את עצמה בהמשך בקרב משפטי גדול ומסובך יותר: על פי ההערכות, בחודשים הקרובים הממשל האמריקני צפוי להגיש נגדה תביעות נוספות - אחת הנוגעת לשליטה הדורסנית של גוגל בתחום הפרסום הדיגיטלי, ואחת כללית שתעסוק בתחומים נוספים שגוגל שולטת בהם: דואר אלקטרוני, חיפוש, מכשירי אנדרואיד, ודפדפן הכרום.

האם זו הפעם הראשונה שמתקיימים הליכים נגד גוגל?

לא. ב-2017 גוגל נקנסה על ידי נציבות האיחוד האירופי בסכום של 2.4 מיליארד דולר, בטענה כי היא מעניקה העדפה לשירות גוגל שופינג בעת חיפוש מוצרים במנוע החיפוש. שנה אחר כך, ב-2018, הוטל על גוגל קנס של 4.3 מיליארד דולר, הפעם בגלל מערכת ההפעלה האנדרואיד והמוצרים שהיא מקדמת בה. ב-2019 נקנסה גוגל פעם נוספת, והפעם בטענה כי גוגל עושה שימוש לרעה בשירות הפרסום AdSense.

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי במהלך פורום כללי עולמי בדאבוס, שוויץ 22 בינואר 2020. רויטרס
מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי בפורום כלכלי עולמי בדאבוס, שוויץ, ינואר/רויטרס

האם גוגל תפורק?

נראה כי ממשל טראמפ נחוש לרשום על שמו את פירוק גוגל, הגם שמדובר בהליך ארוך, שיכול להימשך עוד שנים ארוכות. גם בדוח שפורסם על ידי הממשל האמריקני לפני כמה שבועות נקבע כי יש לפרק את חברות אמזון וגוגל. לאור תשתית הראיות הנרחבת שנצברה בשנים האחרונות, וכוללת בין היתר עדויות של עובדים ובכירים לשעבר בענקית החיפוש, ניתן להעריך כי הסיכויים לכך שגוגל באמת תאלץ לעבור שינוי - גבוהים.

האם זה ישפיע על הצרכנים, ואיך?

קשה לדעת, אולם שתי ענקיות אמריקניות עברו שינוי בעקבות הליכים דומים - מיקרוסופט, וחברת התקשורת Bell שיצרה כמה חברות שזכו לשם Baby Bellכמו AT&T. בשני המקרים הללו, המהלכים היטיבו עם הצרכנים, והעניקו הזדמנויות לחברות חדשות בתחום לפתח מוצרים חדשים וטובים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully