וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טאצ'דאון": גשושית של נאס"א אספה לראשונה דגימות מאסטרואיד

21.10.2020 / 8:25

החללית הבלתי מאוישת אוסיריס-רקס "נישקה" את קרקע האסטרואיד באמצעות זרוע אלקטרונית כדי לאסוף דגימות אבק קוסמי. האסטרואיד אליו הגיעה נמצא כ-200 מיליון ק"מ מכדור הארץ, ואם תצלח את המשימה, היא תשוב עם הממצאים לתחנה ב-2023

בווידאו: חללית של נאס"א אספה דגימות מדעיות מאסטרואיד/צילום: רויטרס

כמעט שנתיים של מסע בחלל הסתיימו הלילה (רביעי) עם נחיתתה של גשושית נאס"א, אוסיריס-רקס, על אסטרואיד שנמצא כ-200 קילומטרים מכדור הארץ. החללית הבלתי מאוישת הפסיקה לאסוף דגימות של אבק קוסמי מהאסטרויאד, ובקר הטיסה הכריז "טאצ'דאון".

האסטרואיד אליו הגיעה נמצא כ-200 מיליון ק"מ מכדור הארץ, ואם תצלח את המשימה, היא תשוב עם הממצאים לתחנה ב-2023. זו הייתה הפעם הראשונה בה חללית אמריקנית מבצעת לקיחת דגימות מאסטרואיד באמצעות גשושית, כשעד היום רק יפן זכתה להשיג המדעי.

לפי הגדרת האיגוד האסטרונומי הבינלאומי, אסטרואידים הינם "גופים קטנים במערכת השמש" שהם גופים שאינם כוכבי לכת ואינם כוכבי לכת ננסיים. לאוסיריס-רקס לקח ארבע וחצי שעות לחוג סביב האסטרואיד בנו לקראת הנחיתה הקצרה, בעקבות פקודות שנשלחו מבעוד מועד על ידי בקרי קרקע.

האסטרואיד בנו מחללית OSIRIS-REx של נאס"א. 14 באוקטובר 2020. AP
צפויה לחזור ב-2023. האסטרואיד בנו עליו נחתה הגשושית/AP

"אני לא מאמין שבאמת הצלחנו לקחת את זה", אמר המדען הראשי דנטה לורטה מאוניברסיטת אריזונה. "החללית עשתה כל מה שהיא הייתה אמורה לעשות". כוח המשיכה של בנו, אסטרואיד המתפרס על שטח של מאות מטרים, היה נמוך מדי מכדי שהחללית תנחת. כתוצאה מכך היא נאלצה להושיט זרוע רובוטית בגודל 3.4 מטרים ולנסות לתפוס לפחות 60 גרם מהחומר.

עוד בוואלה!

אסטרואיד בשווי טריליוני דולרים התגלה בחלל - ויש מי שמתכנן להגיע אליו

לכתבה המלאה

הדגמת נחיתת הגשושית

הת'ר אנוס מאוניברסיטת אריזונה, סגנית המדען האחראי, תיארה אותה כ"נשיקה על פני השטח (של האסטרואיד) עם נגיעה קצרה שנמשכה שניות ספורות". יצרנית החללית הייתה חברת "לוקהיד מרטין" האמריקנית ומגיפת הקורונה הביאה לעיכוב של כחודשיים במשימה.

ממדיה של הגשושית דומים לגודלו של רכב מסוג ואן, ושמה אוסיריס-רקס ניתן לה בהשפעה מצרית. לאחר כמעט שנתיים שהקיפה את האסטרואיד, החללית מצאה במיקום זה את מצבור החלקיקים הגדול ביותר כדי לבצע את הדגימה.

זרוע חללית חללית OSIRIS-REx של נאס"א מגיעה לאסטרואיד בנו. 14 באוקטובר 2020. AP
"טאצ'דאון". זרוע החללית נוגעת בקרקע/AP

בשל המרחק הרב, הדיווח של החללית על איסוף המדגמים הגיע לחדר הבקרה 18 דקות אחרי המהלך - הזמן שלוקח לאותות רדיו לעבור בין בנו לכדור הארץ.

בינתיים, בנאס"א מתכוונים להשיק שלוש משימות אסטרואידים נוספות בשנתיים הקרובות, כולן חד כיווניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully