וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוחד, אונס ועינויים: החיים בתאי הכלא של צפון קוריאה

דוח ראשון מסוגו, המתבסס על שיחות עם עצירים לשעבר שברחו מהמדינה, מפרט את התנאים הקשים במרכזי המעצר. העצורים מצטופפים בתאים קטנים, ומי שמעז לזוז סופג עונשים פיזיים קשים. העצירות עוברות תקיפות מיניות, כחלק מהמאמץ להשיג הודאות בכוח. "קיבלנו יחס של פחות מחיות"

בווידאו: מצעד צבאי בפיונגיאנג לציון 75 שנים למפלגת הפועלים/צילום: רויטרס

חשודים בקוריאה הצפונית עוברים עינויים קבועים, השפלות ותקיפות מיניות במסגרת מערכת משפט פלילית הרואה בהם "פחות מחיות" - כך לפי דוח ראשון מסוגו המפרט את האכזריות במרכזי המעצר המדינה הקומוניסטית המבודדת.

ארגון משמר זכויות האדם שפועל מארצות הברית אמר כי החשודים נשלחים למרכזי מעצר, שם התאים צפופים ולא הגיניים. הם נאלצים להתוודות והם לא זוכים למזון ולביגוד ראויים, אלא אם הם מצליחים לשחד את הסוהרים כדי שמשפחותיהם ישלחו להם אוכל.

הדוח מבוסס על ריאיונות עם 15 נשים וגברים שנעצרו במדינה, כמו גם עם גורמים רשמיים לשעבר המכירים את מערכת המשפט הצפון קוריאנית. כולם נמלטו מהידנה אחרי 2011, השנה שבה עלה לשלטון קים ג'ונג און.

"לאנשים יש סיבה טובה מאוד לפחד ממעצר ומכליאה לפני משפט בקוריאה הצפונית", אמר פיל רוברטסון, סגן מנהל אזור אסיה בארגון. לדבריו, רק בעלי קשרים פוליטיים או ממון כדי לשחד שוטרים, סוהרים ותובעים יכולים להציל את עצמם ואת משפחותיהם. בנוסף לעינויים שעוברים העצורים, נשים מתמודדות עם הטרדות ותקיפות מיניות, כולל אונס.

לפי הדוח, האלימות כלפי העצורים, הכוללת הכאות עם מקלות או בעיטות, "קשה במיוחד" בשלבים הראשונים של המעצר. "התקנות קובעות שאסור שתהיה אלימות, אבל אנחנו זקוקים להודאות בשלבי החקירה והבדיקה הראשוניים", אמר קצין משטרה לשעבר. "כך שעליך להכות אותם כדי לקבל הודאה".

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און במהלך ביקורו באתר שניזוק במהלך סופת טייפון 13 באוקטובר 2020. רויטרס
כל המרואיינים נמלטו מהמדינה לפני עלייתו לשלטון. קים ג'ונג און/רויטרס

עצירים לשעבר סיפרו כי הם הוכרחו לשבת על רצפת התא שלהם, לעיתים על הברכיים, למשך 16 שעות ביום, כשכל תזוזה קטנה מובילה לעונשים - החל ממכות בידיים, עם מקלות או עם חגורות עור - ועד הרצתם במעגלים בחצר עד אלף פעמים.

"אם אני או אחרים זזנו, הסוהרים הורו לי או לכל חברי התא להוציא את ידיהם מחוץ לסורגים והם היו דורכים עליהן עם המגפיים שלהם", אמר פארק ג'י-צ'ול, עציר לשעבר.

יון יאנג-צ'ול, עציר נוסף לשעבר, אמר כי החשודים זכו ליחס "כאילו שהם שווים פחות מבעל חיים, ולזה אתה הופך להיות".

יון, שעבד בממשלה בזמן שנעצר על ידי המשטרה החשאית ב-2011, אמר כי הוא ספג מכות קשות לפני שתוחקר, וכי לא נאמר לו שהוא נאשם בריגול עד יום למחרת. "הם הכו אותי במשך חצי שעה, בעטו בי עם המגפיים שלהם, והכו אותי באגרופיהם בכל מקום בגוף", סיפר יון, שהיה בשנות ה-30 לחייו. הוא לא עמד לדין על ריגול, אך הוחזק במשך חמש שנים במחנה עבורה באשמת הברחה לא חוקית.

עוד בוואלה!

לשחד כדי לשרוד: מעגל החיים האכזר של אזרחי צפון קוריאה

לכתבה המלאה

קים סאן-יונג, סוחרת לשעבר בשנות ה-50 לחייה שברחה מהמדינה לפני חמש שנים, סיפרה שהיא נאנסה על ידי החוקר שלה במרכז מעצר. היא הוסיפה כי שוטר אחר תקף אותה מינית בזמן החקירה. "הייתי חסרת כוח להתנגד", אמרה.

הדוח קרא למשטר הקומוניסטי להודות בהפרות זכויות האדם ולשים קץ ל"עינויים וליחס האכזרי, הלא אנושי והמשפיל" לעצירים. הוא קרא לקוריאה הדרומית, ארצות הברית ומדינות אחרות "להפעיל לחץ באופן פומבי ופרטי" על פיונגיאנג.

האשמות דומות על עינויים שיטתיים והוצאות להורג ללא משפט נשמעו על ידי האו"ם, שלפיו קוריאה הצפונית מפעילה רשת של גולגאים ומחנות מעצר פוליטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully