וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-FBI סיכל תכנית לחטוף את מושלת מישיגן הדמוקרטית לפני הבחירות

עודכן לאחרונה: 9.10.2020 / 13:00

13 בני אדם, כולל חברי מיליציה, נעצרו אחרי שנחשפה מזימה לחטוף את גרטשן וויטמר ולתקוף מבני ממשל לקראת 3 בנובמבר. המושלת, בכירה בקמפיין ביידן, האשימה את טראמפ שעודד את ההפגנות נגד הסגר שהטילה: "נתן לגיטימציה". הנשיא: "כפויית טובה"

בווידאו: עדכון על סיכול ניסיון החטיפה של מושלת מישיגן/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

13 איש, כולל שבעה חברי מיליציה, נעצרו בחשד שתכננו לחטוף את מושלת מישיגן הדמוקרטית ולתקוף מבני ממשל לפני הבחירות - כך אמרו היום (חמישי) הרשויות. לפי ה-FBI, הקבוצה קשרה קשר לחטיפתה של גרטשן וויטמר, מטרה למתקפות מצדו של הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ, לקראת 3 בנובמבר.

"מאמצינו חשפו תכניות מפורטות לסכן את חייהם של גורמים באכיפת החוק, אנשי ממשל והציבור הרחב", אמרה התובעת הכללית של מישיגן, דיינה נסל, במסיבת עיתונאים שבה חשפה את האישומים.

התובעים אמרו כי הנאשמים דנו על גיוס כוח של כ-200 תומכים לצורך הסתערות על מבני הממשל של מישיגן בלנסינג ולקיחת בני ערובה. ואולם, בהמשך הם שינו את התכנית ורצו לחטוף את המושלת בבית הקיט שלה.

מושלת מישיגן, גרטשן ויטמר במהלך נאומה שנערך בלנסינג, מישיגן, ארה"ב 8 באוקטובר 2020. AP
הייתה מועמדת לתפקיד הסגנית של ביידן. מושלת מישיגן, היום/AP

במסיבת עיתונאים שכינסה בעקבות חשיפת המזימה, האשימה וויטמר את טראמפ בליבוי הקיצוניות הפוליטית. היא הזכירה את סירובו לגנות במהלך העימות עם ג'ו ביידן בשבוע שעבר את הקבוצות התומכות בעליונות הגזע הלבן. במקום זאת, הוא קרא לחברי הקבוצה הקיצונית "הנערים הגאים" "להיות בהיכון".

"כשהמנהיגים שלנו נפגשים, מעודדים ומתיידדים עם טרוריסטים מקומיים, הם נותנים לגיטימציה למעשים שלהם, והם שותפים לפשע", תקפה.

טראמפ לא נותר חייב, ואמר הלילה כי המושלת "עשתה עבודה נוראית" ותיאר אותה ככפויית טובה לממשלו. "משרד המשפטים ורשויות אכיפת החוק שלי הכריזו היום שהם סיכלו מזימה מסוכנת נגד המושלת של מישיגן. במקום לומר תודה, היא קוראת לי תומך עליונות הגזע הלבן", צייץ.

ביידן התייצב לצדה של המושלת, ובהצהרה שמסר האשים את טראמפ ב"הזרמת חמצן לקנאות ולשנאה שמתפשטות במדינה שלנו".

חלק מהנאשמים בתכנון החטיפה של מושלת מישיגן. -, אתר רשמי
חיפשו כתובות של אנשי אכיפת החוק. שמונה מהנאשמים/אתר רשמי, -

מזכרים פנימיים שחוברו בחודשים האחרונים על ידי רשויות אכיפת החוק הזהירו כי קיצונים מקומיים אלימים עלולים להוות איום על מטרות הקשורות לבחירות. החשש החריף בעקבות מגיפת הקורונה, המתיחות הפוליטית, המהומות הגזעיות והפצת דיסאינפורמציה על ידי גורמים זרים.

ראש ה-FBI כריסטופר ריי אמר במהלך שימועים בקונגרס בחודש שעבר כי הסוכנות חוקרת קיצונים מקומיים אלימים, כולל תומכי עליונות הגזע הלבן וקבוצות אנטי-פשיסטיות. ריי אמר כי עיקר החקירות הוא נגד קבוצות ימין קיצוני.

מקורות חשאיים חשפו את הקבוצה

אנדרו בירג', התובע של המחוז המערבי של מישיגן, אמר כי ה-FBI חשף את התכנית דרך הרשתות החברתיות, אחרי שקבוצה של אנשים דנה ב"הפלה אלימה" של הממשל במישיגן. זה הוביל לחקירה בת כמה חודשים שהסתמכה על מקורות חשאיים בתוך הקבוצה.

ששת הנאשמים שעומדים לדין בבית משפט פדרלי - אדם פוקס, ברי קרופט, טיי גרבין, קיילב פרנקס, דניאל האריס וברנדון קסרטה - עשויים להישלח למאסר עולם אם יורשעו בתכנון חטיפתה של המושלת. התובע בירג' אמר כי פוקס וקרופט שוחחו על הפעלת מטענים לצורך הסחת דעת. "פוקס אפילו תצפת על החלק התחתון של הכביש המהיר בגשר מישיגן אחר מקומות להטמנת חומר נפץ", הוסיף בתדרוך.

שבעת הנאשמים האחרים קשורים למיליציית "שומרי וולברין", והם עומדים לדין תחת החוק למאבק בטרור של מישיגן באשמת קשירת קשר לחטיפת המושלת והסתה לאלימות.

חברי מיליציה במבנה הקונגרס של מישיגין במחאה נגד סגר הקורונה, 30 באפריל 2020. רויטרס
חלק מהנאשמים, במהלך ההסתערות על גבעת הקפיטול של מישיגן באפריל/רויטרס

לפי האישומים, בנובמבר האחרון החלה המיליציה בגיוס חברים דרך הפייסבוק והתאמנה בכלי נשק כהכנה לקראת ה"בוגאלו" - מונח המשמש את חברי המיליציות בארצות הברית להתקוממות נגד הממשל או כהכנה לקראת מלחמת אזרחים.

התובעת הכללית של מישיגן אמרה כי הקבוצה ניסתה לגלות את כתובותיהם של גורמים באכיפת החוק כדי לאיים עליהם. נייסל ציינה כי האישומים כוללים 19 עבירות פליליות נגד השבעה - פול בלר, שון פיקס, אריק מוליטור, מייקל נול, וויליאם נול, פיט מוסיקו וג'וזף מוריסון - כולל מתן סיוע לעבירות טרור.

לפי האישום של ה-FBI, פוקס רצה לחטוף את וויטמר לפני הבחירות ולהעמיד אותה למשפט על "בגידה".

מישיגן, אחת המדינות החשובות בבחירות הקרובות, עמדה במוקד מתקפותיו של טראמפ ותומכיו נגד הסגר שהטילה המושלת מוקדם יותר השנה בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה. אלפי מפגינים, כולל חברי מיליציה חמושים, התכנסו בלנסינג באפריל כדי להפגין נגדה, וחלקם צעקו "לכלוא אותה" וכינו אותה "היטלר". חלק מהחמושים אף נכנסו לגבעת הקפיטול של מישיגן. טראמפ עודד אז את ההפגנות וצייץ "שחררו את מישיגן!".

וויטמר, אחת מראשי הקמפיין של ביידן, הוזכרה אז כמועמדת אפשרית לסגנית של המועמד הדמוקרטי.

לפי תמונות של רויטרס, מוסיקו, יחד עם מייקל וויליאם נול, היו בין אותם מאות מפגינים שנכנסו לגבעת הקפיטול ב-30 באפריל, בזמן דיונים על הארכת סמכויות החירום של המושלת. הם היו חמושים.

תנועת הבוגלו האמריקנית במחאה במישיגן על מותו של ג'ורג' פלויד, 30 במאי 2020. רויטרס
חברי תנועת "בוגלו" מפגינים במישיגן, מאי/רויטרס

בחודש יוני קרא פוקס לוויטמר "זונה רודנית" בשידור חי בקבוצה פרטית בפייסבוק, אחרי שהתלונן על מגבלות על פתיחת מכוני הכושר.

"אני לא יודע, חברים, אנחנו חייבים לעשות משהו. תתקשרו איתי במערכת האיתור הנוספת שלנו, תנו לי כמה רעיונות למה אנחנו יכולים לעשות", אמר פוקס, לפי האישומים.

פייסבוק אמרה כי היא התריעה בפני רשויות אכיפת החוק על תכנית הקשורים למיליציה כבר לפני חצי שנה. לטענתה, הקבוצה הוסרה מהרשת החברתית ביוני, אחרי שכמה מחבריה זוהו כחלק מרשת "בוגאלו".

מארק פיטקבג', עמית מחקר בכיר בליגה נגד השמצה, אמר כי מנהיגי המיליציות תומכים בטראמפ. הם העבירו את "הזעם האנטי-ממשלתי" שלהם מוושינגטון, שם הוא התרכז באופן מסורתי, נגד מנהיגי המדינות. "מבחינה זו, אין זה מפתיע במיוחד שבמיליציה יחליטו לפגוע במושל דמוקרטי בעל פרופיל גבוה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully