וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות חמושות בסנאט: בימי הקורונה, הזכות לשאת נשק שוב מפלגת את ארה"ב

4.5.2020 / 11:02

מתנגדים לאמצעי הסגר המגיעים עם רובים למבני הממשל הפכו למראה נפוץ, במיוחד במדינות רפובליקניות. הם טוענים שהם מנצלים את זכותם המעוגנת בחוקה, ועוד המתנגדים - כולל מהמחנה הרפובליקני - מאשימים אותם באיומים ובהפחדות. טראמפ, לעומת זאת, סבור: "הם אנשים טובים"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

מפגינים עם כלי נשק הפכו למראה נפוץ בכמה מחאות ברחבי ארצות הברית נגד המגבלות שהוטלו לבלימת נגיף הקורונה. עם זאת, מעורבותה של מיליציה חמושה בהפגנת זעם בתוך מבנה הממשל של מישיגן היוותה הסלמה שגררה גינויים ושפכה אור על המנהג להביא כלי נשק להפגנות.

"העצרת הפטריוטית האמריקנית" החלה במדרגות מבנה הממשל של מישיגין ביום חמישי, כש"מיליציית החירות של מישיגן" עמדה על המשמר עם כלי נשק וציוד לחימה, כשפניהם של חבריה היו מכוסים בחלקם. בהמשך הם נכנסו, כחוק, לתוך הקפיטול לצד כמה מאות מפגינים, שדרשו להיכנס לאולם ההצבעה, בניגוד לתקנות. חלק מהמפגינים החמושים נכנסו לגלריה של הסנאט, כשסנאטורית אחרת סיפרה שהם צעקו עליה ושחלק מהסנאטורים לבשו אפודי מגן.

עבור חלק מהמתבוננים, תמונותיהם של החמושים עם ציוד לחימה בתוך גבעת הקפיטול הן סמל מטריד למתיחות הגוברת בארצות הברית המתמודדת עם משבר. אחרים רואים בהן הוכחה לכך שהמשטרה מפלה מפגינים על בסיס גזעם. כמה פוליטיקאים רואים בהן עדות מחודשת לסכנה בחבירה לתנועה עם קשרים ברורים לארגוני ימין קיצוני.

חברי מיליציה במבנה הקונגרס של מישיגין במחאה נגד סגר הקורונה, 30 באפריל 2020. רויטרס
"חבורה של אידיוטים". חברי המיליציה במבנה הקפיטול של מישיגן/רויטרס

רפובליקנים בכירים ממישיגן גינו את המקרה, כשמנהיגם בסנאט של המדינה כינה חלק מהמפגינים "חבורה של אידיוטים המשתמשים בהפחדות ובאיומים לפגיעה פיזית כדי להפיץ פחד ולהזין שנאה". מנגד, הנשיא דונלד טראמפ, שהותקף בעבר על כך שלא יצא נגד עמדות קיצוניות של תומכיו, קרא למפגינים "אנשים טובים מאוד" והפציר במושלת הדמוקרטית של מישיגן, גרטשן וויטמר, "לעשות הסכם".

מישיגן היא אחד ממוקדי העימות בארצות הברית סביב המדיניות הדרושה להכלת נגיף הקורונה. כרבע מכוח העבודה במדינה מחוסר עבודה, וכ-4,000 איש מתו מהווירוס.

ראיין קלי, אחד ממארגני העצרת, אמר כי היא נועדה להפעיל לחץ על הרפובליקנים כדי שידחו את התכנית של המושלת להמשיך במגבלות על העסקים והתנועה. הוא כינה את המחאה "ניצחון אדיר", וציין כי הסנאט שבשליטת הרפובליקנים סירב בסופו של דבר להאריך את מצב החירום, אם כי המושלת אמרה שהצו המורה להישאר בבתים עדיין בתוקף.

קלי, מתווך נדל"ן בן 38, אמר שהוא והמארגנים האחרים אינם חלק מקבוצה רשמית, אלא הם מייצגים את מי שנפגע מהשבתת המדינה. לדבריו, הוא הזמין את חברי המיליציה, שרשומה כקבוצה אנטי-ממשלתית על ידי המרכז לחוק העוני הדרומי, עבור צורכי "אבטחה". הוא הציע לכל מי שמתנגד לנוכחותה לקרוא את החוקה ו"לחיות חיים ללא פחד".

מפגינים חמושים נגד סגר הקורונה בעיר ראלי, קרוליינה הצפונית, 1 במאי 2020. AP
מפגינים חמושים בעיר ראלי, קרוליינה הצפונית/AP

מפגינים הנושאים כלי נשק מחוץ למבני השלטון הם תופעה רווחת במדינות רבות בארצות הברית, במיוחד באלו המזוהות עם הרפובליקנים. ואולם, מגיפת הקורונה הביא להתכנסות חריגה ובו-זמנית שלהם ברחבי המדינה.

בוויסקונסין, כתריסר גברים, כמה מהם לבשו מדי הסוואה, נשאו רובי תקיפה ורובים אחרים, כשהם עומדים סביב גיליוטינה מאולתרת במחאה שבה השתתפו כ-1,500 איש.

באריזונה, קבוצה של גברים חמושים ברובים היו בין מאות מפגינים שהפגינו בחודש שעבר בגבעת הקפיטול בדרישה שהמושל הרפובליקני דאג דוסיי יבטל את הוראתו על הישארות התושבים בבתיהם. רבים בקהל נשאו גם אקדחים בנרתיקים.

קבוצות התומכות בכלי נשק היו מעורבות בארגון של כמה מההפגנות הללו, שמשכו אליהן פעילים מרחבי המחנה השמרני. תומכי הזכות לשאת כלי נשק מאמינים שההגבלות שהוטלו רק על עסקים מסוימים וסגירת משרדי ממשל מאיימים על זכותם לשאת כלי נשק, המעוגנת בחוקה.

מייקל האמונד, יועץ משפטי של קבוצה התומכת בזכות לשאת כלי נשק "ללא פשרות", אמר שהוא מקבל פניות רבות מאזרחים ברחבי המדינה, שלדבריהם מנועים על ידי הרשויות מלממש את הזכות. בחלק מהמקרים, נסגרו חנויות למכירת כלי נשק, מטווחי ירי או משרדים להנפקת רישיונות לכלי נשק.

"מיעוט קולני במדינה"

עם זאת, שאנון ווטס, מייסדת "אימהות דורשות פעולה", ארגון המקדם בקרת נשק, אמרה שהפגנות אלו אורגנו על ידי הימין הקיצוני והן לא בהכרח משקפות את מרבית אלו שברשותם כלי נשק.

לדבריה, על אף שזה חוקי, יהיה זה "מסוכן" לנרמל את הכנסת כלי נשק למבני הממשל. "לאיומים בנשק אין מקום בשיח הפוליטי שלנו", אמרה. היא ציינה שאותם אנשים הם כמעט תמיד גברים לבנים, "מיעוט קולני במדינה" המתנגד להוראות להישאר בבתים. על פי סקר שנערך לאחרונה, רוב מוחץ מקרב האזרחים תומך בצעדים אלו ואחרים שנועדו לבלום את הקורונה.

המראות קשים גם עבור שחורים רבים בארצות הברית. התמונות מנוגדות לאלו שהגיעו מפרגוסון, מיזורי, ב-2014, כשהמון, שרובו הורכב מגברים, נשים וילדים שחורים, יצא לרחובות במחאה על ירי של שוטרים בנער השחור והלא חמוש מייקל בראון. אז, כלי רכב צבאיים של המשמר הלאומי ירו גז מדמיע ללא אבחנה כדי לפזר את הקהל, מה שהחריף עוד יותר את המתיחות בין התושבים השחורים לבין רשויות אכיפת החוק.

"באופן שיטתי, אדם שחור נחשב לכלי נשק מסוכן יותר מאשר אקדח של אדם לבן, כשלהיות לבן היא הערובה הביטחונית הטובה ביותר", אמרה הפעילה בריטני פקנט, שהפגינה בפרגוסון. בהתייחסותה להפגנות במישיגן, היא הוסיפה כי "זה מה שקורה כשאנשים עם פריבילגיה גזעית מבלבלים דיכוי עם חוסר נוחות. אף אחד לא פוגע בזכויות שלהם. כולנו רק רוצים לחיות".

טראמפ, בינתיים, אמר כי מושלת מישיגן היא זו שצריכה לפעול.

"היא צריכה לתת קצת כדי לכבות את האש", כתב הנשיא בטוויטר ביום שישי. "הם אנשים טובים מאוד, אבל הם כועסים. הם רוצים את החיים שלהם בחזרה, בביטחון. תראי אותם, דברי איתם, תגיעו להסכם!".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully