וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד הפחד מקורונה מזנק: שיא במכירת כלי הנשק בארה"ב

כשני מיליון כלי נשק נמכרו בחודש מרץ האחרון, על רקע החששות מפני קריסת הסדר הציבורי והתערבות ממשלתית. ה-FBI ערך 3.7 מיליון בדיקות רקע, ששברו את השיא הקודם מדצמבר 2015, אז היה חשש שממשל אובמה יגביל את מכירות כלי הנשק

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ה-FBI ערך 3.7 מיליון בדיקות רקע לרכישת כלי נשק במרץ שעבר - המספר הרב ביותר מאז החלה התכנית ב-1998. זאת על רקע החששות בקרב אזרחי ארצות הברית מפני השלכות מגיפת הקורונה, שהובילה לנהירה לחנויות הנשק. ב-21 במרץ נעשו 210 אלף בדיקות, המספר היומי הגדול ביותר שתועד אי-פעם.

לפי כלי התקשורת בארצות הברית, כשני מיליון כלי נשק נרכשו בחודש שעבר. כחצי מהם במדינת אילינוי, ואחריה טקסס, קנטאקי, פלורידה וקליפורניה. חנויות כלי נשק בארצות הברית דיווחו כי הן מתקשות למלא מחדש את מדפיהן בשל הביקוש הרב.

השיא הקודם של בדיקות רקע נרשם בדצמבר 2015, עם 3.3 מיליון בדיקות, אז היה זאת על רקע האפשרות שממשל אובמה יגביל מכירת רובים בעקבות פיגוע בקליפורניה. זינוק בהיקף מכירות כלי הנשק קרה גם אחרי הניצחונות של אובמה ב-2008 -ב-2012, וב-2016, כשהילרי קלינטון התחזקה בסקרים. המכירות ירדו אחרי שדונלד טראמפ הרפובליקני, שאימץ את איגוד הרובאים הלאומי (NRA), ניצח בבחירות.

טראמפ מרבה להזהיר כי הדמוקרטים מתכננים לפגוע בתיקון השני לחוקה - המקנה את הזכות לשאת כלי נשק - אף שהם מכחישים זאת וטוענים שהם רק תומכים בהחרפת הפיקוח לאור שורת מעשי טבח ופיגועים בשנים האחרונות. העלייה במכירות נקשרת לשתי תחושות - חרדה מפני קריסת החברה לכאוס או חשש שהממשל המרכזי יפגע בזכויות הפרט של האזרחים ויבסס שלטון עריצי.

אזרחים בתור לקניית נשק בחנות בעיר בורבנק שבקליפורניה, ארצות הברית. 15 במרץ 2020.. AP
ימים של חרדה. תור לחנות נשק בקליפורניה, בחודש שעבר/AP

כמה מדינות בארצות הברית, ש-90% מאזרחיה הונחו להישאר בבתיהם בשל מגיפת הקורונה, הגדירו את החנויות למכירת כלי נשק כבתי עסק "חיוניים". ניו יורק, מסצ'וסטס וניו מקסיקו הורו על סגירת החנויות, אך הן הרשו להן להמשיך ולמכור כלי נשק ברשת. מדינת וושינגטון הורתה גם היא על סגירתן, אבל כמה מהן המשיכו לפעול למרות זאת.

ארגונים התומכים במגבלות על מכירת כלי נשק בירכו על סגירת החנויות. "אין זכות חוקתית למכור או לקנות כלי נשק באופן מידי, וודאי אין זכות להפיץ את נגיף הקורונה בזמן שקונים או מוכרים כלי נשק", אמר לרשת BBC כריס בראון, נשיא ארגון "קמפיין בריידי" הפועל להגבלת מכירות כל הנשק.

שנון ווטס, מארגון "אימהות דורשות פעולה", אמרה כי היא חוששת לשלומם של משפחות בעלי כלי הנשק החדשים, וזה לדבריה מגדיל את הסכנה במצב הנפיץ ממילא.

מנגד, איימי האנטר, דוברת ה-NRA הצדיקה את המצב. "הכותרות על שחרור אסירים והמענה הסלקטיבי של רשויות אכיפת החוק לקריאות לעזרה גרמו לרבים להבין את החשיבות שבהגנה עצמית בזמני משבר חסרי תקדים", אמרה בהצהרה ל-BBC. בנוסף לכך, אמרה, "מאמציהם של כמה פוליטיקאים המתנגדים לכלי נשק לסגור חנויות נשק מדאיגים מאוד אמריקנים שומרי חוק. לכן ה-NRA לא מתנצל על פועלו להבטיח שהחנויות יישארו פתוחות, כך שאזרחים שומרי חוק יוכלו לקיים את הזכות להגן על עצמם ועל משפחותיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully