וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון: המפלגה הניאו-נאצית "השחר הזהוב" הוכרזה ארגון פשע

אחרי חמש שנים של משפט, ההחלטה מפרקת למעשה את המפלגה שהייתה בעבר השלישית בגודלה במדינה. היא החלה בנפילתה ב-2013 אחרי שאחד מחבריה נעצר בחשד לרצח ראפר אנטי-פשיסטי. אלפים חגגו באתונה, אך קבוצות של אנרכיסטים התעמתו עם שוטרים

בווידאו: עימותים וחגיגות בתגובה להרשעת חברי המפלגה הנאו-נאצית ביוון בארגון טרור/צילום: רויטרס

בית משפט ביוון הכריז היום (רביעי) על מפלגת הימין הקיצוני "השחר הזהוב" ארגון פשיעה. משמעות ההחלטה היא הוצאה מחוץ לחוק של הארגון הקיצוני, שהיה בעבר המפלגה השלישית בגודלה במדינה.

הנוכחים באולם צהלו למשמע הפסיקה, כמו אלפים שהפגינו מחוץ לבית המשפט לערעורים באתונה. עם זאת, על השמחה העכירו קבוצות של אנרכיסטים שהשליכו בקבוקי תבערה על שוטרים, שהגיבו בגז מדמיע ובזרנוקי מים.

המפלגה הניאו-נאצית הגיחה בסערה מהשוליים ונודעה לשמצה בתוך כמה שנים, כשהיא מושכת תומכים עם רטוריקה נגד זרים בשיא המשבר הכלכלי שחוותה המדינה. עם זאת, נפילתה החלה בספטמבר 2013, כשתומך של המפלגה נעצר בחשד לרצח פבלוס פייסס, ראפר שהיה מזוהה עם מחנה השמאל.

חברי "השחר הזהוב", כולל מנהיג המפלגה ניקולאוס מיכלוליאקוס, נעצרו והרשויות פתחו בחקירה בחשד לפעילות של ארגון פשיעה במקביל לחקירת הרצח. המשפט החל ב-2015.

מנהיגי מפלגת השחר הזהוב בבית משפט באתונה, יוון, 7 באוקטובר 2020. רויטרס
חברי המפלגה מאזינים לגזר דינם בבית המשפט באתונה, היום/רויטרס

לפני ההחלטה על שהנהגת המפלגה ניהלה ארגון פשיעה, בית המשפט קבע כי יורגוס רופקיאס, תומך "השחר הזהוב", רצח את פייסס.

אמו של פייסס, מגדה, שלא החמיצה יום דיונים אחד מאז פרוץ המשפט, פרצה בדמעות. "פבלוס, עשית זאת", היא אמרה, לפי התקשורת היוונית.

חברי המפלגה, כולל המנהיג מיכלוליאקוס, לא היו נוכחים באולם. הם נעצרו ב-2013, בפעם הראשונה שבה פוליטיקאים נבחרים נעצרים ביוון מאז ההפיכה הצבאית של 1967. הם שוחררו אחרי שתקופת מעצרם לפני המשפט נגמרה.

המפלגה לא הצליחה לזכות במושב אחד בפרלמנט בבחירות בשנה שעברה, שאחריהן עלתה לשלטון המפלגה השמרנית. "אחרי ההחלטה היום, מעגל טראומתי בחיים הציבוריים במדינה הגיע לקצו", אמר ראש הממשלה. "כמו בקלפיות, הקבוצה הנאצית הזאת הורשעה גם על ידי בית המשפט".

עוד בוואלה!

יוון: 70 מבכירי המפלגה הנאו-נאצית יועמדו לדין

לכתבה המלאה
מגדה פייסה, אמו של הראפר פבלוס שנרצח ב-2013 על ידי תומך מפלגת השחר הזהוב, מגיבה אחרי הרשעתם של מנהיגים וחברים במפלגה בבית משפט באתונה, יוון, 7 באוקטובר 2020. רויטרס
אמו של הראפר פבלוס פייסס מגיבה להכרעת הדין, היום/רויטרס

במהלך המשפט, התביעה העמידה לדין 65 בני אדם, כולל 18 מחוקקים לשעבר, באשמת חברות בארגון פשיעה. לאחר תחילת המשפט באפריל 2015, אמרה המפלגה כי זאת רדיפה פוליטית. מאות אנשים מסרו עדות במהלך המשפט, שנדחה במהלך השנה בשל מגיפת הקורונה.

עשרות הנאשמים הנוספים, בהם חברי מפלגה וכאלו הנחשבים למקורביה, עומדים לדין על עבירות הנעות מרצח ועד עדות שקר. הן קשורות לגל של אלימות נגד מהגרים ופעילי שמאל. אחרי הפסיקה היום, בית המשפט ידון בעונשו של הרוצח של פייסס ויכריע את דינם של יתר הנאשמים.

ניקולאוס מיכלוליאקוס, מנהיג מפלגת הימין הקיצוני "השחר הזהוב", בעצרת בחירות באתונה, יוון, 16 בספטמבר 2015. רויטרס
נהג להצדיע במועל יד. מנהיג המפלגה מיכלוליאקוס/רויטרס

מיכלוליאקוס הקים את התנועה באמצע שנות ה-80 והיה מוכר בתור אוהד של הנאציזם ומכחיש שואה, ונהג להצדיע במועל יד בעצרות פוליטיות. עם זאת, הוא הכחיש מאז ומתמיד קשר לרצח של פייסס. בפשיטה של המשטרה על ביתו ב-2013 נמצאו כלי נשק ותחמושת.

במפלגה הכחישו שהם תנועה ניאו-נאצית, אבל הסמל שלה מזכיר צלב קרס, כמה מחבריה הבכירים שיבחו את אדולף היטלר ותומכיה נהגו ללבוש חולצות שחורות ומכנסי צבא בהפגנות נגד מהגרים.

חלק מהעדים במשפט סיפרו כי החברים במפלגה אומנו להשתמש בכלי נשק והשתמשו בסמלים נאציים.
בדצמבר שעבר עוררה התובעת הכללית, אדמנטיה אקונומו, סערה כשקראה לזכות את מנהיגי המפלגה בטענה שאין ראיות לכך שהם היו חלק מתכנון או ביצוע מתקפות.

מפגינים מחוץ לבית משפט באתונה, יוון, במהלך משפט של מנהיגי ותומכי מפלגת השחר הזהוב, 7 באוקטובר 2020. רויטרס
המפלגה התחזקה במהלך שנות המשבר הכלכלי. מפגינים מחוץ לבית המשפט, היום/רויטרס
עימותים מחוץ לבית משפט באתונה, יוון, במהלך משפט של מנהיגי ותומכי מפלגת השחר הזהוב, 7 באוקטובר 2020. רויטרס
הצהלות התחלפו באלימות. שוטרים ומפגינים מתעמתים ברחובות אתונה/רויטרס

מחוץ לבית המשפט, שהיה תחת אבטחה כבדה, התאספו עשרות אלפי מפגינים. הם אחזו בשלטים שבהם נכתב "נאצים לכלא", "פשיזם, לעולם לא עוד" ו"חירות לעם, מוות לפשיזם".

"אנחנו חייבים לשלוח מסר לדורות הצעירים, מסר נגד הפשיזם", אמרה סופיה, בת 69. "זאת החובה שלנו לדמוקרטיה להיות כאן היום, להראות שאנחנו עומדים נגד מעשים פליליים כאלו".

ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, שסייע בארגון רשת לתיעוד פשעים גזעניים ביוון, אמר כי הפסיקה של בית המשפט תחזק את המאבק בפשעי שנאה.

"ההאשמות נגד מנהיגי וחברי 'השחר הזהוב', כולל הרצח של פבלוס פייסס, חושפות סדק לא רק ביוון, אלא ברחבי אירופה ומעבר לה", אמר נילס מויזניקס, מנהל תחום אירופה בארגון.

רק בשבוע שעבר רוססו קברים בבית עלמין יהודי באתונה בצלבי קרס ובכתובות גרפיטי אנטישמיות. בכירים בממשלת יוון והקהילה היהודית במדינה גינו זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully