וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התחבורה מזגזג, נוסעי האוטובוסים משלמים את המחיר: "מדיניות של הנחתות"

6.10.2020 / 19:06

שליפות מהמותן, היעדר מדיניות ברורה, והתעלמות ממצוקות העולות מהשטח: נוסעים ונהגי אוטובוסים מותחים ביקורת נגד משרד התחבורה, המתנהל לדבריהם ללא מדיניות ברורה בימי הסגר. "אף אחד לא רוצה לשמוע, רק להוריד הנחיות"

בווידאו: המשטרה נערכת לאכיפת הגבלות הסגר בסוכות/צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: איתי עמרם

הכרזתו הפתאומית של משרד התחבורה על חזרה לפעילות מלאה בקווי האוטובוסים העירוניים ביום ראשון הקרוב, יצרה שוב בלבול בקרב משתמשי התחבורה הציבורית בישראל. נוסעים ונהגים מותחים ביקורת, וטוענים כי השינוי המהיר מעיד על קשיים ניהוליים והיעדר מדיניות מסודרת במשרד, האחראי לאחד מהשירותים החיוניים לפעילות המשק.

במהלך השבועיים האחרונים המשרד צמצם את היקף פעילות האוטובוסים, ובכך סיכן את בריאות הנוסעים והנהגים שנדרשו להצטופף באוטובוסים. כמו כן, הדבר הוביל לשיבוש באורחות חייהם של משתמשי התחבורה הציבורית: נסיעה בשניים ושלושה קווים במקום אחד, זמני המתנה ארוכים בתחנות בצפיפות וחוסר ודאות ועוד. אתמול, לאחר ביקורת ציבורית, במשרד "נכנעו" והודיעו על החזרת לוחות הזמנים למתכונות רגילה, וביטול הגבלות על כמות הנוסעים.

חיטוי תחנת רכבת משה דיין ראשון לציון,מעל נתיבי איילון, 18 במרץ 2020. ראובן קסטרו
זמן ההמתנה מתארך. אוטובוס במהלך הסגר/ראובן קסטרו

"התכוונתי להגיע לבית החולים תל השומר וגיליתי שקו האוטובוס הישיר לשם בוטל", סיפרה עדן טקו, סטודנטית שרצתה להגיע למרכז הרפואי על מנת לתרום פלסמה. "האלטרנטיבה שעמדה מולי הייתה הליכה של עשר דקות לתחנה אחרת, המתנה לאוטובוס שתדירותו נמוכה, החלפת קו באמצע תוך כדי הליכה בין תחנת ירידה לתחנת עלייה ושוב המתנה".

נוסעים נוספים דיווחו על חוויה דומה: נסיעה בשניים ושלושה קווים הודות לצמצום הקווים, לצד המתנה של כ-45 דקות לקו - שתדירותו בעברה הייתה כל עשר דקות. כל נסיעה שכזו מגדילה עוד יותר את הסיכון בהדבקה.

שמרית נוטמן - 15 דקות. 15 דקות,
"התחבורה צומצמה ללא התייעצות". נוטמן/15 דקות

"שרת התחבורה בחרה לצמצם את שירות התחבורה הציבורית, ללא התייעצות עם גורמי המקצוע במשרדה, ובכך העמידה מאות אלפי נוסעים בסכנת הדבקות בנגיף הקורונה", אמרה שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות. "בעולם מבינים כיום שכדי לשמור את בריאותם ורווחתם של הנוסעים יש להגדיל את שירות התחבורה הציבורית, ואסור לצמצם אותו. אנחנו שמחים על הודעת השרה כי התחבורה הציבורית העירונית תחזור לסדרה בשבוע הבא, ומקווים כי שעות הפעילות יורחבו גם הן כדי לתת מענה לצרכי העובדים החיוניים התלויים בה".

"הנהגים לבד בחזית"

הטענות נגד מדיניות השליפה מהמותן של המשרד לא מסתכמות רק בביקורת הנוסעים. נהגים רבים, המצויים אף הם בסכנת הידבקות, טוענים כי העלו בעבר טענות בנושא באופן יומיומי, אך דבר לא נעשה. "החלטת משרד התחבורה על החזרת התחבורה הציבורית באוטובוסים למתכונת רחבה יותר היא בחינת מוטב מאוחר מאשר אף פעם", אמרו באיגוד ועדי התחבורה ב"כוח לעובדים". "במשרד התחבורה מיהרו להנחית הנחייה הזויה בדמות צמצום מהותי של תחבורת האוטובוסים, במקום לחשוב על ההשלכות של זריקת 75% מהעובדים לחל"ת, ועל צמצום היכולת להסיע את הציבור בישראל לעבודה או למרכזים הרפואיים".

נהגים רבים אמרו כי משרד התחבורה כלל לא מקשיב לטענותיהם. לדבריהם, הם מנסים פעמים רבות להציף בעיות, אולם השיח מתנהל "בהנחתות מלמעלה". לטענתם אין גורם מטעם המשרד שמשתף את הנהגים בקבלת ההחלטות או לחלופין שומע מהם על תמונת המצב בשטח.

ישראל גנון, נהג, ראשון לציון. ראובן קסטרו
השרה הגיעה, המדיניות השתנתה. גנון/ראובן קסטרו

"בעבר, בתקופת השר סמוטריץ', הגשנו את ההמלצות שלנו: צמצום הקווים ל-20 נוסעים ותגבור באמצעות חברות ההסעות, הרחקה של הנוסעים מהנהג, לדאוג למחיצות, ביקשנו לעבוד תחת תקנות התו הסגול - כולן התקבלו", הסביר ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי התחבורה הציבורית בהסתדרות הלאומית. "הגיעה השרה מירי רגב ופתאום הם קובעים את המספר, אין מחיצות, אין תו סגול, מחייבים אותנו לקבל תשלום במזומן. יש כבר נהג שמת, יש נהגים חולים, מאות נהגים בבידוד".

על השינוי בהתנהלות המשרד מעיד גם יוני קריספין, נהג בחברת אפיקים: "עם השר הקודם סמוטריץ' היה אפשר לדבר, גם אם הוא היה כועס, או לא מסכים, הוא היה מדבר איתנו. עם השרה החדשה - אין כלום, יש שם אנשים שלא רוצים לשמוע, רק רוצים להכתיב מדיניות ולהוריד הנחיות".

יוני קריספין. באדיבות המצולם, אתר רשמי
"רק רוצים להוריד הנחיות". קריספין/אתר רשמי, באדיבות המצולם

עופר סיטרוק, נהג אוטובוס באגד תעבורה החבר בארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית הדגיש עוד כי "מה שקורה בתחבורה הציבורית בתקופת הסגר זו תעודת עניות לקבינט הקורונה המנחה את עקרונות הפעולה של התחבורה הציבורית בישראל. אנחנו זועקים כבר חודשים על הצפיפות והלחצים באוטובוסים. זעקתנו היא שיצמצמו את מספר הנוסעים באוטובוסים ובמקביל יתגברו הן את הנהגים והן את כמות הקווים. לצערנו עושים בדיוק הפוך והתוצאה לפנינו".

הארון שובש, יו"ר ועד העובדים בסופרבוס, המאוגד באיגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים, אמר כי "במשבר הקורונה משרד התחבורה נועץ עוד מסמר בארון הקבורה של התחבורה הציבורית. שינוי בנהלים כל שני וחמישי. צפיפות באוטובוסים, חוסר זמינות לעובדים חיוניים שעובדים מחוץ לעירם. ביום שאחרי כולנו נשלם את המחיר. מי ירצה לעבוד בענף הזה ביום שאחרי?".

בארגון הוסיפו כי הלחץ והצפיפות שנוצרו בקווים מהווה הוכחה עבור קבינט הקורונה בנוגע לחובת שיתוף הפעולה עם הארגון המקצועי המייצג את הנהגים. "לא ייתכן כי ישאירו שוב את הנהגים לבד בחזית מול נוסעים שלא עוטים מסיכות או נוסעים שאינם יכולים לעלות לאוטובוסים בגלל התקנות", נמסר. אנו דורשים להחזיר את מפות התחבורה הציבורית במהירות המרבית ולתגבר את הקווים בשעות הלחץ ולא לדלל כפי שנעשה עד היום. הציבור והנהגים לא צריכים לסבול יותר".

שרת התחבורה, מירי רגב במהלך סיור בשדה התעופה בן גוריון 13 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
חובת שיתוף פעולה. רגב/ראובן קסטרו

בחברת התחבורה "אפיקים" החליטו למלא את הפערים שהותיר משרד התחבורה וציידו את האוטובוסים במכשירי אלכוג'ל. "אנו מקווים שמשרד הבריאות יאמץ את היוזמה ויבחן התקנת מכשירים מסוג זה בכל האוטובוסים בישראל". בשלב זה מוגדר המהלך כפיילוט והוא פועל באשדוד ופתח תקווה ובהמשך ייושם גם בערים האחרות בהן פועלת החברה.

הדרך ארוכה מאוד

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) העומד בראש השדולה בכנסת לעידוד ושיפור התחבורה הציבורית אמר כי החלטתה של רגב היא בהחלט בכיוון הנכון, אך הוא התריע כי נדרשים שינויים כדי לדאוג לפערים. "הדרך להפעלת מערך תחבורה ציבורית נכונה ומותאמת - ארוכה מאוד", הוסיף. "על משרד התחבורה לגייס במידי את חברות ההיסעים הפרטיות ובכך להגביר את המערך ולהעסיק נהגים רבים, הנמצאים בחל"ת. רק כך נוכל לאפשר לאזרחי המדינה לנוע בצורה בריאה ואחראית בתחבורה הציבורית".

באיגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים מעדיפים להמיר את החגיגות במאבק להבטחת זכויות הנהגים. הם גם מצביעים על הזעזוע שעובר הענף, הסובל ממחסור חמור בכוח אדם. לדבריהם, נהגים שלא צברו מספיק ימי ותק מוצאים עצמם ללא דמי אבטלה.

מתקני אלכוג'ל בתחבורה הציבורית. אפיקים, אתר רשמי
ממלאים את הפער. מתקן אלכוג'ל באוטובוס אפיקים/אתר רשמי, אפיקים

נכון לעכשיו, שני הפערים הגדולים יותר שנמצאים בבסיס מתווה ההפעלה ונותרו ללא מענה הם השירות לנוסעים שנפסק בשעה 20:00, והשבתת הקווים הבינעירוניים בימי שישי ובמוצאי השבת. על פניו, הרושם הוא שגם החזרה, כמו ההפסקה של הקווים, כמו יותר מדי החלטות נעשית במהירות, בלי יד מכוונת וקביעת יעדים ברורה.

ממשרד התחבורה טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully