וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיטלקים הצביעו בעד קיצוץ מספר חברי הפרלמנט בשליש

רוב מוחץ תמך במשאל העם לצמצום 945 החברים ל-600 בלבד, ביוזמה שקידמה מפלגת השלטון "חמישה כוכבים": "תוצאה היסטורית, נחסוך מיליארד אירו". המתנגדים טוענים להחלשת הדמוקרטיה. במקביל, הימין הקיצוני של סלביני לא הצליח לרשום הישגים בבחירות המחוזיות

בווידאו: משאל עם באיטליה/צילום: רויטרס

המצביעים באיטליה תמכו בקיצוץ מספר חברי הפרלמנט במדינה ביותר משליש. על פי ספירת רוב הקולות, כ-70% מהבוחרים הצביעו בעד השינויים, שבמסגרתם הפרלמנט - המורכב מסנאט ומבית תחתון - יקוצץ מ-945 חברים ל-600.

תנועת חמישה כוכבים, שהיא המפלגה הגדולה בקואליציה, קידמה את משאל העם ואמרה כי הוא יפחית את ההוצאות השלטוניות ויתרום למאבק בשחיתות. השינויים במספר המחוקקים יצטרכו להתבצע לפני הבחירות הבאות, ב-2023, ואלו כבר קודמו בפרלמנט עצמו. עם זאת, היה צורך לגבות אותם במשאל עם.

שר החוץ לואיג'י די מאיו, בכיר בחמישה כוכבים, הגדיר את התוצאה כ"היסטורית". לדבריו, "עכשיו אנחנו יכולים לחזור לקיים פרלמנט נורמלי, עם פחות זכויות יתר ו-345 מושבים פחות". במפלגה טוענים כי הידוק הגזרה של הפרלמנט יחסוך למדינה מיליארד אירו לאורך עשור, אך המתנגדים ליוזמה טוענים שהיא תחליש את הדמוקרטיה.

משאל העם התקיים במקביל לבחירות אזוריות בכמה מחוזות חשובים, שבהן ספג מכה מנהיג מפלגת "הליגה" הימנית הקיצונית, מתאו סלביני. מנגד, המפלגה הדמוקרטית מהשמאל-מרכז, השותפה אף היא בקואליציה, חיזקה את מעמדה.

המתנה באחת מהקלפיות בנאפולי תחת מגבלות הקורונה במסגרת הבחירות האזוריות בקמפניה 20 בספטמבר 2020. רויטרס
המתנה באחת מהקלפיות בנאפולי תחת מגבלות הקורונה, ראשון/רויטרס

סלביני קיווה לגרוף רווחים גדולים בבחירות, שהתקיימו בצל הניסיון של איטליה להתאושש ממגיפת הקורונה, אך מהתוצאות הכמעט סופיות עולה שהימין זכה רק במחוז מארקה ושמר על השלטון בשני מחוזות אחרים. בשמאל שמרו על האחיזה בשלושה מחוזות, כולל טוסקנה, מעוז היסטורי של השמאל באיטליה שסומן כיעד בעיני סלביני. מועמד השמאל בטוסקנה, יוג'ניו ג'יאני, אמר כי ההצלחה בבחירות הייתה "ניצחון יוצא דופן".

תוצאות הבחירות מאותתות כי סלביני, שר הפנים לשעבר, ממשיך לאבד גובה. מפלגתו נותרה הפופולרית ביותר באיטליה, אך התמיכה בה יורדת בעקביות בסקרים במהלך השנה האחרונה, לצד אחוזי התמיכה האישיים במנהיג. סימן נוסף לדאגה עבורו היה ניצחונו המוחץ של נשיא מחוז ונטו וחבר מפלגתו, לוקה זאיה. מי שנתפס כמועמד אפשרי להנהגת המפלגה, קיבל 75% מהקולות ושמר על כיסאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully