מתאו סלביני, ינואר 2018, מילאנו. GettyImages
מתאו סלביני, ינואר 2018, מילאנו/GettyImages

הסרט של הקפטן

6.9.2019 / 9:40

מתאו סלביני קיווה לנצל את המומנטום כדי להוביל לבחירות בזק באיטליה, אך שאיפותיו לא התממשו כפי שתכנן. התזמון הבעייתי, והברית המפתיעה שנוצרה בין תנועת החמישה כוכבים לבין השמאל, מנעה טלטלה פוליטית - והותירה את "הברברים החדשים" באופוזיציה

במפגש סגור שהתקיים בתחילת החודש שעבר, יועציו של מתאו סלביני אמרו לו כי הוא לכוד בקואליציה לא יעילה וכי הוא צריך להפילה. יום למחרת, הפוליטיקאי הפופוליסטי אמר לראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה כי הוא מוציא את מפלגתו, "הליגה", מהקואליציה עם תנועת חמישה כוכבים, בתקווה להוביל להקדמת הבחירות שבסיומן ישוב לשלטון כמנהיג הבלתי-מעורער של הממשלה החדשה.

סלביני, שהיה סגן ראש הממשלה ושר הפנים, קיווה לנצל את סקרי דעת הקהל שהצביעו על זינוק בפופולריות שלו לאור הקו הנוקשה שלו נגד הגירה. עם זאת, הייתה טעות אחת גדולה בחישוב.

חמישה מקורות שונים, בהם ראש הצוות הכלכלי של הליגה, קלאודיו בורגי, אמרו כי התכנית של מנהיג הימין הקיצוני באיטליה התבססה על שתי סברות מרכזיות: שקונטה יפרוש מידית, ושתנועת חמישה כוכבים והמפלגה הדמוקרטית השמאלית מהאופוזיציה לא יוכלו לקבור את העוינות העמוקה ביניהן כדי לחבור יחד נגדו. עם זאת, סלביני טעה בשני החישובים.

מתאו סלביני, דצמבר 2018, רומא. AP
תכניתו נתקלה בטעויות גורליות, עצות מזיקות ותזמון גרוע. סלביני/AP

סלביני, המכונה "הקפטן" על ידי תומכיו, נמצא עתה על סף שממת האופוזיציה, שממנה יצפה בממשלה החדשה שקמה בלעדיו.

הוא אמנם מומחה לשלהוב ההמונים עם הרטוריקה התקיפה שלו ואשף ברשתות החברתיות, אך התהפכות הגלגל הדרמטית הראתה כי הוא חסר את המיומנות הדומה כדי לסגור עסקאות במסדרונות הכוח ברומא. למרות הניסיון העגום של הקיץ, סלביני נותר עדיין כוח משמעותי והוא יוכל לשוב לקדמת הבמה, במיוחד אם הממשלה החדשה אכן תיפול במהירות, כפי שחוזים רבים.

בורגי מהליגה אמר לרויטרס כי סלביני התנגד ללחץ מתוך המפלגה להקדים את הבחירות, כולל ממנו עצמו, אך בסופו של דבר הוא הסכים לכך בפגישה שהתקיימה באוגוסט. "רבים מאתנו אמרו לו שהוא צריך להפיל את הממשלה, על אף שידענו שיש סיכונים", אמר בורג'י, שנכח במפגש שהתקיים ב-6 באוגוסט.

עצה גרועה

תכניתו של סלביני לנטוש את הקואליציה עם תנועת חמישה כוכבים ולצבור כוח לבדו, אחרי חודשים של התקוטטות בנושאי מדיניות כלכלית והאיחוד האירופי, החלה להשתבש כשקונטה סירב לוותר על השלטון.

זה לא היה מה שסלביני ציפה לו. גורם בכיר בליגה אמר שסגנו של סלביני, ג'ינקארלו ג'ורג'טי, פוליטיקאי ששומר על פרופיל ציוברי נמוך אך נחשב לגורם בעל השפעה במפלגה מאחורי הקלעים, הבטיח לו שקונטה ילך.

במקום זאת קונטה, פרופסור למשפטים שזינק מאלמוניות להובלת הקואליציה, הראה שאין לו אף כוונה לשוב לחייו האקדמיים. במקום להתפטר, הוא דרש לדעת מדוע סלביני רצה להפיל את הממשלה וקרא לעימות פרלמנטרי שקוף.

ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה עם הנשיא סרג'יו מטראלה עם השבעת הממשלה החדשה ב-5 בספטמבר 2019. רויטרס
ברית לא טבעית. קונטה/רויטרס

חברי הפרלמנט, שהושבת לרגל פגרת הקיץ, נאלצו לשוב מחופשות החגים שלהם, מה שנתן להם זמן לגבש תכנית שתסכל את שאיפותיו של סלביני. רוברטו מארוני, שר הפנים לשעבר וקודמו של סלביני כמנהיג הליגה, אמר כי השר לשעבר "נתן ליריבים שלו זמן לקיים משא ומתן ולהקים ממשלה חדשה".

בעוד קונטה שומר על שתיקה, הליגה הגישה הצעה להצבעת אי-אמון בממשלה שבה היא חברה, בתקווה למוטט אותה עם כינוס הפרלמנט ב-12 באוגוסט. אלא שתנועת חמישה כוכבים ומחוקקים רבים במפלגה הדמוקרטית זעמו על המהלך של סלביני, וחזרו מהפגרה כשהם נחושים לאתגר את יוזמתו לקיום בחירות בזק.

הם אף סירבו לתאם מועד להעלאת הצעת אי-האמון להצבעה - ובמקום זאת נתנו עדיפות לעימות שדרש קונטה. "סלביני חישב לא נכון את התזמון. הוא רצה 'בליצקריג' (מלחמת בזק) אבל בסופו של דבר נתקע בשוחות", הסביר היועץ הפוליטי פרנצ'סקו גלייטי.

השבעת ממשלת איטליה

צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

המהלך של סלביני לא היה בתזמון גרוע רק בגלל שהפרלמנט היה בפגרה, אלא גם בגלל האפשרות שהוא היה מפריע להכנות הדרמטיות לתקציב של שנת 2020.

באיטליה, עונת התקציב מתפרסת על פני תהליך ממושך שמעסיק את הפרלמנט מאוקטובר עד סוף השנה. פיזור בית הנבחרים בתקופת זמן כה קריטית נחשבת לטאבו גדול כל כך במדינה, עד שהפעם האחרונה שבה נערכו בחירות באיטליה בסתיו הייתה בשנת 1919.

תזמונו של המהלך בחודש אוגוסט העניק למתנגדיו של סלביני את התירוץ המושלם להתנגד לבחירות. הם אמרו שעליהם להציל את האיטלקים מהעלאת המסים הגדולה שהובטחה על ידי רומא לנציבות האירופית, אלא אם תציג מקורות חיסכון חלופיים בתקציב של שנת 2020. אם סלביני היה מוציא לפועל את היוזמה שלו מיד אחרי הבחירות לפרלמנט האירופי בחודש מאי, שבהן הליגה זכתה ב-34% מהקולות, הבחירות הלאומיות היו יכולות להתקיים בחודש יולי - ובכך הייתה נמנעת הסכנה שבעצירת התקציב הגורלי.

"לסלביני היו שני חלונות הזדמנויות להוביל לבחירות - מיד אחרי הבחירות באיחוד האירופי או בתחילת שנת 2020. המהלך שהוא יזם בחודש אוגוסט היה שטותי", אמר לורנצו פרליאסקו, העומד בראש מכון הסקרים והמחקר הפוליטי "YouTrend".

ראש ממשלת איטליה לשעבר מתאו רנצי מדבר בפני הפרלמנט ברקע המשבר הפוליטי ב-20 באוגוסט 2019. רויטרס
ביצע תפנית בעמדתו אחרי התנגדותו העקבית לתנועת חמישה כוכבים. רנצי/רויטרס

למרות זאת, בורגי ציין שגם האפשרות ליזום בחירות בתחילת שנת 2020 איננה עומדת יותר על השולחן, בגלל רפורמה שהוגשה על ידי תנועת חמישה כוכבים לקיצוץ במספר המחוקקים. השינוי, שהיה אמור להתקיים בספטמבר, היה מוביל לתהליך ממושך הכולל מגבלות חוקתיות ומשאל עם - ולמעשה לא מאפשר לפזר את הפרלמנט בתוך שנתיים.

בורגי הוסיף שהשותפות עם תנועת חמישה כוכבים מתפרקת לאור התסכול סביב שר הכלכלה ג'ובאני טריה. האחרון איננו קשור לאף אחת משתי המפלגות המרכזיות, אך הוא הרחיק את הליגה מהחלטות מרכזיות הנוגעות לנושאי מדיניות. למשל, השר התעלם מדרישותיה של הליגה לקיצוצים נחרבים במסים, והתחייב פעם אחר פעם בפני בריסל לצמצם את הגירעון - בניגוד לקו שהובילה הליגה.

ואם זה לא מספיק - מנהיג תנועת חמישה כוכבים, לואיג'י די מאיו, שינה את הטון והחל להעניק גיבוי לטריה בניסיון לערער את עלייתה המתמדת של הליגה בסקרים. "אמרתי לו: 'מתאו, עליך להיפטר מטריה, או שעליך לפרוש'", סיפר בורגי לרויטרס.

תפנית בעלילה

למרות התזמון השנוי במחלוקת, המתקפה של סלביני הייתה עשויה להצליח, אלמלא חזרתן של שתי דמויות שהתרחקו מאור הזרקורים: ראש הממשלה לשעבר מתאו רנצי ומייסד תנועת חמישה כוכבים, הקומיקאי בפה גרילו בן ה-71.

סלביני הסתמך על כך שמנהיג חמישה כוכבים די מאיו וראש המפלגה הדמוקרטית ניקולא זינגארטי ירצו להילחם במקום להניח בצד את היריבות ביניהם בצד ולגבש ברית בלתי סבירה. אבל כשסלביני הכריז שהקואליציה שלו עם תנועת חמישה כוכבים מתה, רנצי אמר שהבחירות יהיו מעשה לא אחראי, וקרא להסכם עם חמישה כוכבים - תפנית דרמטי עבור פוליטיקאי שתמיד היה מתנגד חריף לתנועה האנטי-ממסדית. זינגארטי העדיף תחילה ללכת לבחירות, כפי שקיווה סלביני, אך נסוג מעמדתו ונכנס למשא ומתן קואליציוני עם תנועת חמישה כוכבים מפני שהוא חשש ממרד של מחוקקים הנאמנים לרנצי.

שרשרת אירועים דומה אירעה גם בתנועת חמישה כוכבים. לדברי שר זוטר מהמפלגה, די מאיו ורוב הנהגת חמישה כוכבים רצו ללכת לבחירות אחרי שסלביני הוריד את השאלטר על הקואליציה. "הם לא חשבו שנוכל לנצח אבל הם חשבו שנוכל להחזיק מעמד בצורה יפה, שסלביני לא יצליח לממש את מה שהבטיח, ובכך נוכל לזנק בחזרה בעוד כמה שנים", אמר הפוליטיקאי, שביקש לשמור על אנונימיות.

מנהיג תנועת חמישה כוכבים האיטלקית שר החוץ לואיג'י די מאיו ב-5 בספטמבר 2019. רויטרס
שם בצד את היריבות בניגוד לציפיותיו של סלביני. די מאיו/רויטרס

לגרילו היו רעיונות אחרים. לאיש שייסד את תנועת חמישה כוכבים ב-2009 לא הייתה כל כוונה לראות את היצירה שלו נהרסת על ידי סלביני. ב-10 באוגוסט, בדברים שתפסו את כל המפלגה בהפתעה, גרילו אמר שעל תנועת חמישה כוכבים לשרוד בכל מחיר כדי להציל את איטליה מ"הברברים החדשים" שאותם סלביני מייצג, כלשונו.

גרילו עדיין משפיע על חברי חמישה כוכבים והתנגדות אליו נחשבת לטאבו בקרבם. בפוסטים נוספים הוא המשיך לזרז את הברית עם המפלגה הדמוקרטית, למרות התנגדותו של די מאיו, ובכך טרק את הדלת בפני תקוותיו של סלביני ללכת לבחירות.

מייסד תנועת חמישה כוכבים האיטלקית בפה גרילו מדבר בעצרת של המפלגה ברומא ב-21 באוקטובר 2018. רויטרס
ממשיך להשפיע על תנועת חמישה כוכבים שייסד - ללא מתנגדים. גרילו, בשנה שעברה/רויטרס

בהצבעה מקוונת שנערכה ביום שלישי, 79.3% מתומכי מפלגת חמישה כוכבים הצביעו בעד איחוד הכוחות עם המפלגה הדמוקרטית, ובכך סללו את הדרך עבור קונטה להשלים את מלאכת הרכבת הקואליציה החדשה בין היריבים הפוליטיים הוותיקים.

בכך נסתם הגולל על תכניתו של סלביני ונוצרה קואליציה חדשה ולא טבעית באיטליה, שהותירה את מפלגת הימין הקיצוני של שר הפנים לשעבר באופוזיציה. כשנשאל בריאיון בטלוויזיה האם הוא עשה טעויות אסטרטגיות, אמר סלביני: "אני מעדיף להיראות כתמים מאשר כמי שנאחז בשלטון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully