וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא היו משאירים את צה"ל יום אחד בלי רמטכ"ל, אז למה את המשטרה אפשר?"

19.9.2020 / 17:13

הארכת כהונתו של מ"מ המפכ"ל בחצי שנה נוספת תספק יציבות ארגונית, אך תותיר את המשטרה "במציאות בהמתנה". מקורבי כהן מציינים כי הצליח לבצע תהליכים שישפיעו על המשטרה בעתיד, בעוד מבקריו טוענים שעליו להתפטר כדי להנציח את מחדל המינוי. כך נראה ארגון עם מפקד זמני

בווידאו: ממלא מקום המפכ"ל מתייחס להפגנות/צילום: דוברות משטרת ישראל

ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, קיים לפני כשבועיים ישיבה עם מפקדי המחוזות במשטרה והודיע כי בתקופה הקרובה לא צפוי מינוי קבוע למפכ"ל. "לאור המצב הפוליטי וההחלטות שהתקבלו, מסתמן כי בתקופה הקרובה לא ימונה מפכ"ל קבוע למשטרת ישראל", אמר כהן. "על מנת לשמור על היציבות הארגונית וההבנה כי בעת הזו נדרשת המשכיות בתהליכים שמתבצעים בארגון, אני אמשיך להוביל את המשטרה בתפקיד ממלא מקום עד להחלטה אחרת".

הודעתו של כהן קיבלה תוקף רגע לפני כניסת החג. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הודיע אתמול (שישי) כי יאריך את כהונתו הזמנית בחצי שנה נוספת. ששת החודשים הנוספים בתפקיד אמנם יספקו את אותה יציבות ארגונית עליה דיבר כהן עם מפקדי המחוזות, אך ישאירו את המשטרה באותה "מציאות בהמתנה".

טקס לכבוד ראש השנה במעמד השר לביטחון הפנים ח"כ אמיר אוחנה, מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, ובהשתתפות סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה.. דוברות משטרת ישראל
כהונתו הזמנית תוארך בחצי שנה. כהן/דוברות משטרת ישראל

כבר כמעט שנתיים שאין למשטרה מפכ"ל קבוע אחרי פרישתו של רוני אלשיך וכישלונו של השר לביטחון הפנים לשעבר, גלעד ארדן, למנות מפכ"ל קבוע. שניים מהמועמדים שבהם בחר ארדן לתפקיד נפסלו על ידי הוועדה למינוי בכירים, וכך נסללה הדרך למינויו הזמני של כהן.

"לא היו משאירים את צה"ל יום אחד בלי רמטכ"ל, אז למה את המשטרה כן אפשר להשאיר ללא מפכ"ל?", תהה בכיר במשטרה בשיחה עם וואלה! NEWS. אולם, לטענת קצין בכיר אחר, המשטרה ממשיכה לתפקד גם עם מפכ"ל זמני. "את השוטר בקצה פחות מעניין אם יש מפכ"ל קבוע או לא, מה שחשוב זה שתהיה מדיניות סדורה של הדברים הלוקים בחסר, ואי אפשר להאשים בכך את ניצב מוטי כהן".

הקצין הוסיף כי חרף העובדה שכהן לא יכול לתכנן פרויקטים ארוכי-טווח או "לבצע רפורמות משמעותיות", הוא כן ביצע תהליכים "חוצי ארגון", שישפיעו לטובה על המשטרה בעתיד.

טקס חילופי שרים במשרד לביטחון פנים, ירושלים, 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
"לא היו משאירים את צה"ל יום אחד בלי רמטכ"ל". ארדן ואוחנה/ראובן קסטרו

בין הדברים שקידם כהן נרשמו תכנית חומש למגזר הערבי והעברת המנהלת לאחריות סגן המפכ"ל. בנוסף, סיכם כהן על אמנת שיתוף פעולה בין צה"ל למשטרה בתחומי איו"ש, לאחר שנים ארוכות שהנושא היה נתון במחלוקת. כמו כן, בוצע שינוי בתפיסת ההדרכה של השוטרים לשנים הקרובות ורועננו מערכי השיעור בקורסי ההכשרה לשוטרים וקצינים - דבר שלא נעשה שנים.

בין היתר, מיקד כהן את תשומת הלב לתחנות המשטרה והציב אותם בסדר עדיפות גבוה. למרות שלא מונה למפכ"ל קבוע, אושר לניצב כהן לבצע סבבי מינויים בשל ההתמשכות במינוי מחליפו הקבוע. כהן גם סיכם על תכנית רב שנתית לפריסת מבני המשטרה לשנים הקרובות, שתשפיע ישירות על הקשר עם האזרח.

מקורביו אמרו עליו כי מדובר באדם ממלכתי שנמנע מפרסום, אך עם זאת חד ובעל יכולת קבלת החלטות. "מוטי כהן הוא שקט וממלכתי, ונמנע מתקשורת ופרסום אישי. הוא גם נזהר בכבודם של קודמיו ולא מבקר אותם. השקט והממלכתיות עלולים להטעות, מדובר במפקד חד ונחוש", תיארו. מקורביו הוסיפו כי לטענת כהן, על המשטרה להיות עצמאית ומנותקת מפוליטיקה.

פתיחת תחנת משטרה טירה 30 ביולי 2020. ראובן קסטרו
קידם תכנית חומש למגזר הערבי. פתיחת תחנת משטרה בטירה/ראובן קסטרו

אך נגד ממלא מקום המפכ"ל נשמעו לא פעם טענות. אחת מהן היא שאין מדיניות אחידה, וכל מפקד מנהל את המחוז שלו כראות עיניו. עם זאת, בכיר לשעבר במשטרה דווקא הצדיק את גישתו של כהן והסביר כי "ירושלים ותל אביב לא דומות ולא ניתן לנהל אירועים בבירה כפי שאתה מנהל אותם במרכז הארץ. לכל מחוז יש את האפיונים ומחוללי הפשיעה שלו, ועל כן מפקד המחוז הוא זה שצריך להתוות את המדיניות במחוז שלו - מוטי אכן מאפשר להם לממש את המדיניות שקבעו".

טענה נוספת שעלתה מפי מבקריו, היא שבעצם הישארותו בתפקיד, מנציח כהן את העובדה שאין מפכ"ל קבוע. "כהן צריך לפרוש מהמשטרה עכשיו. יש את מוטי כמ"מ ואף אחד כנראה לא לחוץ למנות מפכ"ל קבוע". אך מקורביו של כהן דחו גם את הטענה הזו ואמרו כי "לכהן יש אחריות, הוא לא יפרוש מהמשטרה וישאיר אותה כשאין מפכ"ל קבוע, אין שום הצדקה להביא מ"מ אחר במקומו ולטלטל שוב את המשטרה".

"אין היום כמעט קשר בין ניצבים במשטרה"

אך כדי להמחיש את אותה "טלטלה" שעובר הארגון בהיעדר מפכ"ל קבוע, תיאר בכיר במשטרה את הלך הרוח הקיים כיום. "כל הנציבים היום רואים את עצמם מועמדים לתפקיד המפכ"ל והדבר הזה יוצר כאוס מורלי וחוסר אמון. אין היום כמעט קשר בין ניצבים במשטרה, כל ניצב מנהל את חלקת האלוהים שלו ושומר את הקלפים קרוב לחזה. אף אחד לא יודע מי ייבחר בסוף ולכן כולם שותקים ונמנעים מללכלך אחד על השני בפרהסיה".

עם זאת, הבהיר הבכיר כי סגל הפיקוד הכללי מאוד מעריך את כהן, שנקלע לסיטואציה ובסך הכול מנסה לנווט את המשטרה בסערה. "הסגל פונה אליו בשם המפכ"ל, מכבדים אותו מאוד. בינתיים המשטרה לא נפגעה בביצועים בשטח. קורסי ההכשרה והתקציבים המשטרתיים לא נפגעו בינתיים באופן ממשי, ועיקר הפגיעה היא מורלית בקרב הפיקוד הבכיר", ציין. לדבריו, חוסר הוודאות בארגון נובע דווקא מכהונתו הסוערת של אלשיך במשטרה.

בני ברק עם כניסתו של העוצר הלילי בעקובות העלייה בתחלואה מנגיף הקורונה 8 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
אתגר אכיפת הגבלות הקורונה כבר החל. שוטרים בבני ברק/ראובן קסטרו

בחודשים הקרובים תעמוד משטרת ישראל בפני אתגרים רבים - אכיפת הגבלות הקורונה, שמירה על הסדר הציבורי במהלך הפגנות המחאה, התמודדות עם פשיעה ומשימות ביטחוניות שונות. מאבקי הירושה אמנם נדחו לזמן מה עם הארכת כהונתו של כהן, והמשטרה כבר התרגלה לשגרת עבודה תחת ממלא מקום המפכ"ל, אולם מתחת לפני השטח הפגיעה המורלית והציפייה למפקד חדש שיתווה דרך חדשה רק ילכו ויתעצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully