וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ ביקר בקליפורניה השרופה: "זה יתקרר"; המושל: "שינויי האקלים אמיתיים"

הנשיא תלה את האחריות בניהול כושל של היערות במדינה, שראתה את השריפות הקשות ביותר בהיסטוריה שלה. בכירים במדינה התעקשו: "אל תתעלם מהמדע". ביידן: "כמה עוד פרברים יעלו באש במהלך ארבע שנים נוספות של טראמפ?"

בווידאו: גל שריפות בקליפורניה ואורגון/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס בביטול הערב (שני) להשלכות שינויי האקלים על שריפות הענק בחוף המערבי במדינה, במהלך ביקורו בקליפורניה מוכת הדליקות. הוא תלה את האחריות בניהול כושל של היערות במדינה המאוכלסת ביותר בארצות הברית, שראתה את השריפות הקשות ביותר בהיסטוריה שלה. הדמוקרטים האשימו את הנשיא הרפובליקני בהתעלמות מהאסון, שבו נספו לפחות 35 בני אדם במדינות קליפורניה, באורגון ובוושינגטון, פרט למתי שהאשים את הממשל המקומי והדמוקרטי.

"אני חושב שזה יותר מצב של ניהול", אמר טראמפ, כשנשאל על ידי אחד הכתבים אם לשינויי האקלים, שהפכו לאחת הסוגיות הבוערות על הפרק לפני הבחירות, יש חלק בשריפות.

הוא טען שמדינות רבות אחרות לא נתקלות בבעיות דומות. "יש להן עצים נפיצים מאוד, אבל אין להן בעיות כמו אלו", טען הנשיא. הוא הוסיף כי ניהול היערות הוא משהו שניתן להתמודד עמו במהירות. "כשמדברים על שינויי האקלים, האם הודו תשנה את דרכיה? האם סין תשנה את דרכיה? ורוסיה? אז יש הרבה מדינות שלא ישנו דברים מפני שהן מהוות חלק גדול מזיהום האוויר", אמר טראמפ אחרי שנחת בפארק מקליאן, קליפורניה.

הנשיא, המתמודד על כהונה שנייה, פרש מהסכם האקלים לאחר כניסתו לבית הלבן. בעבר טען טראמפ כי שינויי האקלים זו תופעה שאינה קיימת, שמדובר ב"מיתוס" ואף "הונאה". עם זאת, הוא גם תיאר את שינויי האקלים כ"נושא רציני".

אחרי שאחד הגורמים המשתתף במאבק בשריפות ביקש ממנו "לא להתעלם מהמדע", השיב לו טראמפ: "זה יתחיל להתקרר, אתם תראו זאת. אני לא חושב שהמדע יודע בדיוק".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בתדרוך על השריפות בקליפורניה, 14 בספטמבר 2020. רויטרס
לא מתרשם מהמדע. טראמפ בביקורו בקליפורניה, אתמול/רויטרס

בפגישתו עם טראמפ, מושל קליפורניה גאווין ניוסום הודה כי "לא נעשה צדק בניהול היערות שלנו". ניוסום הוסיף כי יותר ממחצית מהשטחים במדינה נמצאות בשליטה פדרלית ולא של המדינה.

לצד זאת, הוא חזר על הצהרותיו בימים האחרונים, לפיהן שריפות הענק מביאות לסיום הוויכוח בנושא שינויי האקלים. "האזורים החמים מתחממים עוד יותר, והשטחים היבשים ממשיכים להתייבש", אמר. "הראיות ברורות מאוד: שינויי האקלים הם אמיתיים, וזה רק הולך ומחמיר".

על פי הרשויות בקליפורניה, צוותי הכיבוי ממשיכים בניסיונם להשתלט על האש בכ-29 שריפות ענק ברחבי המדינה. הן הזהירו כי הרוחות הדרומיות החזקות, וכן הצפי ללחות נמוכה, עלולים להגביר את הלהבות ולהחמיר את מצב השריפה בצפון שכילתה יותר ממיליון דונמים.

ממשל טראמפ ניהל שורת קרבות משפטיים עם הממשל הדמוקרטי בקליפורניה, בין היתר סביב סוגיות ההגירה והסביבה. המדינה תבעה את הממשל יותר ממאה פעמים. הנשיא ספג מפלה כבדה בבחירות במדינה ב-2016, והוא לא צפוי להתרומם בנובמבר.

מטוס פועל לכיבוי שריפות באזור לוס אנג'לס, קליפורניה, 14 בספטמבר 2020. רויטרס
מטוס כיבוי באזור לוס אנג'לס, אתמול/רויטרס

יריבו של טראמפ, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, הדגיש בדברים שנשא מביתו בדלוואר את התפקיד של שינויי האקלים בליבוי האש. הוא כינה את טראמפ "מצית סביבתי" והזהיר כי ארבע שנים נוספות שלו בבית הלבן יגרמו לערים נוספות באמריקה לעלות באש. הרפובליקנים תקפו אותו על כך שלא ביקר במוקדי האסון.

"אם יהיו לנו ארבע שנים נוספות של הכחשת שינויי האקלים עם טראמפ, כמה עוד שטחים יישרפו בפרברים? כמה שכונות יוצפו?", אמר ביידן.

בדבריו, התייחס המועמד הדמוקרטי להתמקדותו של טראמפ בבוחרים בפרברים. הנשיא הרפובליקני אמר שביידן יביא לכאוס על ידי שינוי המדיניות בנושא הדיור למעוטי יכולת. טראמפ אף הדגיש את הנושא של "חוק וסדר" בעקבות גל ההפגנות ברחבי המדינה נגד גזענות כלפי שחורים.

צוותי הצהלה מחפשים אחר קורבנות בעקבות השריפה שפקדה את אורגון, ארה"ב 14 בספטמבר 2020. רויטרס
הרשויות צופות אירוע רב-נפגעים. הרס באורגון אחרי השריפות/רויטרס

בשריפות המשתוללות ברחבי המדינות אורגון, קליפורניה ווושינגטון, שכילו מיליוני דונמים, נהרסו מאז אוגוסט אלפי בתים וחצי וכמה עיירות קטנות. בעקבות האסון, טראמפ אישר סיוע פדרלי לקליפורניה ולאורגון.

בדרום מדינת אורגון, מאות בתים נשרפו עד אפר בשבוע שעבר וצוותי החיפוש וההצלה סרקו בין הקהילות החרבות בחיפושם אחרי שרידי אדם. הרשויות אמרו כי הן צופות אירוע "רב נפגעים", והמושלת קייט בראון אמרה כי המדינה שלה נאבקת ב"סערה המושלמת".

שריפה באורגון, ארה"ב 14 בספטמבר 2020. רויטרס
הרשויות עצרו שני חשודים בהצתות. שריפה באורגון/רויטרס

"חווינו רוחות יוצאות דופן. חווינו קור עז, טמפרטורות גבוהות, וכמובן, יש לנו שטח שידע 30 שנות בצורת", היא אמרה לרשת CBS ביום ראשון. "זה באמת צלצול בפעמון האזהרה לשינויי האקלים בחוף המערבי. וזאת קריאת השכמה עבור כולנו לקום ולעשות כל מה שביכולותינו להתמודד עם שינויי האקלים". בימים האחרונים חלה התקררות במזג האוויר שעזרה לרשויות הכיבוי.

המשטרה בפורטלנד עצרה שני חשודים בהצתות, אך הרשויות במדינה הזהירו מפני פוסטים מזויפים ברשתות החברתיות המאשימים פעילי שמאל או ימין באחריות לשריפות הענק.

מושל וושינגטון, ג'יי אינסלי, תיאר את המצב כ"אפוקליפטי". "זה מטורף שעכשיו, כשיש לנו אתגר קוסמי לקהילות שלנו, כשכל החוף המערבי של ארצות הברית עולה באש, יש לנו נשיא שמכחיש שאלו לא רק שריפות יער, אלא שריפות אקלים", אמר לרשת ABC.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully