וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם נערכו לגל השני של הקורונה. בישראל בחרו לחזור לסגר

14.9.2020 / 13:01

בכלי התקשורת הזרים סיקרו בהרחבה את היותה של ישראל המדינה הראשונה בעולם שסוגרת הכול מחדש. זאת בזמן שמדינות אחרות נוקטות בשלב זה סגרים ממוקדים ב"אזורים אדומים" והוויכוח על יעילות האמצעי עדיין נמשך. אז האם שבדיה צדקה למרות הכול?

בווידאו: הצהרת ראש הממשלה על הסגר בחגים/צילום: לע"מ

אחרי שזכתה לשבחים בכלי התקשורת העולמיים לאחר התמודדותה עם הגל הראשון, ההחלטה של ישראל להטיל מחדש סגר כלל ארצי - המדינה הראשונה בעולם שעושה זאת - סוקרה בהרחבה בעולם, שמסתייג מלשוב ולנקוט צעדים מחמירים כאלו למרות המשך התפשטות הנגיף. בעוד שגם מדינות אחרות בעולם חוות התפרצויות מחודשות של הנגיף אחרי שהסירו את מרבית המגבלות, הן נקטו סגרים ממוקדים ונקודתיים יותר כדי להימנע מהחרפת הנזקים הכלכליים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מודיע על סגר, 13 בספטמבר 2020. רויטרס
סגר לפני הטיסה לוושינגטון. נתניהו, אתמול/רויטרס

במדינות רבות שנכנסו לסגר בגל הראשון של המגיפה נערכו בהתאם בחודשים הקשים שבהם מיליוני אזרחים ישבו בבתיהם וכשהכלכלה הייתה מושבתת. איטליה, ממוקדי המגיפה העיקריים בתחילת ההתפרצות, הבהירה כי היא לא תחזור למצב של סגר מלא לאור השיפור במערכת הבריאות שלה והכפלת המיטות בטיפול נמרץ מאז מרץ, שיא ההתפרצות.

"לא יהיו יותר סגרים", הדגישה סגנית שר הבריאות, סנדרה זמפה. "ראינו עכשיו ששום מדינה לא יכולה להרשות לעצמה לסגור הכול. היעדר איסורים נותן לאזרחים אחריות גדולה יותר". ובעוד שבישראל חוזרים לסגר וסוגרים שוב את מערכת החינוך, הילדים באיטליה שבים לבתי הספר אחרי חצי שנה.

בספרד, המדינה עם מספר הנדבקים הגבוה ביותר באירופה שבעצמה חווה גל שני אחרי שיצאה מסגר הדוק, נכתב בעיתון הפופולרי אל-פאיס כי ישראל חוזרת לסגר "אחרי שאיבדה שליטה על המגיפה". בשלב זה מדגישה הממשלה בספרד שהיא אינה מתכננת להשית סגר כלל ארצי על אף ההתפרצויות החדשות, ובמקום זה היא תומכת במגבלות שמטילות הרשויות המקומיות במחוזות.

"בזמן שהעלייה במספר הנדבקים היא מדאיגה, אנחנו במצב שונה מזה שהיינו באמצע מרץ", הדגיש ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס בחודש שעבר והכריז כי 2,000 חיילים נוספים יסייעו במערך איתור הנדבקים.

ב"בילד", העיתון הנפוץ ביותר בגרמניה, נכתב כי "ישראל חוזרת לסגר". בכלי התקשורת הזרים ציינו את העובדה ששיעור המתים בישראל מהנגיף הוא נמוך יחסית, אך הזכירו את מספר הנדבקים הגבוה, שהגיע לכ-4,000 בימים האחרונים. בנוסף לכך, הם הזכירו את הביקורת הרבה המופנית כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו וציינו שהוא טרוד במשפט פלילי.

נתניהו טען אתמול בהצהרתו על הטלת הסגר החדש כי מדינות אחרות בעולם שפתחו אחרי הגל הראשון נאלצו להטיל מגבלות חדשות, והוא אכן צדק, אולם אלו נוקטות בשלב זה במעין תכנית "רמזור", כמו זו שלא באמת יושמה בישראל. צרפת הכריזה על עשרות "אזורים אדומים" במקום על סגר כללי ונוסף, אחרי התפרצויות מחודשות בפריז ובמקומות נוספים במהלך חודשי הקיץ שהובילו להתקהלויות גדולות.

תושבת עוטה מסכה ברומא, איטליה. 23 במרץ, 2020. רויטרס
באיטליה מסרבים לחזור אחורה. סגר ברומא, מרץ/רויטרס

באוסטרליה ובניו זילנד, שתי מדינות שרשמו הצלחות בינלאומיות בגל הראשון, הטילו סגרים ממוקדים על מדינת ויקטוריה ועל אוקלנד בהתאמה, אך יתר חלקי המדינה זוכים ליחס שונה. בניו זילנד יוסרו כל המגבלות החל מ-21 בספטמבר, פרט לאוקלנד, העיר הגדולה במדינה ומוקד ההתפרצות הנוכחי. כל זאת תוך קיום בחירות לפרלמנט, שנדחו בחודש על מנת להיערך טוב יותר.

בארצות הברית, בשל המבנה הפדרלי שלה, לא היה סגר כולל בשום שלב אך מדינות רבות סגרו והשביתו חלקים נרחבים מכלכלותיהן למורת רוחו של הנשיא דונלד טראמפ. הוא דוחה בכל תוקף את הצורך לשוב למגבלות מקיפות שכאלו, על אף שהמגיפה לא עושה סימנים של דעיכה ומספר המתים מתקרב ל-200 אלף. יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן, לעומת זאת, אמר כי הוא יטיל סגר אם יהיה צורך בכך אם המדענים ימליצו על זה.

הסגר היה האמצעי המידי שהטילו מדינות רבות בעולם בתחילת ההתפרצות, כשהנגיף היה לא מוכר והתפשט במהירות. הסגר הרחב ביותר היה על ווהאן, המקום שבו ככל הידוע התפרץ הנגיף לראשונה, והתושבים אפילו לא הורשו לצאת מהבתים כדי להצטייד במזון, שחולק להם על ידי צוותי החירום. שורת מדינות הלכו אחריה, אך הוויכוח על יעילות האמצעי החריג בעל ההשלכות הקשות על הכלכלה ועל היבטים אחרים בבריאות הציבור, לא הסתיים עד היום.

המגיפה הפכפכה ולא צפויה

בארגון הבריאות העולמי הבהירו כי כבר במאי כי הסגר לבדו אינו הפתרון. בארגון הבריאות העולמי הדגישו כי סגר, על צורותיו השונות מכל מדינה ומדינה, הוא רק חלק אחד מהאסטרטגיה שיש לנקוט מול הקורונה, יחד עם בדיקות ואיתור מגעים. "זאת חייבת להיות גישה כוללת", אמרה במאי ד"ר מריה ואן קרקהוב.

מדינות שרשמו הצלחה בתחילת הסגר ראו את יעילותו מתפוגגת ככל שחלף הזמן. פרו, לדוגמה, הטילה סגר נרחב בתחילת ההתפרצות, אך כיום היא המדינה עם מספר המתים הגבוה ביותר ביחס לנפש. מאידך, שבדיה זוכה לעדנה מאוחרת, אחרי שסירבה ללכת בעקבות שכנותיה הסקנדינביות ולהטיל סגר קפדני ובשבועות האחרונים ראתה את מספר המתים והנדבקים שלה מתייצב ויורד מול התפרצויות חדשות במדינות האזור. עם זאת, התושבים בשבדיה הקפידו על ההמלצות הבריאותיות, מה שלא קורה בכל המדינות.

המסקנה היא שהסגר אינו בהכרח יעיל בצורה דומה בכל מקום ובכל היקף, אך למרות התואר המפוקפק של ישראל בהיותה המדינה הראשונה שמטילה סגר שני, המגיפה היא הפכפכה ולא צפויה. בארגון הבריאות העולמי הזהירו כי בחורף צפוי המצב להחמיר שוב, וכשחיסון בטוח לא נראה עוד באופק, ייתכן שמדינות נוספות ייאלצו בסופו של דבר לסגור מחדש את המדינה אם המצב שוב יצא מכלל שליטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully