וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומת תיעוד מותו הטרגי של חוקר הטבע סטיב ארווין נפתרה: "זה מחריד. אסור שאף אחד יראה את זה"

13.9.2020 / 0:00

כשחובב הטבע האוסטרלי סטיב ארווין נאבק בתנינים, נחשים וכרישים, היה לו כלל אחד ברור: המצלמות חייבות להמשיך לצלם. השבוע לפני 14 שנה נהרג ארווין בעקיצת טריגון - כשמותו המחריד תועד במצלמות. כעת מתברר לאן נעלם העותק האחרון ומדוע לא פורסם עד היום

הטריילר לסרט של סטיב ארווין - The Crocodile Hunter: Collision Course/The Best Picture Show Company

"הוא נהג לומר לצוות הצלמים שלו להמשיך לצלם, תמיד, גם אם הוא ייאכל בידי כריש או תנין. הדבר היחיד שהיה חשוב לו זה שהכול יתועד. אם ימות, הוא לא יסלח למי שלא תפס את הרגע הזה במצלמה". אלו הדברים שאמר ביוגרף IMDb, טומי דונובן, כשנשאל על מותו הטרגי של חוקר הטבע האוסטרלי סטיב ארווין. "משאלתו האחרונה" של ארווין התגשמה בצורה טראגית השבוע לפני 14 שנה, כשנהרג בידי דג טריגון (חתול-ים) כשצילם תכנית דוקומנטרית בקווינסלנד. העובדה שארווין, שזכה לכינוי "צייד התנינים" בגלל מפגשיו המסוכנים עם חיות קטלניות, מת דווקא מחיה שאינה נחשבת מסוכנת בדרך כלל הפתיעה את אוהדיו ברחבי העולם. מאז מיליונים המתינו בדריכות ליום בו תיעוד רגעיו האחרונים יופץ ברשת - ולמרבה ההפתעה, הדבר לא קרה עד היום. אז האם בכלל קיים תיעוד שכזה? ואם כן, היכן הוא נמצא היום? יש לנו תשובות לשאלות האלו, אך אם במקרה ציפיתם שנצליח לשים את ידינו על התיעוד הנדיר הזה, אתם צפויים להתאכזב.

סטיב רוברט ארווין היה אחד ממומחי התנינים הידועים בעולם, שהתפרסם בין השאר בתכנית הטבע הדוקומנטרית שהנחה לצד אשתו, טרי ארווין, "צייד התנינים". ארווין פיתח קריירה טלוויזיונית בינלאומית, זכה לסרט קולנוע באורך מלא העוסק בחייו והיה לאחד השמות המפורסמים באוסטרליה בזכות מאמציו לשימור חיות הבר ביבשת ומודעותו הסביבתית.

ב-2006 ארווין והצלם ג'סטין ליונס צילמו תכנית דוקומנטרית בקווינסלנד וחיפשו אחר כריש טיגרסי בשונית המחסום הגדולה באוסטרליה. לפתע זיהו השניים טריגון ברוחב של כמעט 2.5 מטרים ובמשקל של 100 קילוגרים שוכב על קרקעית האוקיינוס. הם נכנסו למים, שהגיעו עד לגובה החזה, התקרבו אליו וניסו לתעד אותו שוחה הרחק מהם. אלה ציפו שהחיה - הרגועה בדרך כלל - תשחה משם, אך לפתע היא הרימה את זנבה החד כתער ודקרה את ארווין בפראות, "מאות דקירות תוך שניות", כפי שתיאר זאת ליונס בתוכנית הבוקר האוסטרלית של סטודיו 10, "העוקץ חדר ללבו כמו סכין לחמאה. החתול-ים כנראה חשב שהצל של סטיב הוא כריש, שטורף את מינו לעתים קרובות".

חוקר הטבע, סטיב ארווין אוחז בתנין. רויטרס
חוקר הטבע סטיב ארווין המוכר גם בשם "צייד התנינים"/רויטרס

ליונס לא הבין את חומרת התקיפה והמשיך לצלם את החיה עד שזו שחתה משם. "רק אחרי שהורדתי את המצלמה, ראיתי את סטיב עומד בתוך שלולית גדולה של דם והבנתי שמשהו השתבש מאוד", הוא הוסיף. ליונס, לבקשתו של ארווין, לא הוריד את המצלמה והוביל אותו לסירה המתנפחת שלהם ומשם לעבר הספינה קרוק וואן. צוות הצילום ניסו להפעיל לחץ על הפצע העמוק של ארווין שהתפתל מכאבים כל הזמן הזה. ליונס חשש שארווין סובל מנקב בריאה וכי הארס עשה את דרכו ללבו. הוא ניסה לבצע בו החייאה במשך כשעה אך הנזק היה חמור מדי ומותו של ארווין בן ה-44 הוכרז מאוחר יותר באותו יום, כשהוא משאיר מאחוריו אישה ושני ילדים.

ליונס סיפר לתכנית הבוקר על רגעיו האחרונים של ארווין: "הוא התקשה לנשום. גם אם היינו מצליחים להכניס אותו לטיפול נמרץ באותו הרגע, כנראה שלא היינו מצליחים להציל אותו מכיוון שהנזק ללבו היה עצום. כשאנחנו מפליגים חזרה אני צועק על אחד האנשים האחרים בסירה שיניח את היד על הפצע ואנחנו אומרים לו דברים כמו, 'תחשוב על הילדים שלך, סטיב, תחזיק מעמד, תחזיק מעמד, תחזיק מעמד'." אולי בידיעה שהפציעות שלו חמורות בהרבה מכפי שחבריו ניסו לתאר, המצלמות קלטו את הרגע קורע הלב בו ארווין פנה לג'סטין ואמר לו בשלווה "אני הולך למות". אלו היו גם מילותיו האחרונות. ליונס הוסיף: "לסטיב היה חוק בל יעבור שלא משנה מה קורה, אנחנו חייבים להמשיך לצלם. התקיפה של הטריגון, ההחייאה והמאמצים הרפואיים תועדו כולם במצלמה".

הצלם ג'סטין ליונס מדבר לראשונה על התיעוד של רגעי המוות:

אז לאן נעלמה הקלטת?

בימים הקשים שלאחר מכן הועברה הקלטת למשטרת קווינסלנד בכדי לסייע בחקירתם. שמועות נפוצו מיד כי התיעוד יוצג על המסך, אך ב"דיסקברי תקשורת", הרשת שהפכה את סטיב לכוכב, התעקשו שהצילומים לעולם לא יראו אור יום. המפיק והבמאי ג'ון סטיינטון - ששהה על הספינה באותו יום וצפה בתיעוד המטריד - אמר שהוא קשה מדי לצפייה ולכן "אי אפשר לשדר את זה". הוא אמר בעבר בתכניתו של לארי קינג: "אני חושב שצריך להשמיד את הקלטת. אסור שזה יראה אור יום. לעולם. לעולם. ראיתי את זה, אבל אני לא רוצה לראות את זה שוב".

מיליוני אנשים ממשיכים לחפש ברשת את התיעוד הסנסציוני עד עצם היום הזה, כשסרטון מפוברק שהציג אותו לכאורה צבר 100 מיליון צפיות ביוטיוב. התיעוד מעולם לא הופץ, אך רבים תהו האם הוא בכלל קיים? בשנת 2007 דיווחו הרשויות כי השמידו את כל העותקים הקיימים למעט אחד, אותו הם מסרו לאלמנתו של סטיב, טרי. היא ידעה תמיד על רצונו של בעלה לתעד את מותו, אך קיומו של התיעוד היה קשה מדי עבורה והיא השמידה אותו מבלי לצפות בו מעולם. טרי אמרה למגזין You בשנת 2018: "לאחר שסטיב נפטר, 100 מיליון אנשים צפו בסרטון של מותו שפורסם ביוטיוב. הסרטון הזה היה המצאה מוחלטת שמנצלת את הכאב שלנו. מעולם לא צפיתי בקלטת האמיתית. למה שאעשה זאת? אני יודעת איך בעלי נפטר וחשתי הקלה שהילדים לא היו על הסירה איתו, כפי שהם היו בדרך כלל. זה היה נורא אם היו עדים לזה".

אם הרשויות טוענות שהעותק היחיד נמצא אצל אלמנתו - אך היא טוענת שהשמידה אותו, האם זה אומר שהסיכוי שאי פעם נחשף לתיעוד אבד? לפי דבריה של טרי, יש עוד עותק אחד נוסף היושב בכספת משטרתית מאובקת היכן שהוא. כלומר, התיעוד עדיין קיים. אם זאת, אם תשאלו את את ליונס, אין סיכוי שנזכה לראותו אי פעם. הוא אמר: "אסור שהתיעוד הזה יודלף, מתוך כבוד לארווין ומשפחתו. אני לא יודע מה עלה בגורל הקלטת, אבל אני באמת מקווה שהיא לעולם לא תראה אור יום".

גם בתו של סטיב ארווין, בינדי, שהמשיכה את המורשת של אביה, טענה כי מעולם לא צפתה בקלטת. בדיוק כמו אחיה רוברט (שבעצמו הפך לכוכב טלוויזיה), בינדי הייתה באור הזרקורים מגיל צעיר, כשהופיעה לצד הוריה בתכניתם. מאז, היא גדלה והצליחה להרוויח את אהבת הקהל כשחקנית, זמרת ומנחת טלוויזיה, אך מעידה על עצמה שהתשוקה הגדולה ביותר שלה - כמו אביה המנוח - היא לעולם החי. היום, כשהיא בת 21, היא עדיין גרה ועובדת בגן החיות "אוסטרליה", שנוסד ונוהל על ידי משפחתה מאז 1970. יחד עם אחיה ואימה, היא דואגת ששמו של סטיב ארווין לא יישכח לעולם. "אנחנו רוצים לוודא שהמסר שלו לגבי הטבע והשמורות יישמר. הוא היה איש מדהים ואני אדאג שהמורשת שלו תחיה לנצח".

סטיב ארווין ובתו בינדי מתארחים בתכניתה של אופרה ווינפרי ב-2002:

כך היא נראית היום:

View this post on Instagram

Tortoise hugs are always the best. ? @AustraliaZoo

A post shared by Bindi Irwin (@bindisueirwin) on

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully