וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמזו: בתוך שלושה שבועות צפויים מאות מקרי מוות מקורונה בחברה הערבית

עודכן לאחרונה: 5.9.2020 / 18:00

בביקור בדליית אל-כרמל, יישוב המוגדר "אדום", הזהיר ממונה הקורונה מפני המשך העלייה בתחלואה בנגיף. לדבריו, "הגידול בחברה הערבית נובע מסוג אדישות, המדינה וכולנו ניסינו להסביר להם". גמזו הוסיף: "אם זה היה תלוי בי - לפני שישה שבועות הייתי סוגר את המדינה"

בווידאו: גמזו בביקור בדליית אל-כרמל/צילום: יואב איתיאל, עריכה: אסף דרורי

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו הזהיר היום (שבת) כי בתוך שלושה שבועות צפויים עשרות עד מאות מקרי מוות מהנגיף בחברה הערבית. בביקור בדליית אל-כרמל, הנחשבת כיישוב "אדום" לפי מודל "הרמזור", הוסיף גמזו: "הגידול (בתחלואה) בחברה הערבית נובע מסוג של אדישות, מחשבה שהמחלה עברה ואפשר לחזור לחיים הרגילים. המדינה וכולנו ניסינו להסביר. חייבים להפנים את זה".

ממונה הקורונה אמר כי אם זה היה תלוי בו, "לפני שישה שבועות הייתי סוגר את המדינה". לדבריו, "ברגע שאתה רואה שהתחלואה לא נעצרת ואנשים מזלזלים - אז אין ברירה".

נכון להיום, ביישוב ישנם 215 חולים פעילים, תשעה מהם מאושפזים בבתי החולים. בשבועיים האחרונים ארבעה תושבים מתו מהנגיף, ומאוז פרוץ המגיפה החלימו 96.

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו ממבקר בדליית אל-כרמל בשל העלייה בתחלואה בקורונה.. ללא, אתר רשמי
"הגידול בחברה הערבית נובע מסוג של אדישות". גמזו בדליית אל-כרמל, היום/אתר רשמי, ללא

לקראת ההכרעה על הטלת סגר בערים "אדומות" הסביר גמזו כי "על פי רמת התחלואה, שמנו יישובים בשתי קטגוריות - סגר ועוצר לילי. אנחנו בוחנים את זה לפי רמת התחלואה בתוך היישובים, ומנהלים שיח עם ראשי הרשויות המקומיות. יש לנו מנדט לעשות את זה בכל הערים האדומות".

בעוד בכירים בחברה הערבית מודאגים מהמשך ההתקהלויות בחתונות והפרת חובת הבידוד, אמר ממונה הקורונה כי "בשבוע הבא תביא הכנסת לחקירה סנקציות חדשות נגד בעלי אולמות שמחה, כולל הגדלת הקנסות וסגירת העסק".

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי, הצטרפה אף היא לביקור. "יש חוסר הבנה של המחלה הזו", הסבירה. "זה אנשים צעירים, וברגע שאנשים עושים פה את החתונות הם לא מבינים שכשהם מביאים אלף איש לחתונה אז בכל חתונה כזו בוודאות יש מאומת, והם מעלים את הסיכוי שאנשים בני 40-30 ייכנסו למצב קריטי - וימותו".

פעילות פיקוד העורף ברשויות האדומות כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה. 04 בספטמבר 2020. דובר צה"ל
פעילות פיקוד העורף בערים "האדומות", השבוע/דובר צה"ל

בעקבות שאלת וואלה! NEWS על עתידו בתפקיד השיב גמזו כי הוא "אני חושב שיש לי אוזן קשבת בממשלה, אבל לפעמים זה מצריך ממני מאבק, שכנוע והתעקשות, ולפעמים אני חושב שזה מיותר".

עם זאת, הבהיר כי "אני לא מוותר בקלות ואת זה כולם הבינו. כשאני עושה החלטה מקצועית אני מכוון שכולם יקבלו את ההחלטה שלי. אמרתי לשרי הממשלה ולשרי הקבינט: עם כל המורכבות, תעמדו מאחורי ההחלטות המקצועיות. את המגיפה הזו צריך לנהל מקצועית ולא לנהל פוליטית. הקורונה מזהה דרך ניהול פוליטית וחוגגת שם".

במהלך הישיבה, ראש מועצת דליית אל-כרמל רפיק חלבי עתר לשנות את סיווג היישוב כ"אדום", בטענה כי שם אות קין על מצחם של התושבים. "תלמיד בריאלי בחיפה התבקש לא להגיע, יחידות קרביות מתקשרות לחיילים שלנו שהיו בחופשה ומבקשות שבינתיים יישארו בבית", תיאר.

לטעמו, מספר החולים הגבוה ביישוב נובע משיעור הבדיקות - כשליש מהתושבים כבר נבדקו והוא מעריך כי בתוך כשבועיים יגיע השיעור לכ-80% מהתושבים הבוגרים. "אין דבר כזה בארץ", הדגיש חלבי.

גמזו לא נעתר לבקשתו, אך הקל בתנאי הסגר תוך שהצהיר כי כל הפרה של ההנחיות עלולה להוביל לעוצר מלא. רפ"ק אופיר ברקוביץ', מפקד משטרת נקודת רכס הכרמל, הבטיח לממונה הקורונה כי לצורך האכיפה ביישוב החל ממחר יוכפל מספר השוטרים ויתוגבר בכוחות יס"מ של המחוז.

ממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו בביקור בנצרת, 27 באוגוסט 2020. עיריית נצרת, אתר רשמי
גמזו בביקור בנצרת, בשבוע שעבר/אתר רשמי, עיריית נצרת

יו"ר בל"ד ברשימה המשותפת מטאנס שחאדה תקף היום (שבת) את ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, ואמר לוואלה! NEWS כי הטיפול במגיפת הקורונה היא "רשלנות פושעת של הממשלה וכישלון של גמזו. שלא יברח מאחריות". זאת לאחר ששלשום שיגר ח"כ שחאדה מכתב בנושא לגמזו, בו הזהיר כי "תכנית הרמזור לא מתייחסת לייחודיות של החברה הערבית".

הביקור בדליית אל-כרמל מצטרף לכמה מוקדי תחלואה בחברה הערבית בהם סייר ממונה הקורונה בשבועות האחרונים. בשבוע שעבר הגיע גמזו לטירה, שם אמר, שלושה ימים לפני פתיחת הלימודים, כי שנת הלימודים לא תיפתח בערים אדומות. לפני כן ביקר בנצרת ובוואדי ערה לרבות אום אל-פחם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully