וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאסר עולם ללא חנינה למחבל מניו זילנד: "מעשיו מרושעים"

27.8.2020 / 9:24

שנה וחצי אחרי שברנדון טרנט האוסטרלי טבח ב-51 איש בשני מסגדים בקרייסטצ'רץ', הוא ספג את העונש הכבד ביותר אי-פעם במדינה. "חלול מאמפתיה לקורבנות", קבע השופט על טרנט חסר החרטה

בווידאו: גזר הדין למחבל שרצח 52 בני אדם בקרייסטצ'רץ' שבניו זילנד/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

האזרח האוסטרלי שרצח 51 בני אדם בשני מסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' שבניו זילנד נשלח הלילה (חמישי) למאסר עולם ללא חנינה, אחרי שהורשע במתקפה הקטלנית ביותר בתולדות המדינה. השופט אמר כי העונש אינו מספיק עבור הפשעים "המרושעים" שביצע ברנדון טרנט בן ה-29, התומך בעליונות הגזע הלבן, שאותם שידר בשידור חי בפייסבוק.

טרנט הודה ב-51 אישומי רצח, ב-40 סעיפים של ניסיון רצח ובעבירה אחת של מעשה טרור. "הפשעים שלך כל כך מרושעים, כך שאפילו שתוחזק עד סוף ימי חייך, זה לא ימצה את הענישה והגינוי הדרושים", אמר שופט בית המשפט העליון קמרון מנדר. "ככל שאני יכול לומר, אתה ריק מאמפטיה לקורבנות שלך".

השופט שאל את טרנט לפני גזר הדין אם יש לו תגובה. טרנט, לבוש בבגדי בית סוהר אפורים ומוקף שומרים, הנהן כשנשאל אם הוא מודע לכך שיש לו את הזכות לומר דברים, אך הוא שתק.

"לשנאה שעומדת בלב העוינות שלך לחברים מסוימים בקהילה עד כדי כך שהגעת למדינה הזו כדו לרצוח אין שום מקום כאן. אין לה מקום בשום מקום", אמר השופט. השופט ציין כי טרנט טען לפני תחילת המשפט שהוא לא גזען או שונא זרים, אלא שהוא חש מנודה ורצה לפגוע בחברה, מתוך אמונות הזויות.

עם זאת, התובע הכללי מארק זריפה אמר בבית המשפט: "המתקפה נבעה מאידיאולוגיה גזענית וקסנופובית, מתוך רצון לזרוע טרור בתוך הקהילה המוסלמית ומחוצה לה".

המחבל ברנדון טרנט בעת הקרת גזר הדין שלו, ניו זילנד, 27 באוגוסט 2020. רויטרס
שר החוץ קורא לגרש אותו. טרנט בבית המשפט, היום/רויטרס

התביעה אמרה בבית המשפט כי טרנט ביקש לזרות פחד בקרב מי שתיאר כ"פולשים" וכי הוא תכנן בקפידה את הפיגועים בכדי לגרום להרג מקסימלי. לאורך הדיונים השבוע נחשף כי טרנט תכנן לתקוף מסגד שלישי, אך נבלם על ידי השוטרים.

טרנט, שייצג את עצמו במהלך הדיונים אך לא הגיש הצהרות, אמר היום דרך עורך דין בבית המשפט כי הוא לא התנגד לבקשה של התביעה לגזור עליו עונש של מאסר עולם ללא חנינה, הכבד ביותר אי-פעם שהוטל במדינה. מעשי הטבח שלו הובילו גם לרפורמה בחוקי כלי הנשק במדינה והידקו את הפיקוח עליהם. טרנט הוא גם האדם הראשון המורשע בעבירות טרור במדינה.

"היום הסתיימו ההליכים המשפטיים של הפשע המתועב הזה", אמר ג'מאל פודה, האימאם של מסגד א-נור, אחד מהשניים שהותקפו. הוא הוסיף: "שום עונש לא יחזיר את יקירינו. כל הקיצוניים אותו הדבר. בין אם הם משתמשים בדת, בלאומיות או בכל אידיאולוגיה אחרת. כולם קיצוניים, הם מייצגים שנאה. אבל אנחנו כאן היום. אנו מכבדים אהבה, חמלה, מוסלמים ולא מוסלמים, דתיים ולא דתיים".

עוד בוואלה!

המחבל מניו זילנד, שרצח 51 מתפללים, הודה במפתיע באישומים נגדו

לכתבה המלאה
אישה מציגה את תמונת אחד הקורבנות בטבח בניו זילנד, 16 במרץ 2019. רויטרס
"שום עונש לא יחזיר את יקירינו"/רויטרס

ראשת הממשלה, ג'סינדה ארדרן, אמרה כי הוקל לה ש"האדם הזה לעולם לא יראה עוד אור יום". לדבריה, "הטראומה של 15 במרץ לא תירפא בקלות, אבל היום אני מקווה שזאת הסיבה היחידה לשמוע או לבטא את שמו של הטרוריסט שמאחורי זה. הוא ראוי למאסר עולם של שתיקה מלאה ומוחלטת".

ארדרן שיבחה את משפחות הקורבנות, שמסרו הצהרות נרגשות השבוע. "אני רוצה לציין את החוסן של הקהילה המוסלמית שלנו, ששיתפה את דבריה בבית המשפט בימים האחרונים", אמרה. "חוויתם שנית את האירועים הנוראיים של 15 במרץ כדי לספר מה קרה באותו היום ועל הכאב שנותר. שום דבר לא יעלים את הכאב, אבל אני מקווה שהרגשתם את חיבוקה של ניו זילנד במהלך כל התהליך הזה, ואני מקווה שתמשיכו לרגיש כך גם בהמשך".

שר החוץ של ניו זילנד, ווינסטון פיטרס, קרא לגרש את טרנט לאוסטרליה לטובת ריצוי עונשו. עם זאת, באוסטרליה אמרו כי לא הוגשה בקשה כזו וכי הם סבורים שעליו לרצות את עונשו בניו זילנד.

"היום נעשה צדק עם המחבל והרוצח על פשעיו הפחדנים והמחרידים בקרייסטצ'רץ'. עלינו לא לראות או לשמוע ממנו שוב", אמר ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון. לדבריו, לא התקבלה בקשה להעברת טרנט למדינה, והוא מצפה שהוא ירצה את עונשו בניו זילנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully