וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל מניו זילנד, שרצח 51 מתפללים, הודה במפתיע באישומים נגדו

26.3.2020 / 14:24

אחרי שהכחיש בשנה האחרונה את העבירות שיוחסו לו, האוסטרלי ברטון טרנט הודה בהכול והוביל לתפנית בתיק. "אני שהוא קיבל את זה", אמר אחד השורדים מהפיגוע הקשה ביותר בהיסטוריה של ניו זילנד. השימוע נערך בשיחת וידאו, בשל סגר שהוטל לבלימת הקורונה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

האזרח האוסטרלי שרצח 51 מתפללים בשני מסגדים בניו זילנד הודה הלילה (חמישי) במפתיע בכל העבירות נגדו, אחרי שהכחיש אותן עד עתה. הטבח בקרייסטצ'רץ' לפני כשנה היה מעשה ההרג הקשה ביותר בהיסטוריה המודרנית של המדינה, שהעבירה חוקים המגבילים את אחזקת כלי הנשק מאז הטראומה הקשה שחוותה.

המחבל, ברטון האריסון טרנט שפרסם מניפסט גזעני התומך בעליות הגזע הלבן, שידר את הטבח בשידור חי בפייסבוק, ובעקבות זאת שונו הנהלים ברשתות החברתיות הנוגעים לשידור חי.

התפנית בתיק הפתיעה את מי ששרד את הטבח ואת קרובי המשפחה של הקורבנות, וגרמה לאנחת רווחה ברחבי ניו זילנד. רבים חששו שהמחבל ינצל את המשפט שלו כדי לקדם את עמדותיו, שאותם איגד במניפסט בן 74 עמודים שפרסם זמן קצר לפני המתקפה שלו.

טרנט, בן 29, הודה ב-51 עבירות של רצח, 40 עבירות של ניסיון רצח ועבירת טרור אחת. הוא האדם הראשון שמורשע בטרור במדינה במסגרת החוקים שעברו אחרי פיגועי 11 בספטמבר בארצות הברית ב-2001. ההודאה שלו הגיעה פחות משבועיים מאז טקס הזיכרון לציון יום השנה הראשון למתקפה.

"אני עדיין מנסה להבין את מה שקרה, בכנות", אמרה איה אל-עומרי, שאחיה חוסיין נרצח בפיגוע. "אני בקונפליקט". היא אמרה שמצד אחד היא רצתה לגלות עוד פרטים על מה שקרה במהלך המשפט, ומצד שני הוקל לה שהיא לא תצטרך לחוות את הטראומה.

טמל אטקוקואו, ששרד אחרי שנורה תשע פעמים במסגד א-נור, אמר כי הופתע מההתפתחות וכי הוא מקווה שבית המשפט יגזור עליו את העונש הכבד ביותר למען יראו ויראו. "אני שמח שהוא קיבל את זה שהוא אשם", אמר.

ברנטון הריסון טרנט שביצע את הטבח במסגדים בקרייסטצ'רץ' ניו זילנד, 16 במרץ 2019. AP
לא נימק את השינוי. המחבל טרנט/AP

עדיין לא נקבע תאריך לגזר הדין על טרנט, שעומד בפני מאסר עולם. השופט יקבע מספר שנים מינימלי שעליו לרצות לפני שיוכל לבקש שחרור מוקדם.

השימוע נערך בשיחת וידאו, לאור הסגר בן ארבעה שבועות שהוטל כדי לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. רק כמה אנשים בודדים הורשו להיכנס לבית המשפט העליון בקרייסטצ'ר'ץ, בעוד שטרנט היה בתאו באוקלנד. השופט אמר כי זה מצער שהסגר מנע מהקורבנות ומבני המשפחה להיות נוכחים בשימוע, אך האימאמים משני המסגדים עזרו לייצג אותם. הוא אמר כי הוא רוצה להתקדם במהירות עם השימוע, לאור המשבר הבריאותי.

עוד בוואלה!

יהודים, מוסלמים, זרים: הימין הניאו-נאצי מרים את ראשו בארה"ב

לכתבה המלאה
תיליון מזכרת של איה אל-עומארי, אחיה נרצח בטבח שביצע ברנטון הריסון טרנט שביצע את הטבח במסגדים בקרייסטצ'רץ' ניו זילנד, 25 בפברואר 2020. AP
"אני בקונפליקט". אחותו של אחד הקורבנות מחזיקה תליון מזכרת ממנו/AP

טרנט, שלבש סרבל כלא אפור, לא הביע רגשות כשהודה באשמה ולא ציין מדוע הוא הודה פתאום. גם עורך דינו לא הגיב.

ראשת ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, שזכתה לשבחים ברחבי העולם על תגובתה האמפטית לקהילה המוסלמית לאחר הפיגועים, אמרה כי היא "מאוכזבת מאוד" שהקורבנות לא זכו להשתתף בדיון. ואולם, "יש תחושת הקלה מסוימת שנחסך מכל האומה, ובמיוחד לקהילה המוסלמית שלנו, משפט שיכול היה לשמש במה" לעמדותיו הקיצוניות של טרנט.

הוא עבר לניו זילנד ב-2017 ושמר על פרופיל נמוך בעיר דנדין. הוא התאמן בחדר כושר, התאמן בירי ואסף ארסנל של כלי נשק. הוא ככל הנראה היה מובטל, וכתב בכמה פוסטים ברשת שהוא ירש כספים רבים מאביו לאחר מותו.

ככל הנראה הוא הושפע מסכסוכים דתיים באירופה ובבלקן, וביקר בכמה אתרים במזרח אירופה בשנים שקדמו לטבח.

  • עוד באותו נושא:
  • ניו זילנד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully