וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות בדיון על שינוי חוק השבות: "לא להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה"

26.8.2020 / 12:43

במליאה התקיים דיון סוער בהצעתו של ח"כ סמוטריץ' לביטול "סעיף הנכד", המקנה זכות לאזרחות לנכדו של יהודי, גם אם הוא אינו יהודי על פי ההלכה. "יש לכם הזדמנות היסטורית ביד", אמר יוזם החוק וספג קריאות ביניים: "אתה פה רק כדי ללבות שנאה". ההצבעה נדחתה בשלושה חודשים

בווידאו - הצבעה על הצעת החוק לדחיית מועד הגשת התקציב/ערוץ הכנסת

במליאת הכנסת התעורר היום (רביעי) ויכוח סוער בעקבות הצעתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ מימינה לביטול "סעיף הנכד" בחוק השבות. בליכוד הצליחו לשכנע לבסוף את סמוטריץ' לדחות את ההצבעה בשלושה חודשים כדי להגיע להסכמות.

חוק השבות, הקובע כי כל יהודי רשאי לעלות ארצה ולקבל אזרחות ישראלית, התקבל ב-1950. ב-1970 אישרה הכנסת תיקון לחוק, הקובע כי הזכות מוקנית גם לילד ונכד של יהודי, גם אם הוא עצמו אינו יהודי לפי ההלכה.

בצלאל סמוטריץ' במהלך נאומו במליאת הכנסת 26 באוגוסט 2020. דוברות הכנסת- יהונתן סמייה, אתר רשמי
"אסור להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה". סמוטריץ' במליאה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת- יהונתן סמייה

באמצעות התיקון לחוק השבות, נפתח פתח לעלייתם של מאות אלפי אנשים, שהגיעו לישראל בשנות ה־90 ממדינות חבר העמים. בין העולים היו כאלה שראו את עצמם שייכים לעם היהודי, אף כי אינם יהודים לפי ההלכה. בדברי ההסבר להצעת החוק, כתב ח"כ סמוטריץ' כי "סעיף הנכד" גרם לכך שהחוק מנוצל על ידי רבים שניתקו כל קשר עם העם היהודי ומסורתו, ובפועל מרוקן את החוק מכוונתו המקורית, שהיא לפתוח את שערי המדינה ליהודי התפוצות.

לדבריו, "מטרת התיקון היא לצמצם את זכויות בני המשפחה הנכנסים בגדר החוק, באופן כזה שהצאצאים הזכאים לכך יהיו רק ילדיו של יהודי ולא נכדיו, על מנת למנוע את אחד האבסורדים הגדולים בספר החוקים הישראלי - שהחוק היהודי המובהק ביותר נותן הכשר גורף לכניסת לא יהודים בשערי המדינה".

עוד בוואלה!

בניר דוד טוענים: לוי-אבקסיס תוקפת את הקיבוץ - אבל ביקשה לגור בו

לכתבה המלאה
יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד במהלך מליאת הכנסת 26 באוגוסט 2020. דוברות הכנסת- יהונתן סמייה, אתר רשמי
"הנכדים האלה תורמים יותר מכל הרבנים שלך ביחד". לפיד, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת- יהונתן סמייה

במהלך הדיון במליאה התפתחו עימותים קולניים שבהם אמר סמוטריץ' "יש לכם הזדמנות היסטורית ביד, אסור להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה". ח"כים באופוזיציה, בהם יאיר לפיד, עודד פורר ויוליה מילנובסקי, קראו לו "אתה זה שרוצה להרוס את העם היהודי". ח"כ אלעזר שטרן אמר לסמוטריץ' כי "אתה יודע שאין סיכוי לחוק הזה, אתה פה רק בשביל ללבות שנאה", וזה השיב: "אתם כולכם שנאה". סמוטריץ' כינה את לפיד וליברמן "שונאי היהודים", וקרא לח"כים בקואליציה לתמוך בחוק.

לפיד תקף את סמוטריץ ואמר כי הוא "גזען, בור ועם הארץ ואתה לא מבין איך מגנים על העם היהודי. הנכדים האלה תורמים למדינה יותר מכל הרבנים הקיצוניים שלך ביחד, מי אתה שתקבע? חצוף".

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הציעה לסמוטריץ' בשם הממשלה לדחות את ההצבעה בשלושה חודשים כדי להגיע עליה להסכמות, והוא הגיב בחיוב והסביר: "שמח ומעריך שהממשלה מבינה שמדובר בחוק חשוב ואמיתי. כל מי שיש לו אחריות למדינת ישראל ועתידה, ולעתיד קיומו הפיזי של העם היהודי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully