וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יחידה 121: "צוות חיסולים חשאי של חיזבאללה אחראי לרצח חרירי"

וושינגטון פוסט חושף כי גורמי מודיעין אספו מידע הקושר את הנהגת הארגון להתנקשות בר"מ לבנון לשעבר, אך בשל רגישותו לא ניתן היה להשתמש בו במשפט. האשם היחיד בפרשה, סלים עיאש, פיקד על היחידה העונה לנסראללה ואחראית לחיסולי בכירים נוספים. חשש שהיא תשוב להכות

בווידאו: גזר הדין במשפט רצח ר"מ לבנון לשעבר אל-חרירי/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

פעיל חיזבאללה שהורשע בשבוע שעבר בהתנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי הוא חלק מיחידת חיסול חשאית, שאחראית ללפחות ארבעה חיסולים אחרים מטעם הארגון השיעי - כך דווח בוושינגטון פוסט, מפי גורמי ביטחון בעבר ובהווה בארצות הברית, באירופה ובמזרח התיכון, שחשפו מידע מודיעיני חדש על הפרשה.

לפי הגורמים, שדיברו בעילום שם בשל רגישות הנושא, צוות החיסול, הידוע בשם "יחידה 121", נמצא בשליטת הנהגת חיזבאללה והוא פעל תחת זהויות שונות במשך שנים, עוד קודם לפיגוע בפברואר 2005, שבו נהרגו אל-חרירי ו-21 בני אדם נוספים. טריבונל בינלאומי בחסות האו"ם קבע כי סלים ג'מיל עיאש בן ה-56 אשם בהתנקשות, וזיכה שלושה פעילים אחרים בשל חוסר בראיות בתום חקירה בת 11 שנה.

עם זאת, בעוד שהשופטים קבעו כי לא ניתן לקשור את הנהגת חיזבאללה להתנקשות באל-חרירי, בוושינגטון פוסט דווח כי שיחות מיורטות וראיות אחרות שלא נכללו בהליך מצביעות על קיומה של יחידת חיסולים. היא אחראית לפיצוץ מכוניות תופת נגד פוליטיקאים, אנשי צבא ועיתונאים בלבנון במשך עשור לפחות.

שני גורמים אמריקניים לשעבר אמרו כי המידע המודיעני הוצג באופן פרטי לחברי הטריבונל, אולם לא ניתן היה לעשות שימוש פומבי בחומרים בשל החשש לחשיפת מקורות ואמצעי איסוף מודיעין. עייש, שמקום הימצאו הנוכחו לא ידוע, היה חבר קבוע בצוות החיסולים ואף פיקד עליו.

סלים עיאש, פעיל חיזבאללה שהורשע ברצח ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי. רויטרס
מקום הימצאו לא ידוע. סלים עיאש/רויטרס

חיזבאללה מכחיש קשר לרצח של ראש הממשלה לשעבר, שהוביל למחאות ענק במדינה ולנסיגת הכוחות הסוריים, אך אותם גורמים אמרו לעיתון כי קיומה של יחידת החיסול מחזק את הספקות לגבי ההשערות שההתנקשות בוצעה בידי גורמים סוררים בחיזבאללה, בלא ידיעת מנהיגיו.

"אין שאלה לגבי זה", אמר גורם ביטחון אמריקני בכיר לשעבר על שליטת חיזבאללה על היחידה. "חיזבאללה הוא ארגון ממושמע ביותר", הוסיף הגורם, שהיה מעורב במאמצי איסוף המודיעין לאחר ההתנקשות.

גורם אחר אמר כי היחידה הסודית כוללת עשרות פעילים, המנותקים לחלוטין מכל אחד אחר בארגון. לדבריו, ההוראות מגיעות ישירות ממזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. בכיר נוסף שהיה מורשה לתת הוראות חיסול היה מוסטפא בדר א-דין, שנחשב לרמטכ"ל הארגון והועמד לדין בעצמו במסגרת חקירת רצח חרירי. הוא חוסל במסתוריות בסוריה ב-2016, והאישומים נגדו בוטלו. בישראל אמרו כי הוא נהרג במסגרת חיסול חשבונות פנימיים בחיזבאללה.

אותו גורם ציין ארבעה אנשים נוספים שחוסלו על ידי היחידה החשאית: וויסאם עיד, חוקר לבנוני של רצח אל-חרירי; וויסאם אל-חסן, גנרל בצבא לבנון וראש מערך הביטחון של אל-חרירי; פרנסואה אל-חאג', גנרל לבנוני; ומוחמד שטח, כלכלן ודיפלומט. כולם חוסלו בפיצוץ מכוניות תופת בין 2007 ל-2013.

גנרל אשרף ריפי, שעמר בראש שירותי ביטחון הפנים של לבנון, אישר את קיומה של היחידה החשאית. "עיאש היה חלק מהמעגל הזה", אמר בריאיון.

עוד בוואלה!

גזר הדין ברצח חרירי יגביר את הלחץ על חיזבאללה

לכתבה המלאה
זירת ההתנקשות בחייו של ראש ממשלת לבנון רפיק חרירי. ביירות, 14 בפברואר 2005. רויטרס
זירת הפיגוע בביירות שבו חוסל חרירי, 2005/רויטרס

מומחי חיזבאללה בארצות הברית סברו זמן רב שמנהיגי הארגון משתמשים בחיסולים ממוקדים כדי להיפטר מירביהם ואויביהם. הארגון הנתמך על ידי איראן מומחה בהכנת פצצות והוא בנוי כך שהאשמה לא תגיע לפתחם של המנהיגים.

החשש הוא שחיזבאללה ישוב לבצע פיגועים נגד יריביו לאור הביקורת המתעצמת כלפיו מאז הפיצוץ ההרסני בנמל ביירות בתחילת החודש. אף שלא ידוע על קשר ישיר בין חיזבאללה לבין מאגר אלפי הטונות של האורניום החנקתי שאוחסן בנמל במשך שנים ושפיצוצו החריב את העיר, המפגינים בלבנון קראו קריאות נגד נסראללה ובכירים אחרים אחרי הפיצוץ.

"לכל מי שינסה להאשים את חיזבאללה באחריות לפיצוץ תהיה מטרה על גבו", אמר רוברט באר, קצין CIA לשעבר במזרח התיכון שעסק גם במערב אחרי עליית חיזבאללה בלבנון. "הם מאוד חכמים, והם יודעים מי האויבים שלהם", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully