וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מנסה למנוע עימות מול חיזבאללה בכל מחיר, אך ממשיך לשלם על אובדן ההרתעה

26.8.2020 / 9:26

בפעם השנייה בתוך חודש ניסתה חוליית מחבלים לפגוע בחיילים משטח לבנון, אך נראה כי בפיקוד הצפון מוביל הרצון להכיל את פעולות הארגון ולמנוע מלחמה. נסראללה ראה בהחלטה של צה"ל שלא להגיב על האירוע בהר דב חולשה, ולכן ממשיך לאיים ולעצב מאזן חדש מול ישראל

בווידאו: תקיפת צה"ל בדרום לבנון/צילום: רויטרס ו-AP

לאחר שעות של חוסר ודאות וחשש מפעולת הסחה, בפיקוד הצפון התבררה לפנות בוקר התמונה המלאה של התקרית הביטחונית בגבול. כוח של מחבלים הגיע סמוך לגדר הגבול ליד מנרה וניסה לפגוע בחיילי צה"ל ולהימלט בחסות הערפל הסמיך. צה"ל החליט להסתפק בירי הפגזים המסיבי שגרם לשריפות בסבך הלבנוני ולאחר מכן בתקיפת עמדות חיזבאללה. לא היה כל רצון לדרדר את המרחב למלחמה או לימי קרב, למרות שהיה זה ניסיון שני בתוך פחות מחודש להרוג ולפגוע בחיילי צה"ל.

באותן דקות ארוכות, לא מעט סימנים התחברו יחד לתמונה המלאה, ובצה"ל החלו בהדרגה לירות באוויר לעבר שטח לבנון. זה היה שילוב של פגזים לא נפיצים ותאורה מסוללות הארטילריה על הגבול - בעיקר לעבר גבעות שולטות. בתחילה הייתה זו פעולה שמבוצעת באופן אוטומטי בכל פעם שיש אירוע חריג בגבול, כדי לגרום למחבלים "להוריד את הראש", אך לאחר מכן - הדבר הצטייר כניסיון להפחיד או לשחרר לחץ.

שריפה בכפר חולא בסמוך לגבול לבנון בעקבות תקיפה של צה"ל על יעדים של חיזבאללה בתגובה לירי  אל עבר כוחותינו 25 באוגוסט 2020. רויטרס
שעות של מתיחות הפיקוד הצפון. פצצות תאורה מעל הכפר חולא שבדרום לבנון, אתמול/רויטרס

בכל זאת הייתה חוליה בשטח שהכוחות לא ידעו אם הצליחה להימלט, או שהיא ממתינה לבאות בסבך, ולפי ההיסטוריה בגבול - חיזבאללה מסוגל לבצע פעולת הסחה זמן שהפיגוע האיכותי אורב לצה"ל בנקודת תורפה אחרת לחלוטין.

ירי הפגזים נמשך שעות ולפרקים הצטייר כחסר תכלית. במיוחד כשחלק מפגזי הארטילריה נחתו בשטחי כפרים לבנונים. הדרמה התעצמה כשהמטיילים הרבים בצפון, חלקם באוהלים וחלקם בצימרים, התעוררו מקולות הנפץ, אך נשארו בחופשה ולא מיהרו לעלות על כלי הרכב ולברוח.

האירוע הקודם היה פחות מורכב. ב-27 ביולי הגיעה חוליית חיזבאללה אל מרחב מוצבי הר דב, טיפסה אל מוצב גלדיולה ורגעים לפני שירתה לעבר חיילי צה"ל, החליטו בצבא לשבש להם את התכנית ולירות לעברם במטרה להרתיע. המחבלים נמלטו ללא פגע.

עוד בוואלה!

חוליית מחבלים ירתה לעבר כוח צה"ל בגבול לבנון; חיל האוויר תקף בתגובה

לכתבה המלאה
שריפה בכפר חולא בסמוך לגבול לבנון בעקבות תקיפה של צה"ל על יעדים של חיזבאללה בתגובה לירי  אל עבר כוחותינו 25 באוגוסט 2020. רויטרס
בצה"ל חששו מפעולת הסחה. אש שפרצה בעקבות ירי פצצות התאורה בשטח לבנון, אתמול/רויטרס

בחיזבאללה החליטו להתכחש לאירוע ולטעון כי אין להם כל יד בדבר, אך הבטיחו לגלגל פיגוע בעתיד. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה חזר על האיומים שלו ולכן לא היה צריך מידע מודיעיני קונקרטי כדי להמשיך ולשמר דריכות וכוננות בעוצבת הגליל.

במהלך חודש יולי נהרג פעיל חיזבאללה בסוריה במהלך תקיפה אווירית המיוחסת לחיל האוויר נגד משלוח נשק מאיראן לביירות. חיזבאללה איים לנקום את מותו ונסראללה רצה להרכיב משוואה שבה אם ישראל תוקפת בסוריה - היא לא הורגת פעיל חיזבאללה באף תרחיש, ואם זה יקרה - יהיה לכך מחיר. נסראללה ביקש לייצר מאזן הרתעה ולכן הוציא לפועל פיגוע בהר שנכשל.

חיזבאללה ראה בהחלטה של צה"ל להכיל את האירוע בהר דב כחולשה ולא כסוג של "עזרה" מצד ישראל לאפשר לו לרדת מהעץ ולסגור את האירוע. נסראללה לא העריך את הרצון הטוב של צה"ל שלא להפיץ את הסרטון בו נראים הפעילים בשטח רגעים לפני הפיגוע.

אירוע בטחוני בהר דב, 27 ביולי 2020. ללא, צילום מסך
צלקת ביומן המבצעים של מפקד פיקוד הצפון. התקרית בהר דב, בחודש שעבר/צילום מסך, ללא

ולכן, מנהיג חיזבאללה ממשיך בכל זאת לאיים כי בקרוב יוציא לפועל פיגוע נוסף. כך, למעשה, נותר הפיגוע בהר דב צלקת ביומן המבצעים של מפקד פיקוד הצפון האלוף אמיר ברעם. אחרת, אין אפשרות להסביר את ההחלטה שלא חיזקה את ההרתעה מול חיזבאללה.

גם אמש החליט צה"ל להכיל את האירוע ולא להידרדר לימי קרב או מלחמה אלא להסתפק בירי לעבר עמדות חיזבאללה. הירי מהווה השפלה עבור חיזבאללה, אך באופן מאוד מידתי. האירועים הללו מלמדים את צה"ל כמה דברים: יש לחזק את ההרתעה מול חיזבאללה - לא רק במרחב הסורי, אלא גם בלבנון - ולשפר את נקודות התורפה שאפשרו את הירי לעבר עמדה צבאית של צה"ל סמוך למנרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully