וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על שם סולימאני: איראן חשפה טילי קרקע-קרקע ושיוט חדשים

אחד הטילים, המגיע לטווח של עד 1,400 ק"מ לטענת טהראן, קיבל את שמו של מפקד כוח קודס שחוסל ע"י ארה"ב. הטיל השני, עם טווח של אלף ק"מ, קרוי על שמו של בכיר במיליציות העיראקיות שחוסל לצדו

בווידאו: איראן חנכה טיל על שם סולימאני/מתוך טוויטר, עריכה: איתי עמרם

איראן חשפה היום (חמישי) שני טילים חדשים, הקרויים על שמם של מפקד כוח קודס לשעבר קאסם סולימאני ובכיר במיליציות בעיראק שחוסל יחד עמו בתחילת השנה.

שר ההגנה אמיר חתמי אמר כי הטיל "סולימאני" הוא טיל קרקע-קרקע בעל טווח של 1,400 ק"מ. הטיל השני הוא "אבו מהדי אל-מוהנדס", טיל שיוט עם טווח של יותר מאלף ק"מ, לדברי שר ההגנה. איראן ממשיכה לפתח את תכנית הטילים שלה חרף הלחץ האמריקני.

"טילים, ובמיוחד טילי שיוט, חשובים מאוד עבורנו", אמר הנשיא חסן רוחאני. "העובדה שהצלנו בתוך שנתיים להגדיל את הטווח מ-300 לאלף ק"מ היא הישג גדול. העוצמה הצבאית ותכנית הטילים שלנו הן הגנתיות".

ארצות הברית פרשה מהסכם הגרעין לפני שנתיים, בין היתר בשל הביקורת על כך שהוא לא כולל את תכנית הטילים. ההסכם עומד בפני צומת קריטי נוסף, אחרי שהלילה הכריז הנשיא דונלד טראמפ כי ארצות הברית תדרוש שכל הסנקציות שהאו"ם הטיל בעבר על איראן יחודשו במסגרת מנגנון "הסנאפבק".

טיל קרקע-קרקע חדש של איראן על שם קאסם סולימאני. צילום מסך, אתר רשמי
עם טווח של 1,400 ק"מ. הטיל על שם סולימאני/אתר רשמי, צילום מסך

טראמפ אמר כי הוא הורה לשר החוץ מייק פומפאו להודיע למועצת הביטחון של האו"ם על רצונה של וושינגטון לחידוש כל הסנקציות נגד איראן, וטען כי זו זכותה של ארצות הברית לעשות זאת. הדברים באים אחרי הכישלון הממשל לקדם את הארכת אמברגו הנשק הבינלאומי על איראן בשבוע שעבר - צעד שהתנגדו אליו בין היתר סין ורוסיה במועצת הביטחון.

הצגת טיל שיוט "אבו מהדי" על ידי צבא איראן, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
טיל השיוט על שם אבו מהדי אל-מוהנדס/רויטרס
שיגור של טיל חדש של איראן, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
ניסוי באחד הטילים החדשים/רויטרס

הוא האשים את טהראן באי-עמידה בתנאי הסכם הגרעין. הסנקציות הנידונות הן הסנקציות הבינלאומיות שהוסרו כחלק מאותו הסכם, וכעת הממשל האמריקני דורש להפעיל אותן מחדש. אולם, מדינות שונות טוענות כי אין תוקף לדרישות וושינגטון בנושא, משום שהאמריקנים יצאו בעצמם מהסכם הגרעין לפני כשנתיים. בהתאם, רוב חברות מועצות הביטחון מתנגדות לחידוש הסנקציות.

המנגנון שארצות הברית מבקשת להפעיל מופיע בהסכם המקורי, שאישר הקלה באותן סנקציות, בהיקף של מיליארדי דולרים, בתמורה לריסון תכנית הגרעין. הפרה של ההסכם מצד איראן אמורה לגרור איתה הטלה מחודשת של הסנקציות, לפי המנגנון.

טראמפ כינה את ההסכם שנחתם ב-2015 "מגוחך". לדבריו, לאחר שינצח את הבחירות בנובמבר, "איראן תבוא אלינו לבקש עסקה בתווך החודש הראשון".

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully