וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח מלפני חודשיים התריע: כשלים בקליטת נתוני התמותה מקורונה במשרד הבריאות

19.8.2020 / 22:05

מסמך של מרכז המחקר של הכנסת הזהיר כבר ביוני מפני בעיות בקליטת הנתונים של מתים מהנגיף בבתי אבות. לפי הדוח, בחישובי המשרד נכללים רק מתים שאובחנו על בסיס בדיקת מעבדה ונתונים מדיווחי בתי חולים בלבד. לאחר התקלה - משרד הבריאות עדכן: 781 מתו מקורונה מפרוץ המגיפה

בווידאו: תדרוך של פרויקטור הקורונה/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: טל רזניק

משרד הבריאות עורך תחקיר על הסיבות שהובילו להשמטת 53 מקרי תמותה מקורונה במוסדות גריאטריים, אולם דוח של מרכז המחקר של הכנסת הזהיר מסיטואציה כזו כבר לפני חודשיים. המסמך שנחתם ב-17 ביוני מעלה את התהייה עד כמה נתוני המתים משקפים את המצב לאשורו, ואם ישנם מתים שקיים חשד כי מתו מנגיף הקורונה ואין עליהם מידע.

בדוח נכתב כי "בנתוני משרד הבריאות על מתים מנגיף הקורונה נכללים אך ורק מתים שאובחנו על בסיס בדיקת מעבדה, ולא נכללים בהם מתים שהיה חשד שמתו מנגיף הקורונה ולא נבדקו בבדיקת מעבדה. כמו כן, לדברי משרד הבריאות הנתונים על המתים מנגיף הקורונה נסמכים על דיווחי בתי החולים".

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה 4 במאי 2020. ראובן קסטרו
האם כל המאושפזים שיש חשד שחלו בקורונה נבדקים בפועל? מחלקת קורונה בביה"ח השרון/ראובן קסטרו

לדברי משרד הבריאות, על פי הנחיית המשרד כל מאושפז שיש חשש כי נדבק בנגיף נבדק בבדיקת קורונה. אם מאושפז נבדק ומת לפני הגעת תוצאת הבדיקה, המידע עליו מתעדכן במערכת בדיעבד. מהמשרד נמסר כי עד 15 ביוני היה ידוע לו על שני מקרים כאלה. במקרה הנוכחי, מדובר ב-53 מקרים שהתרחשו בחודשים יולי-אוגוסט בלבד.

עם זאת, העלתה החוקרת פלורה קוך דבידוביץ' שאלה: האם אכן כל המאושפזים שיש חשד שחלו בקורונה נבדקים בפועל, ואם יש מאושפזים שמתו לפני שנבדקו בבדיקת קורונה ולכן לא ניתן לדעת אם חלו בקורונה אם לאו? באשר למתים בקהילה, השיב משרד הבריאות כי אין בידיו נתונים על כאלו שמתו כתוצאה מקורונה ולא נבדקו בבדיקת מעבדה לגילוי הנגיף.

עוד בוואלה!

53 מתים מקורונה בבתי אבות הוחסרו מהנתונים ביולי אוגוסט

לכתבה המלאה
בדיקות קורונה במעבדות קופת חולים לאומית באור יהודה 13 ביולי 2020. ראובן קסטרו
השמטה של 53 מתים מהמאגרים. בדיקות קורונה בקופ"ח לאומית באור יהודה/ראובן קסטרו

תהייתה של דבידוביץ' העלתה שאלה נוספת - האם היו מתים כאלה. כפי שהוצג במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנערך קודם לכן, מספר המתים בישראל שהתקבל מהמשרד לשירותי דת היה גבוה יותר מנתוני משרד הבריאות, כיוון שנכללו בהם מתים שיש חשד שנדבקו בנגיף. על פי נתוני משרד הבריאות בחודשים מרץ-אפריל מתו בישראל 223 חולי קורונה, ואילו על פי נתוני המשרד לשירותי דת, המוקד טיפל בפינוי 216 מתים מאומתים ו-46 עם חשש לקורונה. ממשרד הבריאות נמסר שלא דווח למשרד על מתים שהוגדרו חשודים כחולים בקורונה.

משרד הבריאות מסר אז כי הנתונים על המתים מנגיף הקורונה נסמכים על דיווחי בתי החולים. מהנתונים הקיימים לא ניתן ללמוד אם קורונה היא סיבת המוות היסודית של מתים אלה, כלומר אם היא הסיבה לשרשרת האירועים שהובילו למוות. כיום ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה אין עדיין סיווג של מקרי המוות בישראל בשנת 2020 לפי סיבת המוות - סיווג שהיא עורכת על בסיס הודעות המוות - וזהו תהליך מורכב שאורך זמן.

על שאלת המרכז אם קורונה היא סיבת המוות היסודית של כלל המתים מנגיף הקורונה, השיב משרד הבריאות ב-26 במאי כי "מרבית המתים מנגיף הקורונה היו עם מחלות רקע והקורונה מוגדרת אצלם כסיבת מוות עיקרית".

השר אדלשטיין ודר מיקי הלברטל מנהל רמב"ם בתרגיל טיפול בחולי קורונה מונשמים במתקן התת קרקעי ברמב"ם 21 ביולי 2020. דוברות רמב"ם, אתר רשמי
רואה את העניין בחומרה רבה. אדלשטיין בסיור ברמב"ם/אתר רשמי, דוברות רמב"ם

הבוקר הודיע משרד הבריאות כי מצא שבחודשים יולי ואוגוסט חסרו 53 מתים מקורונה מפרויקט "מגן אבות ואמהות", ובערב עדכן כי מספר מקרי המוות המעודכן מאז פרוץ הנגיף הוא 781. שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי רואה את העניין בחומרה רבה, והנחה לבצע בדיקה מעמיקה ולהביא בפניו את ההמלצות תוך שבוע, כולל המלצות אישיות במידת הצורך.

במקביל, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, הורה לאחד את הדיווחים של מקרי התמותה מקורונה למקור דיווח אחיד של כל המוסדות הרפואיים, בכללם המוסדות הגריאטריים אשר ישוקפו במערכת הממוחשבת של משרד הבריאות בעדכון שוטף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully