וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח של הסנאט: פוטין הנחה על הפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית ב-2016

19.8.2020 / 10:57

ועדת המודיעין, הנשלטת על ידי הרפובליקנים, נתנה את הסקירה המקיפה ביותר עד עתה להתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב לפני ארבע שנים. מוסקבה השתמשה בפול מנפורט, מקורבו של טראמפ, ובוויקיליקס כדי לפגוע בהילרי קלינטון. טראמפ בשלו: "הכול תרמית"

בווידאו: דובר הקמרלין מתייחס לדוח הבריטי שקבע כי רוסיה סימנה את הממלכה כיעד/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

רוסיה השתמשה בפעיל הרפובליקני פול מנפורט ובאתר ויקיליקס כדי לנסות ולעזור לדונלד טראמפ לנצח בבחירות לנשיאות ב-2016 - כך מסרה אתמול (שלישי) ועדת המודיעין בסנאט, הנשלטת בידי הרפובליקנים, בסקירה הסופית שלה בנושא.

לפי הדוח, בן 966 העמודים, אתר ההדלפות שיחק תפקיד מכריע במאמצים הרוסיים לסייע לקמפיין של טראמפ נגד המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, ככל הנראה תוך ידיעה שהוא עוזר למודיעין הרוסי. דוח זה הוא ככל הנראה הסקירה הפומבית המקיפה ביותר שניתנה על המעורבות הרוסית. הדוח מצא כי הנשיא ולדימיר פוטין הנחה באופו אישי את המאמצים הרוסיים לפרוץ למחשבים ולחשבונות הקשורים למפלגה הדמוקרטית ולהדליף מידע שלילי על קלינטון.

"אני לא יודע שום דבר לגבי זה", אמר הנשיא טראמפ כשנשאל על כך בעת שביקר ביומה, אריזונה. "זה הכול תרמית", חזר טראמפ על זלזולו בנושא. קשה להאריך אם לדוח תהיה השפעה כלשהי על הבחירות הנוכחיות, שבהן ייאבק טראמפ במועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן ב-3 בנובמבר.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה במעונו, 18 באוגוסט 2020. רויטרס
הורה על הפעלת המאמצים נגד הדמוקרטים. פוטין/רויטרס

בדוח נטען כי מנפורט, שהיה מנהל הקמפיין של טראמפ, שיתף פעולה עם הרוסים, כולל עם האוליגרך אולג דריפסקה, ועם "קצין המודיעין הרוסי" קונסטנין קילימניק, לפני, במהלך ואחרי הבחירות. הוועדה מצאה כי התפקיד והקרבה של מנפורט לטראמפ יצרו הזדמנויות עבור המודיעין הרוסי. "הגישה הרבה והרצון לחלוק מידע עם גורמים הקרובים לשירותי המודיעין הרוסיים היו איום חמור על פעולות ביון נגדי", נכתב על מנפורט. עורך דין מטעמו וויקיליקס לא הגיבו.

החשד להתערבות הרוסית בבחירות, שאותה מכחישים במוסקבה, הובילה לחקירה בת שנתיים של התובע המיוחד רוברט מולר. בדוח ששוחרר בשנה שעברה, הדגיש מולר כי לא נמצאו ראיות חד-משמעיות לקנוניה בין קמפיין טראמפ לקרמלין. עם זאת, הוא ציין עשר תקריות שבהן ייתכן שטראמפ ניסה לפהריע לחקירה שלו, אולם לא קבע אם הייתה זו עבירה של שיבוש חקירה והותיר זאת לקונגרס.

טראמפ ותומכיו דוחים בקביעות כל רמיזה לכך שהתערבות זרה סייעה לו לנצח. הם ניסו לצייר את הממצאים של סוכנויות הביון ככאלו המונעים משיקולים פוליטיים של "המדינה העמוקה". דובר קמפיין טראמפ, טים מורטו, אמר אתמול כי הדוח מאשש את עמדתו ולפיה לא הייתה "קנוניה" בין אנשי הנשיא לבין רוסיה ב-2016.

דובר קמפיין ביידן, אנדרו בייטס, אמר כי טראמפ קיבל ב"זרועות פתוחות" את העזרה הרוסית ב-2016. "ייתכן שדונלד טראמפ מאמין שלממשלת רוסיה צריכה להיות השפעה על הבחירות שלנו, אבל על אזרחי ארצות הברית להחליט", אמר.

עוד בוואלה!

פול מנפורט, מקורבו של טראמפ, ירצה את מאסרו בביתו בשל הקורונה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים במועדון הגולף שלו בניו ג'רזי, 15 באוגוסט 2020. רויטרס
הקמפיין שלו עודד את ההדלפות. טראמפ/רויטרס

ויקילקס, שהוקמה על ידי ג'וליאן אסאנג', פרסמה אלפי מיילים מהקמפיין של קלינטון ומאחד מעוזריה הבכירים בשבועות שקדמו לבחירות. אלו תרמו לסיקור שלילי של המועמדת הדמוקרטית.

על פי הדוח, בזמן שהמודיעין הצבאי הרוסי וויקיליקס פרסמו את המסמכים הגנובים, קמפיין טראמפ חיפש התראה מראש וגיבש מסרים שיהדהדו אותם "ויעודדו גניבת מידע והדלפות נוספות". עוד נכתב כי "קמפיין טראמפ ערער בפומבי על הקישור בין קמפיין הפריצה וההדלפה לרוסיה והיה אדיש לגבי האפשרות שזה וויקיליקס מהווים ניסיון רוסי להתערב בבחירות".

בנוסף לכך, הקמפיין של טראמפ ניסה לקבל מידע מראש על ההדלפות המתוכננות של ויקיליקס דרך יועצו רוג'ר סטון, אולם הוועדה לא הצליחה לקבוע את מידת הגישה הפנימית שהייתה לסטון לחומרים של אתר ההדלפות. בוועדה אמרו כי הם הפנו את החשדות ל"פעילות פלילית פוטנציאלית" שעלו מהחקירה לרשויות אכיפת החוק. נספח בנושא שצורף לדוח פורסם תחת צנזורים רבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully