וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של איחוד האמירויות לוואלה! NEWS: "רוצים להתקדם במהרה, משוכנעים שלא יהיה סיפוח"

14.8.2020 / 20:13

בריאיון ראשון אי פעם של גורם רשמי לכלי תקשורת בישראל, אמר השר אנוואר גרגאש כי בארצו מעוניינים ליישם את הנורמליזציה במהירות המרבית. בשיחת וידאו שקיים מאבו-דאבי, הוא הביע ביטחון כי תכנית הסיפוח ירדה מהפרק, ואף הדגיש: "תיירים מישראל יוכלו לבקר כאן בקרוב"

בווידאו: ראיון עם אנוואר גרגאש השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות/צילום: ברק רביד, עריכה: ליר שפיגלר, עמית שמחה

השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות, ד"ר אנוואר גרגאש, אמר היום (שישי) בריאיון ראשון אי פעם של גורם רשמי באיחוד האמירויות הערביות לכלי תקשורת ישראלי, כי ארצו מעוניינת ליישם במהירות את הסכם הנורמליזציה. בריאיון בלעדי לוואלה! NEWS, סיפר גרגאש על היחסים בין המדינות שהבשילו באיטיות, ועל השפעת ההסכם גם על הסכסוך הישראלי פלסטיני.

"היחסים עם ישראל התקדמו לאט לאט", סיפר השר על התהליך שהוביל להחלטה על קידום ההסכם. "אני זוכר שפעם היה מגיע שחקן טניס ישראלי לביקור והיה סיפור שלם עם אשרת הכניסה. הבנו שאי קיום קשרים הוא לא מצב בריא. לפני שנה או שנתיים הבנו שאפשר לא להסכים על נושאים מדיניים אבל עדיין לשתף פעולה בנושאים רבים אחרים".

גרגאש הדגיש כמה פעמים במהלך הריאיון כי מבחינת איחוד האמירויות ההכרזה על הסכם הנורמליזציה עם ישראל אינה סמלית וכי ארצו רוצה להתקדם כמה שיותר מהר. "אני חושב שהצוותים ייפגשו במהירות המרבית כדי לדון בנושאים שמעניינים אותנו ומעניינים אתכם", אמר. "אנחנו לא מדברים על תהליך איטי והדרגתי. הרעיון שלנו הוא להתקדם. אני לא אפתיע אותך אם אומר שהנושא שמעניין אותנו זה חקלאות, ביטחון תזונתי, הגנת סייבר, תיירות, טכנולוגיה. אני בטוח שלישראלים יש גם רשימה. אנחנו שתי הכלכלות הגדולות ביותר באזור".

אנוואר גרגאש, השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות הערביות בראיון בשיחה בזום. 14 באוגוסט 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
"היחסים התקדמו לאט לאט". אנוואר גרגאש בריאיון, היום/אתר רשמי, אתר רשמי

בהודעה המשותפת שפורסמה על ידי הבית הלבן ביום חמישי זכה ההסכם לשם "הסכם נורמליזציה". נתניהו כינה אותו הסכם שלום. יורש העצר של אבו-דאבי השתמש במונח "מפת דרכים". גרגאש מצידו טען כי איחוד האמירויות רוצה שההסכם ייצור יחסים נורמליים בין שתי מדינות. "אנחנו צריכים לבנות יחסים בהם יש הדדיות, פתיחת שגרירויות, יחסי סחר ועוד".

השר הדגיש כי הצעד שלקחה איחוד האמירויות יהיה אבן דרך ביחסים בין ישראל לעולם הערבי. "אנחנו חייבים לעבוד קשה מאוד כדי שזו תהיה הצלחה", הוא אמר. "ראינו הרבה אבני דרך באזור שלנו שלא היו הצלחה. למדנו כבר באזור שלנו שהודעה עצמה עוד לא הופכת להצלחה בן רגע".

מדינות רבות בעולם הערבי בירכו על הסכם הנורמליזציה - מצרים, בחריין ועומאן. גרגאש הדגיש כי הוא מרוצה מהתגובה הערבית והבינלאומית אבל ציין כי איחוד האמירויות לא שואפת להיות "רכבת שמביאה עמה אנשים אחרים". לדבריו, ההחלטה לנרמל יחסים עם ישראל הייתה החלטה ריבונית של איחוד האמירויות והיא מבינה שלמדינות אחרות יש שיקולים משלהן האם לנקוט בצעדים דומים.

לנטרל את פצצת הסיפוח

גרגאש הסביר כי ההחלטה הזו שירתה את איחוד האמירויות מכמה סיבות, ואילו עצירת הסיפוח הישראלי בגדה המערבית הייתה אחת מהן. ההסכם היה מימוש של מהלך אותו שקלה איחוד האמירויות לבצע ממילא כבר שנים רבות ואם לא היה קורה עכשיו היה מתרחש עוד שנה. אבל יותר מכל הסביר גרגאש כי איחוד האמירויות שואפת להגיע למצב באזור שבו ניתן יהיה לקיים קשרים והידברות חרף מחלוקות מדיניות.

אתמול אמר גרגאש שהסכם הנורמליזציה ניטרל את פצצת הזמן של הסיפוח, אולם נתניהו אמר אתמול שזו רק השעיה זמנית. "בעצם נתניהו הוסיף זמן למטען החבלה הזה?", נשאל השר, שהשיב בצחקוק. "אני לא מבין בפוליטיקה ישראלית. היא מסובכת מאוד", אמר. "אבל זה הסכם משולש עם מחוייבות משולשת. אנחנו בטוחים שאנחנו ניישם את המחויבות שלנו, ארצות הברית גם היא מעורבת וישראל תקיים גם היא את מה שהתחייבה".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו מתייחס במהלך נאומו לההסכם ההסיטורי עם איחוד האמירויות 13 באוגוסט 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"משוכנעים שהסיפוח לא ייצא לדרך". נתניהו, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

גרגאש הסביר כי איחוד האמירויות התנגדה לסיפוח כיוון שהוא חותר תחת פתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני. "אני חושב שקנינו הרבה מאוד זמן", הדגיש. "אני לא יודע כמה זמן. אבל אני לא חושב שזו השעייה לזמן קצר. אתה עוצר משהו כדי לעשות משהו אחר. עכשיו אנחנו מעודדים את הפלסטינים לחזור למשא ומתן. אי אפשר לעצור את פצצת הזמן אבל באותו זמן לא לעשות דבר לגבי חידוש השיחות".

השר במשרד החוץ של איחוד האמירויות ציין כי נתניהו לא נתן התחייבות ספציפית לגבי לוח הזמנים של השעיית הסיפוח. "אני חושב שזה הרבה יותר חזק כי לא באו ואמרו לנו שההסכם לשנתיים או שלוש. זה אומר שההשעייה הזו קשורה לרצון להתקדם במשא ומתן", אמר.

אבו דאבי, איחוד האמירויות הערביות. רויטרס
"חשוב מאוד שנראה ישראלים". אבו דאבי/רויטרס

גרגאש מציין כי עוד לא שוחח עם עמיתו הישראלי גבי אשכנזי. "זה יקרה בזמן המתאים", אמר. "המיקוד שלנו כעת הוא לגרום לצוותים להתקדם במהירות. זה בראש סדר העדיפויות".

הסכם הנורמליזציה קורץ להרבה ישראלים שחולמים לבקר באיחוד האמירויות. גרגאש מדגיש כי זה עשוי להתאפשר בקרוב. "אני מקווה שבקרוב תיירים ישראלים יוכלו להגיע לאיחוד האמירויות. כמו שאמרתי - אנחנו לא רוצים להתקדם בהדרגה. אנחנו רוצים להתחיל לזוז. אנחנו צריכים להתחיל ואני מקווה שזה יקרה בהקדם בעיקר כיוון שישראל לוקחת חלק בתערוכת האקספו בדובאי וזה חשוב מאוד שנראה מבקרים ישראלים שיגיעו לתערוכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully