וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כפי שעשה עם אובמה, טראמפ מקדם קונספירציה על אזרחותה של קמלה האריס

הנשיא אמר כי הוא "שמע" שיש ספקות לגבי כשירותה החוקית המועמדת הדמוקרטית לתפקיד הסגנית, אף שהיא נולדה בקליפורניה. הוא הזכיר מאמר של פרופסור שמרני, שזכה לגינויים רבים מצד מומחי משפט: "שטויות גזעניות". בעבר תמך טראמפ בטענות השווא שאובמה נולד בקניה

בווידאו: טראמפ מתייחס למינויה של קמלה האריס לסגנית של ביידן/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (שישי) כי הוא "שמע" שהמועמדת הדמוקרטית לסגנית הנשיא קמלה האריס אינה עומדת בקריטריונים לתפקיד, תוך שהוא מלבה תיאוריית קונספירציה משפטית. מומחים רבים למשפט חוקתי אמרו כי זאת גזענות נגד הסנאטורית מקליפורניה, שנולדה בארצות הברית לזוג מהגרים.

האריס, האישה השחורה והאסייתית הראשונה שמתמודדת לתפקיד, נולדה באוקלנד, קליפורניה, לאב מג'מייקה ולאם מהודו. טראמפ, שקידם בעבר תיאוריה שקרית דומה ביחס לנשיא ברק אובמה, ציטט מאמר שפרסם ג'ון איסטמן, פרופסור שמרני למשפטים, שבו הטיל ספק בכשירותה החוקית של האריס לתפקיד סגניתו של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן.

"שמעתי היום שהיא לא עומדת בקריטריונים, ודרך אגב, עורך הדין שכתב את המאמר הוא מוכשר מאוד, עורך דין מוכשר מאוד", אמר טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן כשנשאל בנושא. "אין לי מושג אם זה נכון. הייתי מניח שהדמוקרטים יבדקו את זה לפני שהיא נבחרה לרוץ כסגנית הנשיא. אבל זה חמור מאוד, הם אומרים שהיא לא כשירה משום שהיא לא נולדה במדינה הזאת".

אחד הכתבים אמר לטראמפ כי האריס נולדה בארצות הברית, אך ייתכן פשוט שהוריה לא היו זכאים לתושבות קבע באותה תקופה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 13 באוגוסט 2020. רויטרס
"זה חמור מאוד". טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, הלילה/רויטרס

במאמר של פרופ' איסטמן, הוא מציין כי סעיף 2 בחוקת ארצות קובע כי "רק אזרח שנולד בארצות הברית ראשי להתמודד לתפקיד הנשיא", וכן את התיקון ה-14 לחוקה, שלפיו "כל מי שנולד בארצות הברית, ונתון לסמכות השיפוטית שלה, הוא אזרח". טיעונו מתבסס על הרעיון שלפיו האריס לא הייתה נתונה לסמכות השיפוט האמריקנית במקרה שבו הוריה, לדוגמה, שהו בארצות הברית עם ויזת סטודנטים בזמן שבתם נולדה בקליפורניה.

ב-2010, איסטמן התמודד בפריימריז הרפובליקניים על המועמדות לתפקיד התובע הכללי של קליפורניה. הוא הפסיד לסטיב קוליי, שבתורו הפסיד להאריס בבחירות הכלליות.

מומחי משפט רבים מיהרו לסתור את דבריו. "תחת החלק הראשון בתיקון ה-14, כל מי שנולד בארצות הברית הוא אזרח ארצות הברית", הסביר ל-BBC ארווין צ'מרינסקי, דיקן בית הספר למשפטים באוניברסיטת ברקלי. "בית המשפט העליון אשרר זאת מאז שנות ה-80 במאה ה-19. קמלה האריס נולדה בארצות הברית".

לורנס טרייב, פרופסור למשפט חוקתי באוניברסיטת הארוורד ומבקר בולט של טראמפ, אמר כי טיעוניו של איסטמן הם "זבל גזעני".

ג'סיקה לווינסון, פרופסורית בבית הספר למשפט בלויולה שבשיקגו, אמרה: "בואו נאמר בכנות מה זה: זאת מליצה גזענית שנשלפת בכל פעם שיש מועמד לא לבן שהוריו לא היו אזרחים".

עוד בוואלה!

הבחירה של ביידן בהאריס לקחה מטראמפ קלפים אסטרטגיים

לכתבה המלאה
המועמדת הדמוקרטית לסגן נשיא ארצות הברית, הסנאטורית מקליפורניה קמלה האריס, באירוע בחירות ראשון, וושינגטון. 13 באוגוסט 2020. רויטרס
טראמפ אמר כי שמע שאינה עומדת בקריטריונים לתפקיד. האריס באירוע בחירות ראשון/רויטרס

בניוזוויק הגנו על ההחלטה לפרסם את המאמר השנוי במחלוקת, ודחו את הטענה שמדובר בתיאוריה גזענית לגבי מקום הולדתה של האריס.

זאת לא הפעם הראשונה שבה טראמפ מקדם תיאוריות קונספירציה דומות. ב-2011, כשאובמה היה הנשיא וטראמפ היה איש עסקים מניו יורק, הוא הדהד תיאוריות ימניות שלפיהן אובמה לא נולד בארצות הברית, אלא בקניה. גם כשהנשיא הדמוקרטי סיפק תעודת לידה שלו מהוואי, טראמפ אמר כי זאת "הונאה".

בהמשך, לקח טראמפ קרדיט על כך ששם קץ לספקות לגבי התיאוריה. "אני סיימתי את זה. הנשיא אובמה נולד בארצות הברית. נקודה", אמר טראמפ בספטמבר 2016, כשהיה המועמד הרפובליקני לנשיאות ונשאל בנושא.

באותה שנה הוא גם טען שהסנאטור טד קרוז, אחד מיריביו למרוץ, לא יכול לרוץ לנשיאות משום שהוא נולד בקנדה לאם אמריקנית ולאב קובני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully