וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות העתירה: צוות בראשות אלוף יבחן שילוב נשים ביחידות עילית וחי"ר

עודכן לאחרונה: 13.8.2020 / 13:40

הרמטכ"ל הודיע לבג"ץ כי מפקד זרוע היבשה אלוף יואל סטריק יעמוד בראש הצוות, שיבחן את הסוגיה באמצעות ניסויים ומחקרים רפואיים. זאת בתשובה לעתירת ארבע מועמדות לשירות ביטחון לאפשר להן להתמיין ולהתגייס ליחידות הסגורות לנשים. ההמלצות - בעוד שנה

בווידאו: הקמת המפקדה המשימתית לסיוע בקטיעת שרשרת ההדבקה/צילום: דובר צה"ל, עריכה: איתי עמרם

הרמטכ"ל אביב כוכבי הודיע היום (חמישי) לבג"ץ כי הוא ממנה את מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק, לעמוד בראש צוות שיבחן את שירות הנשים בצה"ל כלוחמות ביחידות עילית וגדודי החי"ר. זאת, בתשובה לעתירת ארבע מועמדות לשירות הביטחון נגד הצבא בנושא.

בצה"ל הדגישו בתשובתם כי ההחלטות שהתקבלו עד כה היו על בסיס אפקטיביות מבצעית ומיצוי מיטבי. עוד הוסיפו כי 87% מסך התפקידים בצה"ל פתוחים עבור נשים ובכל שנתון גיוס יש יותר מ-3,200 בנות לוחמות. ההחלטה על בחינת הנושא פורסמה לראשונה בוואלה! NEWS.

יחד עם סטריק מונו לצוות תת-אלוף אליעזר טולדנו, קצין רפואה ראשי וקצינות נוספות שצה"ל טרם חשף את שמן. כוכבי הנחה את מפקד זרוע היבשה לנקוט גישה מרחיבה לגבי מגוון התפקידים ולבחון ביסודיות את התפקידים בכפוף לניסויים, מחקרים רפואיים בדגש על התחום הפיזיולוגי, תכנון כוח האדם ופיתוח מפקדים ומילואים, כולל מחקרים דומים בצבאות זרים. ההערכה היא שעבודת הצוות תסתיים בעוד שנה ותוגש לרמטכ"ל ולאחר מכן לבג"ץ.

לפי נתוני צה"ל, בשנת 2019 שירתו 6,000 נשים בתפקידי לחימה. המספר עלה בהדרגה בשנים האחרונות מאז 2014, אז שירתו רק 2,500 נשים בתפקידים מסוג זה.

חיילות לוחמות קרקל. דובר צה"ל
בכל שנתון גיוס יש יותר מ-3,200 לוחמות. לוחמת קרקל/דובר צה"ל

ארבע מועמדות לשירות ביטחון בצה"ל עתרו בחודש מאי האחרון נגד שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל כוכבי בדרישה שיאפשרו להם להתמיין ולהתגייס ליחידות עילית כמו שייטת 13, סיירת מטכ"ל, יחידת המסתערבים דובדבן, גדודי חי"ר ויחידות נוספות שכיום סגורות בפני נשים. בעתירה ביקשו הבנות להסביר מדוע אותם תפקידי לחימה ביחידות מובחרות ויחידות עילית סגורות עבור נשים, שלא על בסיס מיון, ואף טענו כי ההחלטה השרירותית של הצבא היא עניין פסול שעומד בניגוד לעקרון השוויון ההזדמנויות ובניגוד לחוק.

בחודש שעבר פורסם בוואלה! NEWS כי הרמטכ"ל הנחה לקיים עבודת מטה שתבחן שילוב נשים בתפקידי לחימה בסיירת מטכ"ל וביהל"ם (יחידת הנדסה למשימות מיוחדת). גורמים המעורבים בנושא אמרו כי "מסתמנות הפתעות" במסגרת המהלך, שבמקביל אליו תיבחן גם אפשרות שירותן של נשים בצוותי הלוחמה בטנקים בחיל השריון.

בחיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין מקדם ומאיץ מגמה הפוכה מזרוע היבשה, ומעודד נשים להתמיין לקורס טיס ולמערכים נוספים. רק השנה החליט נורקין למנות טייסת ניסוי ראשונה מאז נוסד החיל, וטייסת קרב ראשונה לטייסת מטוסי ה"אדיר".

עוד בוואלה!

בצה"ל בוחנים: שילוב נשים בתפקידי לחימה בסיירת מטכ"ל וביחידות נוספות

לכתבה המלאה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, בטקס חילופי מפקד פיקוד העורף, 19 במאי 2020. דובר צה"ל
הנחה לבחון שילוב נשים בתפקידי לחימה בסיירת מטכ"ל וביהל"ם. כוכבי/דובר צה"ל

ד"ר עידית שפרן גיטלמן, ראש תכנית יחסי צבא-חברה במכון הישראלי לדמוקרטיה, התייחסה לתשובת המדינה לעתירת הלוחמות, ואמרה כי "לו היה הצבא מאמץ את המלצת ועדת שגב, לא היו נאלצות העותרות להמתין עד למסקנות ועדה נוספת, כמעט עשור וחצי מאוחר יותר".

עוד אמרה כי "עתירת הלוחמות מבהירה פעם נוספת כי הדרישה החברתית לשוויון מגדרי אינה נעצרת בפתח הבקו"ם, וכמוה גם החובה לקיומו של שוויון כזה. סגירה קטיגורית של יחידות בפני נשים, בלא שהתקיימה שום בחינת היתכנות לפתיחתן, אינה עולה בקנה אחד עם מחויבות לשוויון הזדמנויות".

לדברי יו"ר נעמת, חגית פאר, אין צורך בהקמת ועדה שתבחן מעורבות נשים ביחידות הסגורות בפניהן. "יש לפתוח לאלתר את כל יחידות צה"ל בפני נשים. הפרמטר היחיד הרלוונטי בשיבוץ מתגייסים ומתגייסות צריך להיות יכולותיהם האישיות וכישוריהם - ללא קשר למגדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully